KTM přidává další malou elektrickou krosku
Text: Jan Rameš | Foto: KTM | Zveřejněno: 12.9.2022 | Zobrazeno: 6 301x
Rakouská kátéemka se do terénu pouští všemi možnými způsoby, kdy vedle dvoudobých a čtyřdobých spalovacích motorů používá také elektrický pohon. Do řady nazvané E-Ride nyní přibude další model, určený pro nejmenší motokrosaře.
Kapitoly článku
Je to už pěkných pár pátků, kdy oranžová značka přišla s revoluční elektrickou verzí modelu trefně nazvaného Freeride. Tento Freeride E se v průběhu let dělal již ve třech verzích, motokrosová E-SX a motardová E-SM už ale v nabídce nejsou, zůstává jen endurko E-XC. Prozatím se Rakušané nepustili do ničeho většího ve smyslu elektrické verze endura EXC, ale naopak se pouštějí spíše směrem dolů, k dětským strojům. Mezi odrážedly 12eDrive a 16eDrive (číslo značí velikost kol) a ostrou malou kroskou SX-E 5, která je alternativou k benzínovým padesátkám, ale byla poměrně velká propast. A tu nyní zaplní nový model SX-E 3.
„Trojka“ je určena pro nejmenší adepty skutečného motorkování, kteří to s otáčením plynem a jízdou v terénu myslí vážně a odrážedlo je pro ně úplně mimo. Člověka by napadlo přirovnání k benzínové Yamaze PW50, asi nejslavnějšímu dětskému terénnímu motocyklu všech dob. K tomu svádí pohled na celkovou velikost stroje i shodně maličká 10“ kolečka. Jenomže zatímco péwéčko je opravdu taková hračka s bubnovými brzdami, lisovanými koly a úplně jednoduchým odpružením, KTM SX-E 3 je zmenšeninou větší „pětky“ se vším všudy. Ve stejném chrommolybdenovém rámu najdeme stejný elektromotor s permanentními magnety, akorát že tady má výkon snížený na nominálních 2 kW a maximálních 3,8 kW, což je stejně pro malé prcky slušný kvapík, podpořený ještě točivým momentem 10,5 Nm. To jsou ovšem maximální hodnoty na nejostřejší z celkem šestice motorových režimů, které zajišťují, že na SX-E 3 budou moci jak jezdit bezpečně úplní začátečníci, tak si zde užijí adrenalin i ostřílení malí krosáci. Právě způsob používání samozřejmě nejvíce ovlivní, jak dlouho vám vydrží nabitý 648Wh battery-pack, kátéemka udává přes dvě hodiny u začátečníků a 30 minut u brousků… Dobití externí 900wattovou nabíječkou z nuly na 80 % by vám potom mělo zabrat pouze 35 minut, do plné kapacity dvojnásobek, tak si s juniorem dáte zatím třeba oběd. Dobrou zprávou je, že se sem dá dokoupit i battery-pack z SX-E 5, který má o půlku větší kapacitu.
Že tohle je opravdu malá kroska a ne hračka, prozrazuje i pohled na podvozkové komponenty. Vpředu najdete nenastavitelnou 35mm obrácenou vidlici WP Xact, jež nabídne zdvih 144 mm, zadní hliníkovou kyvnou vidlici obsluhuje napřímo uchycený nenastavitelný tlumič od stejné značky, jenž pouští zadní kolo do dráhy dlouhé 133 mm. Kola jsou sice malá 10“, ovšem s pořádnými hliníkovými vyplétanými ráfky, navíc v černém eloxu, a obutá do pořádných špuntovek Maxxis MX-ST, a ostrému nasazení stroje odpovídá i brzdová soustava. Žádné patetické bubínky, ale kotoučovky o průměru 160 mm vpředu i vzadu, ovládané páčkami z kónických hliníkových řídítek Neken, na nichž najdete pěnový chránič a „trhačku“ k zapalování.
Nová KTM SX-E 3 je závoďák od prvního pohledu na agresivní kapotáž s in-mold grafikou. Ovšem pozor, vlastně celý vršek stroje, tedy kapotáž i se sedlem, držící na pomocném rámu z extrudovaného plastu vyztuženého skelnými vlákny, se dá namontovat do dvou poloh, a stejně tak dvě polohy má uchycení zadního tlumiče. Snížit si můžete i přední vidlici v brýlích, takže SX-E 3 nabídne hned tři výšky sedla v rozmezí od 555 do 600 mm. Je tedy zárukou, že motorka bude růst s vaším juniorem nejen jezdecky, ale i fyzicky. Ono když za tuhle maličkou potvůrku vysolíte 109 110 Kč, chcete, aby vám doma chvíli vydržela. Pokud byste nechtěli oranžovou, za stejné peníze si můžete tu samou motorku pořídit v červené barvě coby GasGas MC-E 3 a za příplatek rovné tisícikoruny ji můžete mít pod názvem Husqvarna EE 3 v bílo-modrém provedení.