globalmoto_duben_nolan




Elektrifikace KTM potvrzena!

Včera KTM oficiálně oznámila, že začne sériově vyrábět elektromotocykly. Jedná se o terénní Freeride E a elektroskútr E-Speed. O představení skútru E-SPEED jsme již informovali, ale stejně jako v případě Freeride E se brzké zahájení sériové výroby zdálo málo pravděpodobné. KTM však překvapila, Freeride E se začne prodávat v roce 2014, E-Speed pak o rok později. Jak tomuto překvapujícímu rozhodnutí KTM rozumět?

Koncept Freeride E byl představen již před dvěma roky na milánské výstavě EICMA. Od té doby se však příliš nedělo, až se vyrojily spekulace, že KTM má problémy s konstrukcí baterií a na sériovou produkci hned tak nedojde. Nyní však Mattighofen oznamuje nejen výrobu terénního Freeride E, ale dokonce také skútru E-Speed.
„Věříme elektromobilitě na dvou kolech a protože terénní sport je jádrem naší činnosti, vyvinuli jsme jedinečnou elektrickou motokrosovou motorku, Freeride E. Jsme ovšem také přesvědčeni o tom, že elektromobilita může slavit úspěch rovněž v městských oblastech. Na základě velmi pozitivní zpětné vazby z veletrhu v Tokiu jsme se rozhodli přenést zkušenosti z vývoje Freeride E na silnici. Skútr E-Speed je naší interpretací dopravy ve městě bez emisí, aniž bychom se však vzdávali designu KTM.“
Tak Harald Plöckinger, člen představenstva KTM, komentuje oznámení plánu sériové výroby elektroskútru pro rok 2015. Slova jsou to překvapivá, protože ještě v březnu toho roku vyjádření výkonného ředitele KTM Stefana Pierera spíše potvrzovala spekulace o technických problémech konstrukce baterií pro Freeride E. Pierer pro italský časopis Motociclismo prohlásil, že lithium-iontové baterie mohou být potenciálně nebezpečné kvůli riziku exploze a jejich cena je navíc příliš vysoká na to, aby ospravedlnila sériovou výrobu.
Faktem však zůstává, že KTM na Freeride E intenzivně pracovalo a nynější rozhodnutí o sériové výrobě je možné číst jako zprávu o tom, že problémy s bateriemi se podařilo přinejmenším na úrovni bezpečnosti vyřešit. KTM se také nejspíše snaží získat náskok před konkurencí, která se již ohlašuje, a to především z Mnichova. BMW využívá podpory vývoje automobilové sekce značky, neboť skútr řady C má využívat totožnou technologii baterií jako právě připravované BMW i3. Mnichovský elektroskútr nyní dospěl do fáze testování v reálném provozu a na trhu by se měl objevit v polovině roku 2014.
KTM svým rozhodnutím naznačuje, že elektromobilita není jen úlitbou ekologii, ale naprosto vážně míněnou odpovědí na řešení dopravy ve městech. Městský provoz se totiž zdá být ideálním prostředím právě pro elektroskútry. Aktuální trendy v oblasti urbánní mobility totiž ukazují, že malý motocykl je tím nejefektivnějším dopravním prostředkem ve městě. Například v londýnské dopravní špičce je dle odborných studií vypracovaných KTM průměrná rychlost v autě 3 km/h, autobusy či taxíky mající přednost dosahují rychlosti 5 km/h. Vůbec nejrychleji se bez jakýchkoli zvýhodnění pohybují kurýři právě na skútrech a malých motorkách, a to průměrnou rychlostí 15 km/h. Když navíc zvážíme celkové náklady na provoz, obsazenost auta obvykle pouze řidičem a cestování po městě na relativně krátké vzdálenosti, zdá se být skútr bez emisí a s dojezdem kolem 60 km ideálním řešením budoucí dopravy ve městě.
Že to KTM s elektromobilitou myslí opravdu vážně, dokazuje také fakt, že minulý rok otevřela vlastí testovací trať KTM E-Cross Centre v rakouském Munderfingu (v Horních Rakousích, zhruba pět kilometrů od Mattighofenu). Právě poznatky z tohoto testování budou nejspíše zúročeny i při vývoji elektroskútru. Kdo se elektrifikace KTM nemůže dočkat, má po předchozím on-line objednání možnost si Freeride E na testovací trati vyzkoušet již nyní. Za 20 € na hodinu je tak možné zažít elektrizující pocity ze zahájení nové etapy vývoje KTM.

Informace o redaktorovi

Tomáš Došek - (Odebírat články autora)
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist