Elektrický café-racer Honda E-VO jde do výroby
Text: Filip Tichý | Foto: TZ | Zveřejněno: 9.6.2025 | Zobrazeno: 5 585x
Velký elektrický motocykl se v neo-retro stylu je nabitý posledními technologiemi a s maximálkou 120 km/h bude zatím konkurovat jen menším objemům, přesto půjde o významný krok značky Honda do budoucnosti. V první sériové verzi se zatím jmenuje Wuyang-Honda WH8000D, ale vstup na další světové trhy se dá očekávat už brzy.
Všechno nasvědčuje tomu, že Honda bude po H-D další ze zavedených tradičních značek, která nabídne velkou elektrickou motorku, jak ostatně značka oznámila ve svém plánu elektrifikace před třemi lety. Nový model se jmenuje Honda E-VO a jeho výrobu právě zahájila čínská společnost Wuyang-Honda Motors. To je už od roku 1992 společný podnik (joint venture) mezi japonskou společností Honda Motor Co., Ltd. a čínskou společností Guangzhou Motors Group Company. V jejích továrnách se také vyrábí současný model elektrického skútru Honda EM1 e.
Model Honda E-VO se tváří jako kříženec mezi budoucností a minulostí. Nabízí řadu retro prvků, jako je kulatý světlomet, ploché kapotované boky. V nitru ale skrývá hodně moderní konstrukci, má hliníkový rám, kyvnou vidlici z litého hliníku a motor umístěný uprostřed motocyklu. Ten umí ve standardním provedení nabídnout výkon 15,3 kW (20 k), nebo 15,8 kW (21,1 k) ve vyšší verzi s trojitou baterií. S takovými parametry motocykl zrychlí z 0 na 50 km/h za 2,8 sekundy a v základní verzi dosahuje maximální rychlosti 110 km/h, ve zmíněné vyšší verzi pak až 120 km/h. To znamená, že se neztratí ani na dálnici, i když elektrický pohon samozřejmě patří spíš do města.
Standardní verze s lithium-iontovou baterií o kapacitě 4,1 kWh, 74 V, 56 Ah, hmotností 143 kg slibuje dojezd 120 km, varianta s trojitou baterií má kapacitu 6,2 kWh, 84 Ah a s hmotností 156 kg zvládne dojezd 170 km i ve střídavém režimu WMTC. Obě verze podporují technologii vyměnitelných baterií Honda, takže můžete přijet ke stanici, vytáhnout akumulátor a vložit nový. Honda slibuje i rychlé nabíjení, z 20-80 % lze doma nabít baterii za 1,5 hodiny, na rychlonabíječce je to jen 1 hodina. Verze se třemi bateriemi potřebuje delší domu, 2,5 hodiny doma nebo 1,5 hodiny na rychlé nabíječce.
Při pohledu na celkové rozměry lze konstatovat, že tohle už opravdu není jen přerostlý skútr, ale plnohodnotná motorka. Celková délka je 1 996 mm a rozvor 1 380 mm už se nezadá s klasickými mašinami, stejně jako výška sedadla 765 mm. Vepředu je obrácená vidlice, vzadu je monoshock. Honda uvádí, že rám, odpružení a základní komponenty byly podrobeny více než 1 milionu vibračních cyklů, motocykl by tedy měl zvládnout každodenní dojíždění do práce, což je optimální využití pro elektrickou motorku.
Motocykl nabídne všechny elektronické asistenty, na jaké jsme v dnešní době zvyklí, tj. jízdní režimy Eco / Normal / Sport, kontrolu trakce, dvoukanálové ABS, asistenta pro rozjezd do kopce, tempomat i TPMS. Zajímavým zpestřením je pak zpátečka a dále speciální režim pro vytlačování motorky z garáže, který umožní využít pomalý pojezd krokem i u vypnutého stroje. A samozřejmě port USB-A a USB-C pro nabíjení mobilu. Celý systém se propojuje s telefonem prostřednictvím NFC a je vybaven funkcí odemykání Bluetooth. V prostoru nádrže je dokonce malý úložný prostor pro smartphone.
Přístrojovku tvoří 7palcový barevný TFT s dalším doplňkovým displejem, který podporuje navigaci a je integrovaný s palubní kamerkou. Model E-VO totiž dostal přední a zadní palubní kameru s rozlišením 1080P a režimem monitoru zadního pohledu, který se aktivuje stisknutím tlačítka nebo při couvání. Navíc je zde i podpora propojení s akční kamerou DJI, takže je možné spárovat akční kameru a zkontrolovat si záběry a úhel kamery na displeji.
V době uvedení na trh je E-VO potvrzeno pouze pro čínský trh se zaváděcí cenou kolem 30 000 CNY. To by podle současného kurzu bylo jen těsně přes 90 tisíc korun, ale ceny v Evropě jsou obvykle minimálně o čtvrtinu vyšší. Honda zatím nekomentovala, jestli a kdy se tato novinka objeví v Evropě, ale vzhledem k celosvětovému směřování Hondy k postupné elektrifikaci pohonů se dá očekávat i evropská premiéra již v dohledné době.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)