ktm_srpen




Nejméně 10 modelů do tří let. Honda představila svůj elektrický plán

Uhlíková neutralita nedá spát ani největší japonské značce. Ta se jí bude snažit dosáhnout, podle dnes představeného plánu, do 40. let tohoto století. Vývoj spalovacích motorů má pokračovat, nicméně hlavní těžiště bude ležet v elektrických strojích. Do roku 2025 by jich Honda chtěla představit nejméně 10, přičemž prý zajistí, aby nabízely stejnou radost z jízdy jako ty benzínové.

Něco vám povím: zlatě, když motocyklové značky představují nové nebo upravené motocyklové modely. Tam bývá vše jasné, motor takový, podvozek makový, výbava lepší nebo horší a dneska ještě nezbytná elektronka. Ovšem několikastránkové tiskové zprávy popisující obchodní plány způsobem, který zahrnuje spoustu slohové omáčky a hůře stravitelné byznysové obraty, z těch na mě vždycky jdou mrákoty. Tohle když máte pro čtenáře naporcovat, předžvýkat a naservírovat mu to na talíř ve snadno pochopitelné zkoncentrované formě, jímá vás po ukončení práce touha po etanolovém restartu, byť je teprve ráno. A to Honda má ten svůj slovník ještě docela pochopitelný. Jak to tedy má s tou uhlíkovou neutralitou?
Jednoznačným poselstvím dnešního brífinku, který proběhl v Japonsku za účasti nejvyššího vedení, je, že Honda akceleruje elektrifikaci motocyklů s tím, že primárním zaměřením jejích motocyklových aktivit budou environmentální strategie. Jelikož chce Honda zůstat nadále lídrem v tomto odvětví, pokud jde o péči o životní prostředí, a velmi dobře si uvědomuje, že její portfolio je obrovské od malých motocyklů pro každodenní dojíždění v rozvojových zemích po velké modely prodávané hlavně na vyspělých trzích, je jí jasné, že ji čeká spousta práce.

Důležitou zprávou je, že vývoj spalovacích motorů bude pokračovat, ovšem bude to hodně o alternativních palivech, neboť do 40. let 21. století chce značka dosáhnout uhlíkové neutrality ve všech svých motocyklových produktech. V Brazílii už před více než 10 lety představila modely schopné spalovat palivo E100 (stoprocentní etanol), napřesrok by na indickém trhu, jednom ze svých hlavních, chtěla uvést modely na E20 (dvacetiprocentní etanol) a v roce 2025 taktéž na E100. Nicméně je to samozřejmě elektrifikace, kde Honda napíná své vývojové svaly. Plán je totiž poměrně ambiciózní, do roku 2025, tedy do tří let, chce japonská jednička uvést více než 10 elektrických modelů, a to jak těch pro dojíždění, tak i pro zábavu. V příštích pěti letech by roční (!) prodeje elektrických motocyklů Honda měly dosáhnout 1 milionu kusů, tedy 5 % produkce, do roku 2030 by to potom mělo být už 3,5 milionu kusů alias 15 %.

Tyto stroje budou rozděleny do tří kategorií. První zahrnují elektrická vozidla na dojíždění. V téhle oblasti má Honda zkušenosti z firemní oblasti, její motocykly již využívají japonská a vietnamská pošta (thajská pošta je testuje) a fungují jí tady vyměnitelné baterie MPP (Mobile Power Pack). Co se týče osobního použití, tak v letech 2024 a 2025 by měla Honda představit dva modely, a to pro Asii, Evropu a Japonsko. Druhou kategorií jsou elektrické mopedy a elektrická jízdní kola, opět stroje určené pro dojíždění. Tady se bavíme o obrovských počtech kusů, vždyť právě tyto dva druhy jízdních prostředků tvoří více než 90 % celosvětového trhu s elektrickými jednostopými vozidly, konkrétně nějakých 50 milionů kusů. Zásadní je Čína, nicméně pětice kompaktních a cenově dostupných modelů by do roku 2024 chtěla Honda uvést na trh i v Asii, Evropě a Japonsku.

Nás motorkáře bude nejvíce zajímat třetí kategorie, což jsou zábavná elektrická vozidla. Honda vyvíjí platformu nazvanou FUN EV, na niž budou postaveny tři velké modely, které chce japonská značka uvést v letech 2024 a 2025 na domácí trh, do Evropy a do USA. Čtvrtým zábavným strojem má být dětský KIDS EV. Když se podíváte na siluety v Hondou poskytnutém obrázkovém doprovodu, vedle dětského endurka vidíte něco jako naháče CB, cruiser Rebel a maxiskútr X-ADV. Když už padlo slovo platforma, tak vězte, že právě vývoj na bázi platforem se třemi hlavními součástmi (baterie, řídicí jednotky, motory), okoukaný z modelů se spalovacím motorem a nazývaný Monozukuri (umění vytvářet věci), bude u Hondy ten pravý a jediný, vedoucí k dostupné cenovce, žádné tvoření samostatných modelů.

Velkým tématem elektromobility jsou baterie, co na to Honda? Ta říká, že pro široké rozšíření elektrických motocyklů jsou zásadní vyvinutá dobíjecí infrastruktura a standardizované baterie. Cesta vede přes sdílení baterií, v Indonésii na tom pracuje, na Bali již její služba funguje a do konce tohoto roku by mělo být sdílení baterií spuštěno v Indii pro tříkolové taxíky (rikši). Jedná se o již zmiňované baterie MPP, které si Honda sama vyvinula, kromě toho je ovšem značka také členem jak japonského, tak evropského konsorcia, která řeší právě standardizaci vyměnitelných baterií.

Poslední část tiskové zprávy hovoří o posílení oblastí softwarových technologií. Co si pod tím představit? Záměr přejít od jednorázového prodeje hardwaru (produktu) na průběžné transakce za kombinaci hardwaru a softwaru. Hm, to taky není úplně jednoduše uchopitelná informace, nicméně my bychom za tím viděli třeba formy pronájmu baterií a možnosti softwarových aktualizací. Asi jako když si v Tesle přes appku dokoupíte vyšší výkon motoru. Bude to souviset s konektivitou, jíž se v Hondě aktuálně hodně věnují, a to prostřednictvím dceřiné společnosti Drivemode. První ze tří uvedených kategorií motocyklů (pro dojíždění) má od roku 2024 přinést úplně nový koncept konektivity, kdy se máme těšit na výpočty optimální trasy s ohledem na zbývající dojezd, upozornění na dobíjecí stanice, školení bezpečné jízdy či pozáruční podporu. Jak vidno, plány jsou opravdu velké a Honda není ze značek, které by plácaly do vzduchu. Nicméně uvidíme za tři roky, jaká bude realita.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist