globalmoto_duben_nolan




Harley-Davidson: Takhle bude vypadat sériový LiveWire!

První oslavy 115 let značky Harley-Davidson proběhly na začátku července v Praze, ty druhé nyní o víkendu v „rodném“ Milwaukee. A značka tam ukázala už definitivní podobu svého prvního elektrického motocyklu.

Kapitoly článku

Když Američané v půlce roku 2014 oznámili, že plánují vyrábět motocykl poháněný elektřinou, vyvolalo to různé reakce. U kovaných harleyářů neskrývané zděšení, škarohlídi se zase usmívali pod fousy, jak to své neoblíbené značce za tenhle „výkřik do tmy“ po čase osladí. Harley a elektrika, taková kravina…

Jenže když už takovýhle výrobce pustí do světa nějaké vyjádření, je to hotová věc, čímž se zásadně liší od menších italských značek, kde si občas pletou přání s realitou. O tom se všichni přesvědčili celkem záhy, když Harley poslal svůj prototyp sportovního naháče, od počátku známého pod jménem LiveWire, na testovací jízdy nejprve po USA a napřesrok už jsme si jej mohli prohlédnout i u nás v rámci Prague Harley Days. A bylo jasné, že to je vážné.

Takhle vypadal prototyp v roce 2014

Jenže pak nějak to elektrické bzučení projektu LiveWire utichlo. Značka dala jasně na srozuměnou, že elektrika bude, ovšem chytře neřekla, kdy bude. Protože ono když přes 100 let vyrábíte spalovací motory, nejde lusknutím prstu začít dělat elektriky. Motorka není fén. Proslýchalo se, že Harley měl s vývojem trochu problémy, letos proběhla zpráva, že orel z Milwaukee koupil kalifornskou značku Alta Motors

Ale stejně tak je možné, že vše běželo podle předem daného plánu a v rámci nám dobře známých pětiletek. Před měsícem totiž Matt Levatich, šéf H-D, oficiálně oznámil, že LiveWire bude prvním z mnoha plánovaných elektrických motocyklů Harley-Davidson, jimiž značka chce oslovit mnohem širší skupinu zákazníků, a že se začne vyrábět v průběhu roku 2019. Tehdy značka uvolnila jednu fotku předprodukčního stroje, z níž bylo patrné, že těch změn proti prototypu v designu neproběhlo zdaleka tolik, jak je v podobných případech běžné. Nicméně abyste byli v obraze – i když ta motorka vypadá hodně podobně, prý s původním prototypem sdílí pouze 1 % použitých dílů! Asi nějaké šroubky…

První fotka předprodukčního stroje z půlky prázdnin. Pořád ještě v černé...

Dnes vám již můžeme přinést bohatou fotogalerii motocyklu, jenž napřesrok totálně změní image značky, dlouhá desetiletí spjaté pouze s bublavými 45stupňovými motory V2. O tomto víkendu totiž Harley v Milwaukee ukázal již hotovou motorku a konečně i v jiné než černé barvě. Dlužno říci, že ta oranžová LiveWiru opravdu sekne, kromě ní a černé potom má být k dispozici ještě matná žlutá. Taky by nemusela vypadat zle.

Co se týče technických údajů, je situace bohužel pořád stejná. Ticho. Ale LiveWire nebude stroj s dynamikou čínského elektroskútru, zástupci značky slibují, že půjde o Harley v každém coulu a s pořádnou dynamikou. V Milwaukee dobře vědí, že musejí přijít s pořádnou peckou.
Musíme říci, že se nám finální verze LiveWiru opravdu líbí. Nepůsobí tak sci-fi jako původní koncept, je to prostě pěkný sportovní naháč. Na první pohled vidíte, že to je Harley, ovšem na ten druhý si nemůžete nevšimnout, že postavený úplně jinak, než jsme od téhle značky zvyklí. Obrovský battery pack objímají zdvojené tahy rámu, o němž bychom si rádi mysleli, že je hliníkový, a ze stejného materiálu bude i šroubovaný podsedlák a kyvka.

Zadní odpružení je cantileverové, s centrálně umístěným tlumičem umožňujícím úpravu jak předpětí, tak tlumení. Kvalitně vypadá i přední masivní USD vidlice, jež na své spodní části drží brzdové třmeny k dvojité kotoučovce, a hned monobloková Bremba! Kola jsou litá 17palcová, obutá do sportovních pneumatik. Vlastně technicky LiveWire připomíná ostatní Harleye pouze sekundárním převodem ozubeným řemenem.

Osvětlení bude samozřejmě výhradně z LED diod, zadní světlo je součástí držáku RZ na blatníčku uchyceném na kyvce, takže prdelka s dvojsedlem je sportovně krátká. Řidič má před sebou „nádrž“ s odklápěcím krytem dobíjecího konektoru (o formě nabíječky zatím nevíme zhola nic) a na řídítkách velký TFT displej, u něhož zástupci značky slibují Bluetooth, Wi-Fi a velké možnosti propojení se smartphonem. Třeba vám motorka dokáže poslat zprávu, že už je nabitá, tak abyste rychle dopili kafčo a mohli vyrazit na další výlet.

Jedna věc je motorku vyrobit, což se bude dít v továrně v pennsylvánském Yorku, a druhá ji prodat. Uvidíme, jak to Harleyi půjde. Na jednu stranu je to značka opírající se o bublavou dvouválcovou tradici se spoustou věrných zákazníků, na stranu druhou je to značka s obrovským renomé, kterou si nekupují ti, kdo mají hluboko do kapsy. A elektriky ze své podstaty nejsou levné. Nepochybujeme ale, že za deset let budeme brát elektrické Harleye, jejichž vývoj bude probíhat v nově budovaném R&D centru v Sillicon Valley v Kalifornii, jako běžnou věc, jen ten rozjezd bude spíše pozvolný. Zatím je prodej plánovaný v příštím roce pro USA a část Evropy, my bychom si tipnuli, že k nám se LiveWire dostane trochu později. Ovšem středoevropské zastoupení H-D už mnohokrát dokázalo nečekané věci, tak třeba…

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 3 Kč
Fi-kus přispěl 3 Kč
medvidek78 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist