globalmoto_duben_nolan




Elektromobilita v Kolíně frčí ve velkém

Dříve to byla rarita, dnes kolem elektrických motocyklů a skútrů na Intermotu procházíte a kolikrát ani nevnímáte, že to nejsou benzíňáky. Značek vystavujících "volty a ampéry" je v Kolíně spousta, my jsme vybrali ty nejdůležitější a nejzajímavější.

Kapitoly článku

Doohan

Nebojte se, pětinásobný mistr světa GP500 Mick Doohan s touhle značkou nemá nic společného. Ale tvůrci (jak jinak než z Číny) by samozřejmě chtěli, aby jejich produkty byly stejně výjimečné jako tento železný Australan. Minimálně na pohled jsou - jde o dva modely naklápěcích tříkolek, menší iTango a větší iTank. Oba disponují elektromotory Bosch v zadním kole a lithiovými baterkami LG a Panasonic. První jmenovaný stroj nabídne výkon 1000 nebo 1200 Wattů, druhý 1490, maximálka je v obou případech 45 km/h. Ovšem pozor, bude existovat také iTank s 3kW motorem, a ten pofrčí až sedm pětek!

Ecooter

Spousta designově velmi elegantních skútrů, u nichž stojí za zmínku především hodně zajímavé jednostranné zavěšení předního kola. Akumulátory jsou vyjímatelné a výměnné, to taky není úplně běžné.

Energica

Psát o elektrických motocyklech a vynechat Energicu, to by bylo jako psát o Praze a vynechat Pražský hrad. Italská špička napřesrok bude výhradním dodavatelem strojů pro seriál FIM MotoE, což budou závody přidružené k evropským podnikům Moto GP, a samozřejmě to na svém stánku nezapomněla připomenout. Nicméně hlavní důraz byl kladen na nahaté, v běžném provozu lépe využitelné modely Eva (streetfighter) a Eva EsseEsse9 (klasika). Mimochodem testu superbiku Ego a "esesa" se dočkáte brzy, již máme odježděno a bylo to super!

Gauss Project

Hodně zajímavý projekt elektrického superbiku, který již několik let vzniká při vysoké škole technické v německém Darmstadtu. Na každém veletrhu vypadá motorka trochu jinak a tahle její poslední verze se nám dost líbí. A co teprve ty údaje? Konstantní výkon 150 koní, maximální 272, krouťák 500 newtonmetrů a maximálka 250 km/h! Přitom celá motorka má vážit pouze 196 kg. Poněkud děsivě vypadá údaj o napětí, Gauss běhá na 700 Voltech! Baterie jsou chlazené vodou, vyvíjí se kontrola trakce a speciální sportovní ABS.

Lohner

Něco pro milovníky hmyzu. Model Lea je velikánský skútr pro dva lidi s úložným prostorem na dvě helmy, který vypadá prostě jako brouk. Tenhle hmyzák má 6kW motor a frčí pětaosmdesát.

Nes

Co vymyslet, abyste se odlišili? Značka Nes sází u svých skútrů na netradičně řešený prostor pro posádku, namísto oplastování tady máte něco jako překližku a sedlo na železné konstrukci. Trochu nám to připomíná Hondu Zoomer, ta byla super. Hodně se hraje na individualizaci, můžete si vybírat z barev plastů, sedla, podlážky i pneumatik, plus ještě z motorových verzí: Nes5 jede 45 km/h, Nes10 už zajímavějších 90. Motor je přitom v obou případech 4kW.

Nipponia

Zajímavá značka s kořeny v Řecku, která má v nabídce jak benzíňáky, tak elektriku. Volty je takový celkem pěkný, ale jinak běžný malý skútr s elektromotorem Bosch v zadním kole a maximálkou 45 km/h, u něhož výrobce slibuje dojezd 100 km.

Těch 100 km má psaných i druhý skútr, ale to už je úplně jiná liga. Terranova je "maxík" s moc pěkným designem, jenž se může pochlubit velkých 7" TFT displejem, bezklíčkovým zapalováním, LED osvětlením a silným elektromotorem s maximálním výkonem 33 koní (stálým 16, to taky není špatné). Akumulátory mají kapacitu přes 60 Ah, a když si přepnete motorový režim ze sportovního na Eco, sice budete mít pod sebou línější povoz s maximálkou o dvacet nižší, ale zase byste potom měli ujet přes 150 km. Pěkné údaje, škoda jen, že pod sedlo se nevejde nic než ty baterky...

Schwalbe

Elektrický pohon v důvěrně známém historickém kabátě umějí kromě Čechů (Čezeta, že) udělat samozřejmě také Němci. Simson Schwalbe je legendární skútr u nás velmi dobře známé značky a v tomhle kabátě dnes můžete koupit parádní elektriku. Vybavení je špičkové (za technikou stojí Govecs), můžete mít i plnohodnotné ABS, jsou tady různé motorové módy a v nabídce jsou dvě verze lišící se výkonem i maximálkou. Buď 4 kW a 45 km/h, nebo 8 kW a 90 km/h. Nejrychlejší Schwalbe všech dob. V Kolíně byl k vidění také zajímavý koncept lehčího skútru hranatých tvarů.

Sol

To je nápad, že? Pár trubek a máte elektromotorku, která upaluje ve své silnější verzi osm pětek. Pocket Rocket, jak se tohle splašené potrubí jmenuje, získal několik evropských cen za design, váží akorát 55 kg a ujede až 80 km.

Super Soco

Tuhle značku známe i u nás, a to prostřednictvím malých elektrických motocyklů TC a TS. Ty samozřejmě v Kolíně nemohly chybět, ovšem k nim Číňané přihodili ještě novinku, elektroskútr CU. Ten zaujme netradičně řešeným předním i zadním LED osvětlením a k tomu přidává ještě bezklíčkové zapalování, tempomat či elektronicky dálkově otevíraný podsedlový prostor. A pozor, vepředu je prý dokonce kamera a skútr má WiFi, takže můžete hnedle sdílet, kudy jedete!

Sur-Ron

Vypadá to jako kolo, ale není. Postrádá šlapky, takže je to takové hodně lehké (47 kg bez baterky) endurko s dvoukilowattovým motorem v hliníkovém rámu. Kola mají průměr 19", brzdy jsou čtyřpístkové, dojezd bezmála 70 km. Tohle bude hlína...

Torrot

Španělská značka, pod jejíž křídla patří Gas Gas, samozřejmě nemohla chybět. Baví nás rozsáhlý program dětských offroadových motorek, ale největší ohlas má stejně nákladní tříkolka Velocipedo Cargo...

Zero

Konečně se po všech těch skútrech dostáváme zase zpátky k pořádným bajkům! Americká značka Zero platí za špičku ve své kategorii a na Intermotu samozřejmě nemůže chybět, a to včetně nabíjecího stojanu. Naháče S a SR jsou doplněny o adventuru DSR ve speciální verzi Black Forest, která potěší vysokým plexi, trojicí hliníkových kufrů, mlhovkami, komfortnějším sedlem a mřížkou na světlo. Cestovní motorka na elektriku? Časy se mění, když pojedete piánko přírodou, můžete prý počítat s dojezdem přes 250 km

...

Stylová elektrokola

Nemáte je rádi, my víme. Jak tam jsou šlapky, nemá to na motocyklovém webu co dělat. Ale v Kolíně bylo i pár fakt pěkných bicyklů, u nichž jste si těch šlapek všimli až na druhý pohled.
Značka Thunderbolt Dynamics se vytasila s řadou parádních kol ve stylu starých motorek z počátku minulého století. Tlusté gumy na vysokých ráfcích, někde tvrdá přední vidlice, jinde paralelogramová... Elektromotor je v zadním kole, nechybí přehazovačka.

Kola od Ruff Cycles jsou postavena v podobném stylu, taky retro jako blázen, ovšem s ještě přísnějšími rámy. Tohle je klasický "pedelec", čili elektromotor je u šlapek a pomáhá vám, zaujme však sekundární převod - od šlapek jde ozubený řemen a v zadním náboji je variátor! Taky tahle sranda vyjde přes 5000 eur...

Kolo nazvané jednoduše Super 73 se od výše jmenovaných liší dosti zásadně. Jde totiž o takového hodně jednoduchého snad scramblera, stylovku na tlustých 20" kolech s baterkou v "nádrži" a elektromotorem v náboji zadního kola. Od pohledu vtipná věcička.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 28.5 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 6 Kč
maestro přispěl 6 Kč
pavri přispěl 6 Kč
Petřičák přispěl -1.5 Kč
Jiroos přispěl 6 Kč
Jarda-Bekr přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist