yamaha_unor




Šéf BMW Markus Schramm ve velkém rozhovoru: „Benzín a elektrika musejí existovat vedle sebe.“

Když jsme přinesli rozhovor s Dr. Markusem Schrammem v lednu 2019, byl ve funkci šéfa BMW jen pár měsíců poté, co se ve vedení značky během krátké doby vystřídalo několik lidí. Dnes po dvou letech už víme, že nebyl vybrán jen coby další krátkodobý záskok a že bude mít na další směrování značky BMW velký vliv. Co nás v blízkém i vzdálenějším horizontu od bavorské vrtule čeká?

Na dostřel stoletého výročí, které se bude slavit v roce 2023, zůstává BMW Motorrad největším evropským výrobcem prémiových motocyklů a skútrů. Navzdory pandemii Covid-19 se bavorské značce loni podařilo prodat 169 272 svých strojů, což je sice pokles proti roku 2019 a jeho 175 162 kusům, ale i tak je to druhý nejlepší roční výsledek motocyklové divize, která své produkty vyrábí nejen v historické továrně v berlínském Spandau (jak to tam vypadá, jste se mohli dočíst v této reportáži), ale také pro lokální trhy ve svých montovnách v Brazílii a Thajsku a také u svých partnerů TVS v Indii a Loncin v Číně. Dnes 57letý Dr. Markus Schramm je u BMW již od roku 1991 a do čela motocyklové divize šel v květnu z pozice hlavního strategického plánovače pro celou BMW Group. Není to jen kravaťák, Markus je dlouholetým vášnivým motorkářem a povahově sportovec, sám běhá maratóny po celém světě.

Markusi, první otázka nemůže být jiná: jak loni značku BMW Motorrad ovlivnil Covid-19?
Továrnu ve Spandau jsme museli uzavřít od 20. března do 4. května, nicméně tento čas jsme využili velmi intenzivně pro plánování restartu a aplikaci přísných proticovidových opatření, už není možné dělat věci jako dříve. Pracujeme na dvě směny, lidé z nich se nesmějí potkat, neustále se kontroluje zdravotní stav, tohle všechno samozřejmě ovlivnilo produktivitu. Nicméně ještě důležitější byla opatření u našich dodavatelů, máme jich 420 a jsme s nimi denně v kontaktu, takže to není jednoduché, ale všichni se zachovali skvěle a mohli jsme na začátku května opět rozjet výrobu v plné parádě, zcela bez zaškobrtnutí. Od té chvíle jedeme plnou kapacitu a dokonce se nám podařilo stáhnout výrobní ztráty z první půlky roku, což za těch šest týdnů bylo nějakých 25 000 kusů. Musím smeknout před našimi dělníky i dodavateli a rád bych vyzdvihl i fakt, že během uzavření továrny ani po něm jsme nemuseli propustit jediného z našich 2000 dělníků a navíc jsme jim vypláceli plnou mzdu. To nebylo důležité jenom pro ně, ale i pro nás, neboť my jsme na našich dělnících závislí, na jejich dovednostech a zkušenostech, které u nás získávají v průběhu let. To nebylo jenom v Berlíně, máme výrobu také v Brazílii, Thajsku, Indii a Číně a zejména Indie byla covidem hodně zasažená. Teď na počátku 2021 jsme ale na dobré cestě.

V Indii byl lockdown hodně přísný, dokonce na něj dohlížela armáda. Jak to ovlivnilo produkci G 310 u vašeho partnera TVS, byl schopný to potom dohnat?
O modely G 310 R a G 310 GS je celosvětově pořád velký zájem a za celý loňský rok jsme jich dokázali prodat dohromady 17 000. Továrna TVS měla zavřeno podobně jako my, od 23. března do 6. května, a sice se jí poté nepodařilo plán úplně dohnat, ale ztráty stáhla výrazně. To samé platilo i pro Loncin, kde se vyrábějí naše skútry a motory pro střední třídu. Tam byl pro změnu velký dopad hned na začátku, ale Číňané se dokázali brzy zase vzchopit.

Pocítili jste, že by byla po modelech G 310 větší poptávka od lidí, kteří do jedné stopy přešli z aut?
Ano, v rámci celého trhu proběhl rapidní nárůst prodejů motocyklů s motory o menším objemu, říkám tomu korona-efekt. My můžeme být pyšní také na to, že se nám dařilo zvětšovat tržní podíl i v rámci větších strojů – řekl bych, že máme momentálně nejlepší produktové portfolio, jaké kdy značka BMW Motorrad měla. A že se nám nepodařilo zapsat si 10. rekordní rok v kuse, nám vzhledem k okolnostem vůbec nevadí. Jsme velice spokojeni, že jsme rok uzavřeli tak blízko našeho rekordu z 2019.

Chválíte si šíři nabídky, od malých po velké objemy. Nepřemýšlíte o rozšíření řady G 310 o další modely právě pro ty nově příchozí motorkáře?
Naše spolupráce s TVS je dlouhodobým partnerstvím a můžu prozradit, že ještě letos přijdeme s velkým překvapením.

Máme se těšit na dvouválec kolem 500 kubíků, ať už boxer nebo řadový dvouválec ve stylu RC 490, kterou připravuje KTM ve spolupráci s Bajajem?
To ne, jsme s naší řadou boxerů velmi spokojeni a neplánujeme ji rozšiřovat směrem dolů a stejně tak není v našem plánu zmenšený F 850.

Obě géčka jsou pro letošek inovovaná, ze spolupráce s TVS mají ale vzejít další překvapení

Pojďme na opačnou stranu objemu. Loni jste začali vyrábět největší boxer všech dob, cruiser R 18, bohužel tento velký krok byl poněkud zastíněn covidovou situací. Jak si vedl?
Navzdory koronaviru jsme výrobu ani uvedení na trh neměnili, přitom když jsme obnovili v květnu produkci, hned od prvního dne jsme dělali také R 18. I za normální situace je začátek výroby modelu tak radikálně odlišného od předchozí produkce velkou výzvou, ale podařilo se nám to bez zádrhelů. Náš tým ve Spandau zaslouží absolutorium. A co mě samozřejmě těší, že krátce po uvedení na trh se všechny R 18, dostupné pro rok 2020, rozprodaly. Přesná čísla říkat nechci, ale byly to tisícovky kusů.

Důležitá otázka: jak byl R 18 přijat v USA, pro jejichž trh tento model vznikl především?
Myslím, že R 18 zaznamenal velmi dobré přijetí po celém světě a zejména samozřejmě v Americe. Ale takhle my chceme tento model umístit – jako motocykl ne pouze pro USA, nýbrž pro celý svět a máme spoustu objednávek také z Evropy a Asie.

Jelikož USA budou jistě dominantní trh pro rodinu Big Boxer, nezvažujete výrobu R 18 právě tady? Třeba auta BMW se pro Ameriku vyrábějí v Jižní Karolíně.
Určitě ne! Dokonce na tomhle stroji máme nápisy „Berlin Built“, které majitelé mají denně na očích, a takhle to zůstane.

Plánujete jít v otázce objemů stejnou cestou, jakou šel Indian při svém návratu mezi cruisery? Nejprve udělali v roce 2014 velkou osmnáctistovku a rok poté malý model Scout s objemem 1133 cm3, z něhož se stal globální bestseller. Máme se těšit třeba na nějaký R 11?
To je samozřejmě dobrý nápad, o budoucích modelech však nemůžu mluvit ve větších detailech. Nicméně segment cruiserů je velmi velký, ten největší v oblasti nad 500 cm3, a my celý příběh neukončíme pouze s R 18. Takže řekněme, že je logickým krokem, abychom se zaměřili i na menší objemy.

Jaké jsou další plány s velkou osmnáctistovkou v R 18?
Samozřejmě že jsme ten motor nedělali pro jediný model, už jsme představili druhý, nazvaný R 18 Classic, a v nejbližších měsících představíme další.

Změňme úplně téma, resp. segment. Někteří výrobci motokrosových a endurových motocyklů zaznamenali během pandemie velké prodejní úspěchy, dokonce měli vyprodáno. Nezvažuje BMW Motorrad návrat mezi ostré terénní náčiní, kde chybí od roku 2013, kdy prodalo Husqvarnu konkurenční KTM?
Tady je jasná odpověď: ne. To není naše agenda.

Sektorem, který zažil během pandemie velký růst, byla městská jednostopá vozidla s motory menšího objemu, která ze své definice zajišťovala tzv. social distancing a zejména odbourávala potřebu využití hromadné dopravy. Nepřehodnotili jste své rozhodnutí, o němž jsme se před časem bavili, a nezačnete přeci jen vyrábět menší skútr s motorem 250?
Téma městské mobility u nás hraje důležitou roli a v blízké budoucnosti tady své portfolio výrazně rozšíříme. Nicméně nebude to jenom prostřednictvím konvenčních skútrů, připravujeme hodně zajímavé nové produkty a koncepty, které budou 100% elektrické. Do budoucna neplánujeme další malé spalovací motory BMW Motorrad a náš nejnovější koncept Definition CE 04 byl takovou ochutnávkou, co nás čeká. Ještě letos se potom dočkáte dalších novinek z této oblasti.

BMW Group si již zajistila přísun baterií prostřednictvím miliardových smluv se značkami Northvolt, CATL a Samsung SDI. Jelikož země jako Velká Británie, Francie a samozřejmě Německo zakazují vozidla na fosilní paliva již relativně zanedlouho, od roku 2030, proběhne u BMW Motorrad postupný přechod na převážně elektrická jednostopá vozidla?
Co se týče městské mobility, myslím, že elektrická řešení přijdou velice, velice brzy, na to se soustředíme. A když se podíváte dál dopředu, jistě bude elektromobilita hrát velkou roli i u motocyklů. Nicméně velmi důležitými předpoklady jsou vývoj bateriových technologií a nabíjecí infrastruktury, zejména pokud se bavíme o motocyklech pro rekreační použití a delší výlety. Pokud tam uvidíme další vývoj, určitě přijdeme i s novými produkty BMW v motocyklovém sektoru a náš koncept Vision DC Roadster ukazuje, jak by to mohlo vypadat. Je to velice emotivní, inspirující a zcela autentický elektro-roadster a jistě se stane základem nějakého budoucího produkčního modelu. Zároveň ale říkám, že nesouhlasím s tím, že bychom měli kompletně zakázat dnes běžné motocykly se spalovacími motory během deseti let. Bude nutná koexistence benzínu a elektriky a jak jsem již řekl, záleží to jen na rychlosti vývoje těch klíčových předpokladů. Ta dostupnost rychlonabíjecích stanic bude pro expanzi plnohodnotných elektrických motocyklů naprosto klíčová. Když se podíváte na dnešní mapu Německa, najdete hodně rychlonabíječek třeba v oblasti Bavorských Alp, kam spousta našich zákazníků jezdí, akorát kolem dálnic. Proto jsem přesvědčen, že žádný zákaz v krátkodobém hledisku na druh motocyklů, který vyrábíme dnes, nebude. Nemluvím ale o dojíždění do práce, tam jistě uvidíme elektromobilitu stoupat strmě vzhůru.

Bude se tedy BMW soustředit hlavně na nízkonapěťové elektrické modely pro městské použití, nebo může být ekonomicky atraktivní vyrábět i výkonné elektrické motorky s vyšším napětím?
Pro solidní výkonný elektrický motocykl samozřejmě potřebujete vysoké napětí, a v tomto ohledu jsme ve velice dobré situaci, protože můžeme čerpat ze zkušeností naší automobilové divize, jež je v oblasti vývoje elektromobility světovým leaderem. Její technologie jsou tady i pro nás.

Opusťme volty a vraťme se k benzínové zábavě. BMW co nevidět začne prodávat model M 1000 RR, což bude první vysoce výkonný motocykl řady M, který má jít ve stopách M3 a dalších rychlých aut. Budou M modely i na jiných platformách, třeba s boxerem?
Podobná odpověď jako u R 18 a motoru Big Boxer, neuvádíme podznačku M jen pro jediný motocykl. I tady nás čeká pár velice zajímavých produktů.

M 1000 RR bude jistě čerpat ze zkušeností z WSBK, kde jste měli poslední dva roky konečně i plně tovární tým. Sám jste sportovec, jak byste toto účinkování zatím zhodnotil?
Po velmi dobrém startu v sezóně 2019 nešel ten loňský rok podle představ, nejen kvůli covidu. Nicméně s nadcházející sezónou a novým M 1000 RR věřím, že se nám podaří navázat na předchozí úspěchy. Máme výborný tým vedený Shaunem Muirem, špičkový motocykl a náš nový jezdec Michael van der Mark už ví, jak se vyhrávají závody WSBK, takže to bude skvělá kombinace. Ovšem on to ví i Tom Sykes, který je s námi od začátku, vždyť už byl i mistrem světa a rozhodně to nebude tak, že se Tom bude soustředit na vývoj a Michael na výsledky. Naopak, ať se ukáže, kdo je lepší, tahle zdravá rivalita nás všechny může jenom posunout vpřed.

A co další závodní aktivity? Tourist Trophy se sice bohužel nepojede, ale je tu spousta dalších zajímavých závodů…
V roce 2019 jsme podporovali jezdce v 92 různých šampionátech a hodláme v tom pokračovat i letos, kdy přichází M 1000 RR. Třetím rokem se budeme s továrním týmem účastnit seriálu World Endurance, reprezentovat nás budou Markus Reiterberger, Ilja Mikchalčik a Xavi Forés.

Pojďme zpět mezi normální motocykly. Z čínských výrobců se začínají stávat vážní konkurenti napříč všemi segmenty, už to nejsou jenom producenti levných jednoválců, třeba CFMOTO má cestovní dvouválcovou třináctistovku s technologiemi KTM. Cítí to BMW jako potenciální globální hrozbu?
Určitě vám musí být jasné, že vývoj takovýchto konkurentů monitorujeme velice bedlivě, nicméně zároveň s tím říkám, že právě takováto konkurence je důležitá pro náš úspěch. Znamená to, že my v BMW Motorrad chceme jít dál a dál, abychom zůstávali stále na špici, jakákoli konkurence je z mého pohledu velice vítaná. Můžu vás ujistit, že naším plánem je být číslo 1 v segmentu prémiových motocyklů a na tom pracujeme velice tvrdě. Co se týče čínských výrobců, pořád se objevují noví konkurenti, a vlastně nejen ti čínští. Mohou přijít s vlastními špičkovými technologiemi, mohou okopírovat špičkové technologie, ale my v BMW Motorrad máme jednu velmi cennou výhodu, a tou je naše značka. Nemůžete jen tak hodit na trh nějakou značku – chce to spoustu času, abyste vypracovali silný brand. Takže téhle konkurence se nebojím.

BMW tradičně bylo vždy na čele, co se nejmodernějších technologií a konstrukčních řešení týče – charakteristické motory, Telelever, Paralever, Duolever, elektronika. Budou právě tyhle technologie kromě síly značky dalším klíčovým prvkem ve vašem působení na globálním trhu?
Rozhodně. Jenom ze jména značky se dlouho žít nedá, je potřeba investovat do technologií, a to jsme dělali včera i dnes a vždycky jsme v tomhle byli leadery. Nebojíme se vyvíjet inovace, které fungují.

Jedním z těch systémů je velkoobjemová výroba karbonových dílů, kterou jste nejlépe demonstrovali u HP4 Race před třemi lety. Budete karbon rozšiřovat i do jiných modelových sektorů?
Ano, nyní ho hojně používáme v M 1000 RR a pro S 1000 RR si můžete koupit M paket se spoustou uhlíkových prvků včetně kol. Karbonové prvky budou čím dál víc dostupné pro ty vyšší segmenty, zpravidla jako příplatková výbava. Není to vyloženě technologie pro levnou masovou produkci, takže si ji necháme pro exkluzivnější modely.

Otázka na závěr: kde vidíte značku BMW Motorrad za pět let, tedy za předpokladu, že Covid-19 bude již vyřešený problém?
Mmyslím, že se BMW Motorrad bude vyvíjet výrazně více směrem k silné zážitkové značce, kde je pro mě pocit spokojenosti z jízdy na našich strojích hlavní prioritou. Ale rozšíříme také svou nabídku do ostatních segmentů, což už jsme začali – jak jsem říkal, půjde o městskou elektromobilitu, a pokud se bavíme o pěti letech, tak již také o výkonné elektrické motocykly. Vidím také velké příležitosti v rozvoji trhů, třeba R 18 dorazil na americký trh teprve před půl rokem. V USA vidím velký potenciál, nicméně zároveň s tím nesmím zapomenout na Čínu, kde zažíváme velký růst a která se v budoucnu stane pro nás hodně důležitým trhem. Můj cíl je jasný, chci, aby se značka BMW Motorrad stala jedničkou mezi prémiovkami, chci z této pozice v segmentu nad 500 cm3 sesadit Harley-Davidson. Pokud by se nám to povedlo v roce 2023, kdy budeme slavit 100 let, byl by to samozřejmě ten nejlepší dárek.

Informace o redaktorovi

Alan Cathcart - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



faber_aprilia3_brezen
Objednat reklamu
TOPlist