husqvarna_svartpilen_801_2




Rozhovor s Karen Davidson, Born to Ride

V roce 1989, kdy u nás konečně padl komunismus, se Karen Davidson „konečně“ vrátila do rodinné firmy. Jako ředitelka oddělení kreativního designu oblečení a doplňků v Harley-Davidson Motor Company i jako pravnučka zakladatele značky Harley-Davidson má jedinečnou možnost být přímo u zdroje vývoje motocyklů a může utvářet módní trendy v oblasti výbavy. Měli jsme možnost jí při letošních Prague Harley Days položit několik otázek:

Nedávno vyšel trojdílný dokumentární seriál „Harley and the Davidsons“, viděla jsi ho? Odpovídal tomu, jak se o vaší rodinné historii mluvilo u Vás doma?

Vlastně ani nevím, kdy začali filmovat, protože to natáčeli zde v Evropě (pozn autora: dokument kanálu Discovery se točil v Rumunsku). Nejsem si jistá, jak dlouho to vlastně trvalo, filmaři strávili hodně času u nás v muzeu, mluvili s tátou a bratry, ale samozřejmě si příběh trochu upravili. Moc se mi to líbilo, možná to nebylo úplně historicky přesné, ale podařilo se jim vystihnout toho správného ducha a nadšení!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Jak prozrazuje už tvoje jméno, pocházíš z motorkářské rodiny. Kdy jsi poprvé řídila motorku a začala jezdit?

V devíti letech, učil mě táta, ale jen na trávě kolem domu, na ulici jsme zabrousili jen občas, nenápadně ;-). Ale motorky a motocyklový sport mě provázely už od dětství, v sajdkáře vedle táty jsem jezdila ještě mnohem dřív. Byl to zážitek, který nikdy nezapomenu a hrozně si toho vážím. Je to nádherný pocit, který vám i v dětství úplně změní pohled na svět!

Podaří se vám občas uspořádat společnou projížďku Williem a zbytkem rodiny?

Určitě, jezdíme pořád, jak jen to je možné, často přes celé Státy. S bratrem jsme jezdili do Sturgis, jezdíme na ostavy i velké srazy, z Kalifornie z designového centra do Milwaukee a zpátky… Bohužel musím hodně cestovat letadlem, ale samozřejmě dávám přednost motorce. Do práce ale bohužel většinou jezdím autem, vozím sebou hodně designových návrhů, vzorků a podobně.

Když jsme spolu mluvili před dvěma lety, zmínila jsi, že máš v garáži čtyři motocykly. Zvažuješ nějakou změnu, když teď přišly nové modely?

Právě o tom uvažuji, zatím jsem se svezla na novém Fat Bobu, který je hrozně zábavná mašina. Nový motor Milwaukee-Eight je úžasný a pravděpodobně půjdu do některého z nových modelů. Zbožňuju svůj Road King, to je moje oblíbená cestovní mašina a najezdím toho na ní hodně. Ale přejít na nový model je pokaždé velké lákadlo, zvláště teď, když pořádáme první testovací jízdy a už jsem se na některých strojích mohla svézt.

Jak se vývoj nových modelů a změny v konstrukci motocyklů odráží ve vývoji nového oblečení a jezdecké výbavy?

Určitě se to projevuje, hodně se soustřeďujeme na funkční materiály, které podporují lepší vlastnosti a využitelnost oblečení. Snažíme se používat nové tkaniny, které dokážou zajistit tepelný komfort, chránit před chladem ale dokážou i chladit ve vedrech. Používáme více vrstev než dříve. A vyvíjíme produkty tak, aby vyhovovaly posledním CE standardům, takže ve vývojovém oddělení je opravdu rušno. Na druhé straně roste poptávka po retro oblečení, proto spouštíme novou řadu 1903, kde se zaměřujeme naopak na tradiční vzhled a lifestylové doplňky.

Takže nové trendy, materiály… znamená to konec stylu Easy Rider, takzvaných „křiváků“ a vlajících třásní?

Ne! To vůbec ne, třásně jsou znovu v módě! Opravdu, jsou zpátky. Na poslední módní show jsme uvedli novou řadu s třásněmi a měly velký ohlas. Všichni je chtějí, na kabelkách, na doplňcích… Historie pro lidi hodně znamená a chtějí se s ní ztotožnit i oblečením. Když máte retro bundu Harley-Davidson, nosíte si sebou i kus celé historie značky.

Proč se značka Harley-Davidson tolik liší od ostatních?

Naše značka spojuje lidi a umožňuje jim zažít svobodu, dělat si, co chtějí. Motocykly dokonale umožňují být v kontaktu s okolním prostředím, ale Harley Davidson navíc lidem umožňuje změnit motorku na součást svého stylu. Proto také málokdy potkáte dva Harleye, které by byly úplně stejné. Styl oblečení a úprav na motorce jsou jakýmsi rozšířením osobnosti jezdce a jeho pohledu na svět. Harley-Davidson podporuje jedinečnost, a současně jezdce spojuje a podporuje jejich kamarádství na společných akcích. Umožňuje jim poznat spoustu stejně naladěných lidí, tím je jedinečný.

U nás v České republice jsou motorky stále víc populární i mezi ženami. Pozoruješ podobný trend i ve světě?

Určitě, kromě USA, kde to je už dlouho, je to trend v zvláště Evropě, maličko i v Asii. Ženy objevily krásu samostatnosti a svobody nabízenou motocykly a je mezi nimi stále víc nadšených jezdců. Mám vůči nim velký respekt! Je to podobné jako v ostatních oblastech, ženy mají stále více sebevědomí a chtějí to zkusit. Motocykly jsou také mnohem dostupnější a je víc možností, jak se naučit dobře jezdit.

Příští rok bude Praha hostit velké oslavy 115. výročí založení značky H-D, přijedeš opět do Prahy?

Určitě, moc se na to těším! Byla jsem tu před dvěma lety a už tehdy mě Praha nadchla, je to perfektní město pro velkou oslavu! H-D bude příští rok slavit 115 let od zahájení výroby motocyklů a světové oslavy proběhnou na dvou místech, u nás doma v Milwaukee a v Praze. To hodně vypovídá o tom, jak moc nás Praha oslovila jako přátelské místo. Je krásná, uvolněná a otevřená!

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jan Altner - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (14x):



TOPlist