BMW prodlužuje dojezd elektroskútru C evolution
Text: Petr Poduška | Foto: Press | Zveřejněno: 14.9.2016 | Zobrazeno: 11 889x
Na autosalonu v Paříži se za dva týdny představí nové BMW C evolution, což je vlastně obdoba C650 s elektrickým pohonem. Bavorská značka se může pochlubit hlavně delším dojezdem u verze Long Range, která díky větší kapacitě akumulátoru může ujet až 160 km na jedno nabití. V nabídce zůstává také model s homologací pro řidičské průkazy skupiny A1.
Kapitoly článku
Maxiskútr poháněný elektromotorem se do sériové výroby dostal před třemi lety, a přestože zatím není v běžné nabídce pro náš trh, v jiných evropských zemích si už stačil získat své zákazníky. Mezi jeho hlavní přednosti patří kromě čistého a ekonomického provozu vysoký točivý moment, který má jezdec k dispozici hned z nulové rychlosti. Zatímco maximální rychlostí 120 km/h nemůže konkurovat svým benzínovým kolegům, v akceleraci z místa je doslova válcuje. Zmíněná stodvacítka pak bohatě stačí pro bezpečnou jízdu po dálnici, takže za hlavní slabinu elektrického céčka se dá považovat omezený dojezd.
U prvního modelu byl majitel limitován vzdáleností sto kilometrů - na delší trať jednoduše nestačily baterky. Při většině cest do práce a zpátky by toto omezení nebylo až tak svazující, ale s pořízením velkého cestovního skútru obvykle bývají spojeny i jiné plány. Právě na prodloužení dojezdu se proto v BMW zaměřili při první modernizaci modelu C evolution. Při zachování parametrů na hodnotách 19 kW/26 koní u stálého, respektive 35 kW/48 k u maximálního výkonu nezbylo než navýšit kapacitu akumulátoru, a to o víc než polovinu. Nová verze Long Range má místo 60 Ah kapacitu akumulátoru 94, což se rovná téměř totožnému zvýšení dojezdové vzdálenosti na jedno nabití - ze 100 až na 160 kilometrů.
Motocyklová divize BMW má v tomto směru odkud čerpat zkušenosti. Skútr C evolution využívá například stejný ion-lithiový akumulátor jako současný model elektro automobilu BMW i3. Také v případě skútru se značka pyšní dlouhou životností a stabilitou v chladném počasí. Za vyšší kapacitou akumulátoru vyvinutého ve spolupráci se společností Samsung SDI je lepší uspořádání vnitřních částí v kombinaci s větším množstvím elektrolytu a aktivního materiálu.
I když má BMW s elektricky poháněnými vozidly bohaté zkušenosti, narazila při modernizaci skútru C evolution na několik úskalí. Hlavním z nich byla otázka jak nejlépe akumulátor uchladit - příliš nízké teploty zvyšují vnitřní odpor jednotlivých elektrických článků a tím snižují výkon, vysoké teploty zase nesvědčí životnosti článků. A navíc, na rozdíl od kapalinou chlazených elektromobilů má skútr chlazení vzduchové, které šetří hmotnost. Teplo od akumulátoru tedy odvádí aerodynamicky tvarovaný otvor uprostřed jeho těla, a základní deska je opatřena podélným žebrováním.
Dalším problematickým tématem u elektrovozidel bývá dlouhá doba nabíjení. V případě skútru BMW C evolution s prodlouženým dojezdem trvá "natankování" zcela prázdného akumulátoru čtyři až pět hodin, a probíhá přes integrovanou nabíječku, kterou lze připojit k běžné domácí zásuvce nebo dobíjecí stanici. Součástí standardní výbavy nového modelu je skladnější nabíjecí kabel s menším průměrem. Krytá nabíjecí zásuvka vychází ze standardních automobilových zásuvek a je umístěna vpředu u levé nohy jezdce.
Základem podvozku je - stejně jako u předchozího modelu - hliníkové pouzdro akumulátoru, které snižuje těžiště skútru a při podobné hmotnosti jako u benzínové verze mu dává snazší ovladatelnost. Ve výbavě nadále zůstávají přední USD vidlice, zadní kyvka s excentrickým tlumičem, pohon řemenem a jednostranný zadní tlumič, kotoučové brzdy s ABS i kontrola trakce.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)