husqvarna_svartpilen_801_2




Elektrické prase s výrobním číslem 0001 je v prodeji

Naši čtenáři určitě zaregistrovali články o moderní verzi takzvaného prasete, tedy skútru Čezeta. První zmínky o novém modelu se objevily v roce 2014, kdy byla představena prvotní myšlenka a prototyp. Od té doby uplynula v řece spousta vody a dnes si můžete koupit první sériově vyrobený kus elektroskútru Čezeta 506.

Kapitoly článku

Původní model se vyráběl od roku 1957, poháněl ho dvoudobý vzduchem chlazený jednoválec 172 ccm s výkonem osm koní. To, co skútr udělalo legendárním, byl hlavně jeho design. I dnes se nad prasetem lidé zastavují a pozorují jeho originální vzhled s protáhlým torpédovitým předkem zakončeným kulatým světlem, který navazuje na kapotu chránící posádku před nepřízní počasí. Dalším z charakteristických prvků je třeba dlouhé rovné sedlo, kam se za řidiče v pohodě poskládali dva pasažéři. Moderní interpretace legendárního prasete přichází se všemi těmito zásadními prvky a přidává k nim aktuální technologie.

Hlavní změnou oproti originálu je druh pohonu. Oproti dvoutaktní stopětasedmě s typickým modrým obláčkem linoucím se z výfuku Čezetu 506 pohání elektromotor ve dvou výkonnostních variantách. 506/01 nabízí 5,7 kW s možností zvýšit výkon na 8 kW. Výsledkem je maximálka 85 km/h a zrychlení z 0 na 50 za 4,5 sekundy. Výkonnější verze 506/02 má standardní výkon 9,2 kW a v boost modu dokonce 11 kW. Chlubí se maximální rychlostí 123 km/h a zrychlením 0-50 za 2,7 vteřiny. Slabší motor si musí poradit s vahou 137 kg, silnější prase váží o deset kilo víc.

Hlavním argumentem proti elektromobilům obecně je jejich dojezd. Čezeta používá stejné baterie Panasonic, jako automobilka Tesla. Slabší model obsahuje baterie o kapacitě 4 kWh s napětím 84 V a ty umožňují průměrný dojezd 80 – 100 kilometrů. Silnější verze má sadu baterií s kapacitou 6 kWh, ty slibují dojezd 120 – 150 kilometrů. Pokud skútru dojde šťáva, stačí ho připojit do jakékoli dostupné zásuvky. Baterie se dobíjejí rychlostí 42 kilometrů za hodinu, takže model 506/01 nabijete na 80% za dvě a 506/02 za tři hodiny. V nabídce příslušenství je i kabel, kterým můžete „zetku“ připojit k jakékoli veřejné dobíjecí stanici. V tom případě se nabíjení zrychlí až dvojnásobně.

Hlavním nosným prvkem skútru je rám z korozivzdorné oceli doplněný o legendární karoserii. Ta je vyrobena z kompozitu a respektuje původní design, samozřejmě s drobnými úpravami poplatnými dnešní době. Na pětsetšestce například nenajdete průduchy pod sedlem, které dříve sloužily k chlazení motoru, ale například chromové ozdobné prvky jsou zachovány a to včetně předního víčka nádrže. Moderní prvky zastupuje hlavně přední LED světlomet nebo, na první pohled patrná, dvojice brzdových kotoučů na předním kole s brzdiči vyráběnými samotnou továrnou. Kola, na kterých jsou brzdy namontované, jsou 13", to je o palec víc než u originálu.

Nejen brzdy, ale i samotný rám, karoserie nebo třeba taky kola, vidlice, sedlo a kompletní elektronika, to všechno během tří let vyvíjeli zaměstnanci Čezety u nás v České republice, několik řešení je dokonce patentováno. Originálním prvkem je například volič jízdních režimů a zpátečky na levé rukojeti (podobný známe z kol) nebo plynová rukojeť s oboustranným chodem, kde při otočení gripu dopředu aktivujete motorovou brzdu a rekuperaci elektrické energie. Co nejde vyrobit v Čechách, pochází od renomovaných evropských výrobců jako je třeba Rizoma, Behringer, Michelin, Sevcon. Ruční výroba celého skútru pak probíhá v továrně v Prostějově. Snahu o tuzemskou výrobu dokládá i seznam příplatkové výbavy. České jsou Mitasky s bílými boky, Alarm GPS/GSM CAN, Bluetooth reproduktory a doplňkový větrný štít, stejný jako ten z 60. let, vyrábějí Slováci.

Všechno to ale něco stojí, výrobce si za moderní elektrické prase řekne 255 000 korun bez daně za základní model, ale může se vyšplhat v podstatě kamkoli (například do Belgie putuje jedno prase s celokarbonovou karoserií). V ceně je standardní záruka na 2 roky nebo 40 000 km, ale třeba také roční asistenční služby, kdy vám v případě poruchy bezplatně odvezou skútr do nejbližšího autorizovaného servisu. Je možné si připlatit i za pětiletou záruku. Dále je u nás, v Rakousku, Německu, Polsku a na Slovensku zavedena takzvaná servisní služba do domu, kdy k vám, v případě nějakého problému, přijede technik s mobilní dílnou problém vyřešit. V ostatních zemích jsou nasmlouváni servisní partneři, takže se nemusí budoucí majitelé servisu bát. A tak by to u luxusního zboží mělo být. Skútr svou homologací zapadá do kategorie A1, je tedy možné ho řídit s řidičákem pro osobní auto.

A na závěr to hlavní. Sběratelé, fandové značky nebo zájemci o něco jedinečného si mohou koupit moderní Čezetu s výrobním číslem 0001. Stojí v prostorech mirošovického Čezeta Klubu, kde můžete omrknout nejen nové elektroprase, ale i jeho historické předky. A už teď vám můžeme prozradit, že jakmile to počasí dovolí, provětráme Čezetu v našem testu!

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 11 Kč od 11 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Lucasbiker přispěl 1 Kč
kubas_zn přispěl 1 Kč
keto přispěl 1 Kč
Mat177 přispěl 1 Kč
masi přispěl 1 Kč
Milan1963 přispěl 1 Kč
Kaja-SV přispěl 1 Kč
kopetr přispěl 1 Kč
crhy1 přispěl 1 Kč
TheThomson přispěl 1 Kč
Honzatuu přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (40x):
Motokatalog.cz



TOPlist