Britové nabízejí elektrické kity na staré Vespy a Lambretty

Se stále se zpřísňujícími podmínkami pro pohyb motorových vozidel po evropských velkoměstech začínají mít staré motorky a skútry docela problémy. A smutné na tom je, že bude jenom hůř. Možná, že zanedlouho budeme stát před dilematem, jestli svůj stroj zcela odstavit, nebo předělat na elektriku. Jako to se starými Vespami a Lambrettami dělají v Londýně.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Firma Retrospective Scooters v britské metropoli funguje již 20 let a její specializací jsou, jak již název napovídá, staré skútry. Ponejvíce Vespy a Lambretty, ty tady mají prostě rádi. Konverzní elektrické kity, které společnost již nějakou dobu nabízí, tak nejsou motivovány nějakou záchranou planety, nýbrž mají podle zakladatele firmy Nialla McCarta být způsobem, jak udržet milované staré skútry na silnicích i do budoucna. Do centra Londýna totiž vzhledem k místní zóně ULEZ totiž s těmito povozy již nesmíte, stejně jako do center mnohých dalších evropských velkoměst.

Konverzních kitů nazvaných Project:E je celkem pět a jsou určeny vždy pro konkrétní modely: na velké „large frame“ Vespy (1958-2018 včetně PX), malé „small frame“ Vespy typu Primavera (1963-1987 včetně PK) a na staré „wide mount“ Vespy (1953-1957 plus GS 150), a potom na dva druhy Lambrett – první na řadu J a druhý na velké řady Li/SX/TV série 1, 2, 3 a modely GP. S výjimkou posledního jmenovaného tyto kity stojí v základu 3450 GBP (lehce přes 100 000 Kč), za verzi se dvěma bateriemi dáte 4500 GBP (cca 135 000 Kč). Kit na velké Lambretty je o dvě, resp. tři stovky liber dražší. Je to proto, že tam je jiná, větší baterka. Do prvních čtyř kitů patří 1,8 kWh baterie (64 V, 28 Ah), s níž mají skútry reálný, nikoli nějaký ideální dojezd 30 mil/48 km, který se přidáním druhé stejné baterie v případě „large frame“ a „wide mount“ Vesp zvýší na dvojnásobek. Do velkých Lambrett ovšem Retrospective Scooters dávají 2,2 kWh baterii (72 V, 31,5 Ah) s dojezdem 35 mil/56 km, jenž lze opět zdvojnásobit prostým přidáním druhé baterky. Akumulátory jsou vyjímatelné, váží kolem 9 kg a v případě použití dvou se battery-management stará o to, aby se vybíjely oba rovnoměrně. Plně nabité jsou baterie za 3,5 hodiny, pokud vám stačí 70 %, máte hotovo za hodinu a půl. Nabíječka je ve skútru integrovaná, ale můžete si za 180 GBP pořídit ještě domácí a nabíjet třeba v kanceláři.

Velkou výhodou Project:E kitů je fakt, že jde o „plug & play“ systém. Nic nemusíte řezat, svářet, upravovat, vlastně jde o vratný proces, byť obden to asi dělat nebudete (jinak by si za to v Retrospective Scooters neúčtovali 500 GBP za práci). Na přeměnu prý stačí základní vercajk a přiměřená zručnost. Nejprve musíte odstranit původní spalovací motor a veškerou elektriku a kabeláž a vzápětí namontujete celý kit. Ten obsahuje zadní kolo s 3kW motorem v náboji, celou novou zadní kyvnou vidlici, controller, držák baterie do podsedlového prostoru, li-ionku od LG, bezklíčkové zapalování, měřák baterie, veškerou kabeláž, konverzi předního světla na LED a nabíjecí kabel. V případě dvoubateriového provedení ještě samozřejmě máte druhou baterku a její držák do bočního panelu. Ten výkon 3 kW nevypadá kdovíjak dramaticky, nicméně u elektrik je to vždycky trochu jinak a Retrospective Scooters mluví o dynamice jako u benzínové stopětadvacítky a maximálce bezmála 90 km/h.

A nevýhody? Asi tušíte, že u nás byste policistovi při kontrole nebo technikovi na STK těžko vysvětlovali, že v papírech sice máte spalovací motor, ale že jste si stroj předělali na elektrický. Proto jsou hlavním odbytištěm pro tyto kity vedle Velké Británie především USA a Austrálie, tedy země, kde se ty technické legislativní záležitosti zase tak moc neřeší.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist