ktm_unor




Česko-čínská značka Rezon a její elektrický naháč Bohemia

Jen málokdy se nám stane, abychom na veletrhu EICMA přišli do kontaktu s něčím českým, co jsme naživo ještě neviděli. Přesně takové bylo ovšem naše setkání s česko-čínským výrobcem Rezon Motorcycles – mladou značkou, která vyvíjí v Číně a vyrábí v ČR.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Rezon na svém stánku v Miláně ukázal elektrický naháč Bohemia. Ten do jisté míry „prošuměl“ médii již na jaře letošního roku, teprve nyní ale získal na obrátkách a v uplynulých měsících začal s výrobou. Celá značka je projektem Jana Vrány, který již dříve stál za motocykly Alrendo – ty jsou však již nějakou dobu v útlumu.

Nejprve k tomu, co všechny zajímá asi nejvíc – jak je to s vývojem, výrobou, a oním označením „česko-čínský“. Vývoj probíhá ve vlastní divizi společnosti v Číně, nejde ovšem o nákup již hotových komponent. Celý design, včetně vlastního návrhu plastů, ale třeba i motor, sedmnáctipalcová kola, rám nebo veškerá elektronika jsou vlastní vývoj. Čína byla za centrum vývoje zvolena přirozeně kvůli ceně a dostupnosti dodavatelů. Právě zde probíhalo také testování a homologace – konkrétně u čínského zastoupení švédské společnosti Testhouse.

I když výroba velké části dílů probíhá opět v Číně, motorka je montována na okraji Prahy, kde je výrobní linka. Rezon je tedy plnohodnotným výrobcem s vlastním vývojem – jen právě vývoj probíhá ve vlastní divizi v Číně. Je zde také snaha o zakomponování komponent od nečínských firem. Pneumatiky dodává francouzský Michelin, brzdový systém japonský Nissin. Když už je zde něco v Číně „nakoupeného“ jde o prémiové komponenty – jmenovitě třeba nastavitelné tlumiče Yu-An vpředu i vzadu, které se objevují na strojích Kove. Známé jsou od některých čínských značek třeba i ovladače na řídítkách.

V ose kyvné vidlice umístěný motor s kapalinovým chlazením spadá se jmenovitým výkonem 11 kW do kategorie A1, krátkodobě ovšem umí ve sportovním módu výkon dvojnásobný. To znamená akceleraci z nuly na sto za pět sekund a maximální rychlost 150 km/h. Až 12 000 otáček elektromotoru přenáší na zadní kolo ozubený řemen.

Podstatnou část rámu v přední části vyplňuje baterie. Ta má celkovou kapacitu 15,3 kWh, využitelnou 13,4 kWh, a vodou chlazená nabíječka zvládá nabíjení výkonem až 6,6 kW. Nabití z prázdna do plna, včetně snížení výkonu kvůli balancování jednotlivých článků ke konci nabíjení, tak proběhne za 150 minut. Na nabití pouze do 80 % vám bude stačit přibližně 90 minut. Je ovšem potřeba dodat, že pokud budete nabíjet z klasické 230V zásuvky, musíte se smířit s nabíjecím výkonem 3 kW, který je dán jističem, a tedy zhruba dvojnásobnými nabíjecími časy. Výkon 6,6 kW se tedy týká domácích wall-boxů nebo veřejných nabíjecích stanic.

Baterie s pořádnou kapacitou znamená i pořádný dojezd. Jako maximum, dosažitelné v městském provozu, udává Rezon 300 kilometrů na jedno nabití. Při ustálené rychlosti 80 km/h zvládne Bohemia 260 kilometrů (což je zároveň oficiální hodnota dojezdu podle měřicího cyklu NEDC) a při rychlosti 120 km/h 180 kilometrů. Realistický průměr by se tak mohl pohybovat někde kolem 220-250 kilometrů na nabití. I navzdory relativně velké baterii se podařilo stlačit celkovou hmotnost na rozumných 220 kilogramů.

Vedle toho, že lze motorku „startovat“ klíčem, lze ji zapnout i bezkontaktně přiložením NFC karty, případně mobilním telefonem s nainstalovanou aplikací. Právě skrze aplikaci se ovládá také navigace nebo bezdrátové aktualizace palubních systémů. Za jízdy pak jezdec vše sleduje na dvojici displejů. Ten přední, umístěný v klasické pozici na brýlích vidlic, ukazuje základní jízdní údaje a navigaci. Zadní je umístěn v místě víčka palivové nádrže a zobrazuje rozšířená data palubního počítače včetně grafu spotřeby.

První motocykly by měly dorazit k zákazníkům ještě před koncem letošního roku. Cena v eurech je stanovena na 11 899 euro (301 tisíc korun) včetně DPH.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist