yamaha_cerven




Husqvarna má další elektrický koncept, tentokráte skútr

Před pár dny jsme vám ukázali koncept E-Pilen, tedy elektrického naháče z řady Pilenů, a teď Huska přichází s dalším elektrickým strojem jménem Vektorr. Čekali jsme ho, akorát už coby prodejní model a ne opět jenom coby koncept.

Psali jsme o tom již v tom minulém článku o E-Pilenu. Loni v červnu ve velkém rozhovoru šéf celého koncernu KTM Stefan Pierer řekl, že se brzy dočkáme představení první elektrické Husqvarny, jež bude sdílet platformu s již představeným indickým Bajajem Chetak. E-Pilen nás proto trochu zaskočil, nicméně tam jsme ten fakt, že jde zatím pouze o koncept, naprosto chápali. Když nám ale teď v mejlu přistála zpráva o novém elektrickém skútru, čekali jsme už sériovku. Bohužel, zatím ne. Ale ono to klidně nemusí být vina na straně Husqvarny, jako spíš u Indů, když tamní uvádění Chetaku na trh jde poměrně ztuha, skútry se objednávají online po městech a nabídka zdaleka neodpovídá obrovské poptávce. Přeci jen je to trochu větší země…

Co tedy víme o Vektorru? Vlastně to samé „nic“, co o E-Pilenu. Tam nám Husqvarna prozradila výkon a dojezd, u Vektorru to je maximálka a dojezd: 45 km/h a až 95 km. Máme tedy co do činění se skútříkem kategorie AM, jako je třeba Vespa Elettrica ve své pomalejší verzi. Když se podíváme na Bajaj, tak se dozvíme ještě trochu víc: čtvrtina baterky je nabitá za hodinu, 100% máte naládováno za pět hodin, vždy při nabíjení z normální elektrické zástrčky, a ten dojezd 95 km je při zvoleném Eco režimu (jestliže na Sport jede těch 45 km/h, očekávali bychom při Eco tak 30 km/h, ale to jsou jen odhady, představením techniky se Bajaj moc nezabývá, přednost mají možnosti připojení telefonu…). Baterky by měly vydržet sedm let/70 000 km, záruka je na tři roky/50 000 km a během své životnosti prý jejich kapacita neklesne pod 70 %. Elektromotor je podle všeho podobně jako u Vespy v kyvné vidlici, nikoli v náboji kola, a převod na kolo je řešen ozubeným soukolím. Brzdy na malých, letmo uložených kolech kombinují kotouč a buben, jestli se pod sedlo něco vejde, je u elektrických skútrů vždycky velká otázka – většinou tam trůní baterky. Ačkoli právě Vespa Elettrica je výjimkou.

Hlavním trumfem Vektorru by měl být pochopitelně design, jenž naprosto zapadá do linie silničních modelů Husqvarna. Je svůj, je nezaměnitelný, je městský. Už teď je jisté, že Vektorr nebude strojem, který by nějak zásadně promluvil do situace na českém skútrovém trhu, pokud zůstane v této AM podobě, byť vzhledem k předpokládané výrobě v Indii asi bude levnější než Vespa. To spíš by se mohla chytit koloběžka BLTZ s dojezdem 40 km, výkonem 0,5 kW a maximálkou 20 km/h, i ta je ovšem ještě ve fázi konceptu… Z toho, jak intenzivně teď Husqvarna ty elektrické postrky medializuje, však získáváme dojem, že nějaký ten sériový stroj nás čeká již brzy.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist