yamaha_demo_tour




NAWA Racer, kafáč s hybridními bateriemi

Druhý lednový týden patří v americkém Las Vegas již tradičně veletrhu spotřební a výpočetní elektroniky CES. Ještě před pár lety bychom si ťukali na čelo, co to má společného s motocykly, ale rok od roku je to provázání větší. Teď tam má premiéru francouzský elektrický kafáč NAWA Racer, ovšem v tomhle případě jde o motocykl až v druhé řadě. Slouží totiž jen jako takový hezký nosič zvláštního druhu baterií.

Kapitoly článku

Bohužel to, na co se díváte, jsou jen renderové obrázky, které společnost NAWA Technologies uvolnila před veletrhem. A nemusíte ani příliš dlouho zkoumat, abyste pochopili, že NAWA Racer v téhle podobě těžko kdy vznikne. Přitom je to docela škoda, protože na první dobrou ty tvary vypadají moc pěkně. Pokud máte customizérského ducha, třeba se můžete inspirovat, i to barevné provedení je fajn.

Ač společnost NAWA Technologies udává několik technických údajů, musíme je brát s hodně velkou rezervou. Protože papír snese všechno a v tomhle případě jde jednoznačně o střelbu od boku. Takové přání, jak by to mohlo vypadat, kdyby to běhalo. A jak to Francouzi vidí? Zadní kolo je bez náboje, elektromotor je uložený v ráfku a má prý výkon 100 koní a měl by stroj dotlačit až na maximálku ležící za hranicí 160 km/h. Z nuly na stovku by potom měl NAWA Racer zvládnout sprint za méně než tři vteřiny.

Já bych si s dovolením půjčil Harley-Davidson LiveWire na porovnání. Ten se chlubí 98 koňmi, akcelerací za tři vteřiny a maximálkou 177 km/h, takže docela podobné parametry. V čem se však oba stroje liší naprosto zásadně, je hmotnost. U Haryka je to bez jednoho kila čtvrt tuny, NAWA Racer je o metrák lehčí, rovných 150 kg, především díky velkorysému použití karbonu. Identický je udávaný dojezd v kombinovaném režimu, a to 150 km, ovšem ve městě už je to jinak – Haryk má psaných 235 km, ovšem NAWA šokuje údajem 300 km.

Ono je totiž potřeba porovnat kapacitu akumulátorů, a zatímco Američan má mohutný (a samozřejmě těžký, skoro metrák) 15,5kWh battery-pack, Francouz udává pouze 9 kWh! V čem je tedy zakopaný pes, kromě té hmotnosti, která samozřejmě hraje také nemalou roli? V baterkách. NAWA Racer má hybridní baterie, které kombinují tradiční lithium-ionové články s karbonovými ultrakapacitory vlastní výroby – to je totiž ten hlavní produkt, kterým se společnost NAWA Technologies zabývá, ultrakapacitory s vertikálně poskládanými elektrodami z karbonových nanotrubiček, údajně nejrychlejšími elektrodami na světě. Ty prý dokáží nabídnout desetkrát více síly a pětkrát více energie než dnes běžně nabízené ultrakapacitory.

Hlavní výhoda těchto ultrakapacitorů je ve městě, kdy se pořád rozjíždíte a brzdíte. Dokáží totiž velmi rychle přebírat energii z brzdění a potom ji zase posílat zpět do motoru, dělají to klidně milionkrát po sobě bez degradace – jestliže běžně dokážete z brzd při regenerativním brzdění dostat 30 % energie, tyhle karbonové věcičky umějí 80 %. Ale mají pořád příliš malou kapacitu, v tom se nemůžou rovnat li-ionkám. Takže NAWA Racer má nahoře malý 0,1kWh balíček ultrakapacitorů zvaný NAWACap a dole potom velký battery-pack lithium-ionových článků. Samotný NAWACap je nabitý za pouhé dvě minuty, celá baterie se na 80 % nabije z domácí zásuvky za pouhou hodinu. Uvidíme, jak tenhle projekt dopadne, podle NAWA Technologies by tohle hybridní řešení mělo fungovat vlastně v jakémkoli motocyklu nebo automobilu.

VIDEO

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
millis21 přispěl 3 Kč
Zdenek54 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist