ktm_cervenec




S Martinem Heřmanským o budoucnosti H-D

Letošní rok je pro značku Harley-Davidson pořádně našlapaný a v mnoha směrech zásadní. Slaví se 115. let od založení značky, velká část oficiálních oslav proběhla i u nás a k tomu Harley před nedávnem ukázal vizi své budoucnosti. Popovídali jsme si proto s Martinem Heřmanským, který toho vzhledem ke své pozici ví o směřování značky víc než dost.

Martine, ještě než se budeme věnovat budoucnosti, zavzpomínej na proběhlé oslavy 115. let. Jak akci hodnotíš a mohl sis jí vůbec užít nebo to bylo pro tebe čistě pracovní?

Akce byla naprosto jedinečná a měla obrovský pozitivní ohlas jak u nás, tak i v širokém mezinárodním měřítku. Organizátoři pražských oslav udělali obrovský kus práce a nastavili celkem vysokou laťku pro naše americké kolegy, kteří připravují oslavy na přelomu srpna a září v Milwaukee. Já si oslavy maximálně užil i přes některé pracovní povinnosti, které k tomu prostě patří.

Abychom se teď mohli věnovat dalším věcem, vysvětli nám a čtenářům prosím, co máš vlastně na starosti. V tvé vizitce najdeme popisek "Managing Director, EMEA Strategic Growth Markets a u toho výpis regionů Africa, CEE, Middle East, Nordic, Russia&CIS, South Eastern Europe". Pro nezasvěceného to vypadá celkem strašidelně a zdá se, že to bude asi spousta práce? :-)

Když nad tím teď takhle přemýšlím, tak uznávám, že to může vypadat strašidelně, ale v zásadě to zase tak komplikované není. Momentálně jsem jeden z 9 výkonných ředitelů H-D mimo USA a mám na starosti geograficky největší region na světě, který interně nazýváme SGM, tedy něco jako strategické trhy. SGM je díky své rozloze (přes 100 zemí) rozdělen do 6ti clusterů, jako třeba Skandinávie, Blízký východ, Afrika, střední Evropa atd. a každý z nich má svůj regionální tým, všechny pak reportují do naší centrály, kterou jsem loni přesunul z Oxfordu do Prahy. Spousta práce to je, protože při řízení a vytváření strategií pro tak velký region je neustále nutné brát v potaz lokální, ekonomické, kulturní, politické nebo obchodní specifika a také obrovskou politickou a ekonomickou volatilitu, hlavně na východ a jih od nás, která mě občas budí ze spaní.

Přibylo ti práce s nedávným prohlášením o budoucích plánech a cílech značky?

Přibylo, přeci jen se vydáváme směrem k novým zákaznickým segmentům a trhům, kde jsme tradičně předtím nepůsobili, a to vyžaduje spoustu analýz a detailních plánů pro jednotlivé regiony nebo i země. Ta práce je ale krásná.

Jak je na tom vlastně v současné době H-D u nás a v Evropě v číslech. Daří se?

H-D je na tom v České republice a v celé Evropě dobře, v porovnání se stejným obdobím loňského roku se nám daří přivádět ke značce stále více zákazníků, naše prodeje a tržní podíly ve většině zemí rostou. Máme vynikající motocykly, silně loajální zákaznickou základnu, značka se stává relevantnější pro stále více mladých lidí napříč celým kontinentem a v neposlední řadě máme silnou a zkušenou dealerskou síť, toto vše představuje velkou konkurenční výhodu nad ostatními značkami. 

A co v „exotických“ regionech, která máš na starosti? Afrika a blízký východ nejsou pro Harley úplně typické země.

Pokud se budeme bavit o Africe, tak například JAR nebo Nigerie jsou země s obrovským potenciálem, ekonomicky tvoří skoro 50% HDP celého afrického kontinentu. JAR má neuvěřitelně kvalitní infrastrukturu, skvělé silnice, rozvinutý obchod, je to motorkářská a z mého pohledu (až na malé výjimky) zcela moderní země. Jako značce se nám tam tradičně daří, prodáváme zhruba jednou tolik motocyklů nežli v ČR. Ještě před 3 lety to bylo více než dvakrát tolik, bohužel ekonomické problémy vyvolané politickými otřesy celou zemi dočasně zpomalily.

Co se týče Blízkého východu, i ten je pro nás velmi zajímavý, demograficky se jedná o země s mladou populací a velkou kupní silou. Naše značka je prakticky ve všech zemích velmi silně zakotvena, máme dominantní pozici na trhu a hlavními tahouny pro nás jsou Saudská Arábie a Spojené Emiráty. Mladí arabové pro někoho možná překvapivě tíhnou k určitým elementům americké kultury a Harley je jedním z nich.

Ve zmíněných plánech jsme se mimo jiné dozvěděli, že Harley chystá další útok na Indii a asijské trhy, tentokrát v kubatuře 250 – 500 kubíků a mimo jiné zaznělo, že ve spolupráci s tamními výrobci. Ve vaší indické továrně se pro místní trhy vyrábí už pětistovky a sedmsetpadesátky Street, půjde o stejný princip, nebo tyhle malé stroje bude vyrábět přímo nějaký indický výrobce? Mohl bys to trošku poodkrýt?

Omlouvám se, ale bohužel nemohu jít příliš do detailů. Indie je pro nás bezpochyby vysoce perspektivním teritioriem, na kterém se prodá statisíce motocyklů ročně a všechny prognózy indikují, že tento trh dvojciferně poroste během dalších 5 let. Jediné, co k tomu mohu říct je, že vyhodnocujeme možnosti strategické spolupráce s partnerem, který má dostatečné výrobní kapacity, zkušenosti a hlavně bude garantovat naše nejpřísnější kritéria na kvalitu.

Pojďme se ale věnovat našemu trhu. Harley-Davidson Pan America. Pro spoustu lidí kontroverzní stroj, který jim ještě chvíli nepůjde takzvaně „přes pysky“.  Co na to říkáš, bude jednou stát Pan America v tvojí garáži? A proč se Harley vlastně rozhodl vyrobit cestovní enduro?

Ten důvod je velmi jednoduchý. Globální svět se rychle mění, možná rychleji nežli kdykoliv předtím. Zákaznické preference, nákupní chování a způsob trávení volného času se přirozeně mění také. Změna vždy představuje novou příležitost. V průběhu několika minulých let jsme si na základě obrovského množství sebraných dat od desetitisíců jezdců, jak H-D tak i jiných značek, zanalyzovali nejperspektivnější oblasti pro další růst značky. Mimo jiné nám vyšlo, že segment cestovního endura a segment, který nazýváme Streetfighter, představují svojí velikostí a každoročním růstem směr, kterým se máme vydat. Tvrdá data nám potvrzují, že existuje obrovské množství zákazníků, kteří by motocykl Harley-Davidson chtěli, ale naše stávající produktová řada pro ně není relevantní, jezdí prostě jinde a jinak. Od roku 2020 pro tyto zákazníky budeme mít kromě našich stávajících Cruiserů a Touringů zcela nové řešení. V mé garáži si na Pan America rozhodně místo udělám.  

K vidění jsou už i další prototypy, kde jsou ohlasy veskrze pozitivní. Můžeš prozradit, jak moc se vlastně představené modely liší od finálních sériových verzí?

To bohužel nemohu komentovat 😊 Ale až přijdou na trh, tak to bude pecka.

Je mi jasný, že mi na to asi neodpovíš, ale zeptat se musím. Víš a mohl bys přiblížit nějaké parametry nového agregátu?

To bohužel také nemohu komentovat. Vzhledem k tomu, že tento agregát bude srdcem některých budoucích modelových řad, lze samozřejmě očekávat vysoce kvalitní parametry a spolehlivost. Ostatně, náš nejnovější motor Milwaukee-Eight, který pohání všechny naše Touringy a Softaily je důkazem, že umíme vyrábět kvalitní, výkonné a spolehlivé agregáty. Každému, kdo ještě nejel např. na Fat Bobu s 114 motorem rozhodně doporučuji to vyzkoušet. Asi nebude věřit, že jel na Harleyi.

A co ta elektřina? Vypadá to, že v ní H-D hodně věří, ale podle představených skic to na choppery a cruisery moc nevypadá…

Důvodů, proč se potenciál EV neustále zvyšuje, je několik. Mezi ty hlavní patří rozvoj nových technologií v oblasti baterií a strmě rostoucí urbanizace. Lidé po celém světě se prostě rychle stahují do větších měst a tím vznikají požadavky na alternativní, environmentálně udržitelné způsoby dopravy a samozřejmě i na jiné ježdění pro zábavu. Když k tomu přidám ještě rychle rostoucí zájem o nové technologické hračky, gadgety, touhu odlišit se, tak elektrické motocykly mají jednoznačně velkou budoucnost. Jak jsi řekl, my si v této oblasti dost věříme, protože se jí usilovně zabýváme už mnoho let. Jak Livewire, který uvedeme na vybrané trhy jako první, tak i další modely, které přijdou později, odpovídají moderním trendům a požadavkům, o kterých jsem hovořil, tzn. jsou koncipovány spíše do měst a okolí, nežli na delší cestování. 

Harley je poslední dobou samá revoluce. Kromě letošních vizí budoucnosti je to i loňská kompletně nová řada Softail. Jak tyhle nové modely hodnotíš zpětně, zaznamenaly mezi lidmi úspěch?

Nový Softail je pro nás velký celosvětový úspěch, jen v Evropě jsme zaznamenali dvojciferný nárust, když porovnám prodeje původních Sotfailů, Dyny i VRSC dohromady za stejné období vloni. Řada Softail je tak široká a rozmanitá, že si v ní každý může najít model podle svého stylu ježdění - od dynamické jízdy až po polykání dlouhých kilometrů. Navíc, ty motocykly jsou prostě dost cool.

Ptám se na to proto, že spousta lidí nadává, že to už nejsou ty pravé Harleye, co se vrtí a kroutí. Nachází si nakonec i tyhle nové stroje místa v srdcích těchto „ortodoxních harlejáků“?

Pokrok prostě nezastavíš, pokud bychom stále dělali motocykly, které se vrtí a kroutí, zcela jistě bychom potěšili řadu našich ortodoxních jezdců, kterých si nade vše vážíme. Zároveň bychom ale mohli přijít o spoustu nových, nebo i stávajících jezdců, kteří od nás očekávají, že půjdeme s dobou, ale tak, že striktně zachováme tradiční vlastnosti našich motocyklů, tzn. Harley-Davidson zvuk, vzhled a pocit z jízdy. To přesně nové Softaily splňují a proto jsou tak úspěšně.  

A co pro fanoušky klasických chopperů a cruiserů chystá H-D do budoucna?

Pokud se podíváš na naši nabídku, zjistíš, že klasických chopperů tam příliš nenajdeš. Cruisery a Touringy je už trochu jiná záležitost. Jsou to základní stavební kameny našeho portfolia, umíme je dělat jako nikdo jiný na světě, přece jen 115 let je 115 let. Co konkrétního chystáme do budoucna prozradit nemohu, ale jedno je jisté. Budeme dále usilovně investovat do jejich vývoje, designu, technologií atd, aby byly stále výkonnější, komfortnější a bezpečnější.

Další otázkou se zase vrátíme k nám, do naší republiky. Chystá něco nového na příští sezónu H-D pro své fanoušky v České republice?

Plány na příští rok jsou ve fázi těsně před dokončením, až nastane správný čas, tak je velmi rádi zveřejníme. Téměř jisté je, že opět přivezeme náš Demo truck s nejnovější modelovou řadou, kterou si každý kdo bude mít zájem, bude moci vyzkoušet během šesti zastávek – pět jich bude u našich dealerů a šestá v rámci Prague Harley Days v červenci 2019.

Martine, na závěr mi dovol ještě jednu krátkou otázku. Od tvého posledního rozhovoru pro náš web se leccos změnilo, například ses chystal vyměnit svůj stroj za Street Glide 2012. Co ti stojí v garáži teď a zvládneš toho najezdit víc, než v roce 2011?

Street Glide 2012 byla fantastická motorka a jen nerad jsem ji dával pryč. Letos jezdím hodně na CVO Limited s 117 motorem a rád se svezu na některém ze Sotftailů. 

Díky moc za tvůj čas a přejeme, ať se vám v H-D ty plány daří plnit.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jan Altner - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 21 Kč od 7 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist