globalmoto_duben_nolan




BMW C evolution jde do výroby

Finální podoba elektro skútru z produkce BMW byla včera představena na autosalonu ve Frankfurtu. Další přírůstek v řadě Urban Mobility přichází na trh s patnáctikoňovým motorem, který je krátkodobě schopen dosáhnout výkonu až 35 kW, maximálkou 120 km/h a dojezdem 100 km.

Už i v Mnichově myslí na budoucnost a posílají do světa svůj první skútr, který k provozu nepotřebuje benzín. Ale pozor - nejedná se o žádné kapesní přibližovadlo. Konstrukce modelu C evolution vychází z dvojice luxusních maxiskútrů C600 Sport a C650 GT, se kterými má mnoho společného. Samozřejmě kromě pohonné jednotky. Tu nahrazuje kapalinou chlazený elektromotor, který místo nádrže s palivem živí vysokonapěťový, vzduchem chlazený akumulátor s kapacitou na 100 kilometrů běžném provozu.
Přenos síly na zadní, letmo uložené kolo probíhá přes ozubený řemen, ukrytý v pouzdře. Jezdec má neustále k dispozici 15 koní výkonu, ale krátkodobě - například při předjíždění - může vymáčknout víc než trojnásobek. (47 k). Díky tomu může C evolution celkem rychle vyvinout rychlost 120 km/h, a kdyby nezasáhl omezovač, určitě by se dokázal rozdovádět ještě víc. V akceleraci pak podle testovacích jezdců překoná i lecjaký maxiskútr s benzínovým motorem o objemu 600 ccm.
Stokilometrový dojezd slibuje výkonný li-ion akumulátor se vzduchovým chladičem a kapacitou 8 kWh, který se dá dobíjet z běžné 220V zásuvky, jakou má každý v garáži nebo doma. Plné doplnění zásob v akumlátoru trvá při dobíjecím proudu 12 A čtyři hodiny, v expresním režimu (16 A) dokonce o hodinu méně. Hospodárné využívání energie ohlídá systém inteligentní rekuperace, jaký podle BMW zatím nepoužil žádný jiný výrobce jednostopých elektrovozidel. Rekuperace se automaticky zapne nejen při brzdění, ale také pokaždé, když jezdec zavře plyn.
Kromě toho se dá výdrž baterie ovlivnit také výběrem jízdního režimu. Mód "Road" například dává k dispozici maximální porci akcelerace, při zavřeném plynu funguje rekuperace zhruba na 50 %, a jenom při brzdění na 100 %. V režimu "Eco Pro" je akcelerace (a spotřeba) omezená, zatímco systém zpětného získávání energie pracuje naplno. Režim Sail je určen pro klidné křižování krajinou, kdy jezdec nechce být rušen brzdným účinkem rekuperace při zavření plynu, a mód Dynamic kombinuje plnou akceleraci s maximálním využitím rekuperace.
S vysokým napětím v akumulátorech elektroskútrů bývají obvykle spojeny obavy o bezpečí posádky, které často zdržují celý vývoj. BMW Motorrad má v tomto směru velký náskok, protože mohla převzít know-how od automobilové divize. Skútr C evolution využívá stejně pokrokový systém uskladnění elektrické energie jako elektromobil BMW i3, a díky tomu je prvním jednostopým elektrovozidlem splňujícím normy ISO 26262 a ECE R100.
Základ podvozku, podobně jako u jiíných elektroskútrů, tvoří hliníkové pouzdro akumulátoru, ke kterému je vpředu namontovaný trubkový držák krku řízení a vzadu pak letmá kyvka i podsedlový rám. Odpružení zajišťuje přední USD vidlice a jednostranný zadní tlumič, brždění mají pod palcem výkonné kotočovky s ABS. Prokluz zadního kola při akceleraci hlídá kontrola trakce TCA. Ta současně zamezuje blokování kola při rekuperaci na kluzkém povrchu.
Trochu jako ze sci-fi filmu vypadá barevný TFT displej, na kterém jezdec najde kromě standardních informací například údaj o aktuální a průměrné spotřebě kilowatt, stavu baterie, dojezdu nebo množství zpětně získávané energie. Tak co, líbí se vám taková budoucnost?


Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.


BMW C evolution:

  • stálý výkon 11 kW se špičkou 35 kW
  • maximální točivý moment 72 Nm
  • nejvyšší rychlost 120 km/h
  • zrychlení 0 – 50 km/h za 2,7 s
  • zrychlení 0 – 100 km/h za 6,2 s
  • dojezd 100 kilometrů
  • 4 volitelné jízdní režimy: Road, Eco Pro, Sail a Dynamic
  • zpátečka pro snadné manévrování
  • kontrola trakce (TCA)
  • vysokonapěťový akumulátor s kapacitou 8 kWh a inovačním vzduchovým chlazením
  • inteligentní rekuperace při jízdě z kopce a brždění
  • dobíjení z běžné domácí zásuvky
  • dobíjecí čas 4 hodiny na 100 % kapacity při 220V / 12A (220V / 16A = 3 h)
  • vývoj ve spolupráci s BMW Automobile
  • hybridní podvozek s nízkým těžištěm a snadnou ovladatelností
  • výkonný brzdový systém s ABS
  • velký barevný TFT displej
  • denní svícení a poziční světla z LED

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (20x):
Motokatalog.cz



TOPlist