ktm_cervenec




Malá holka na velkém stroji

Nadpis je třeba brát trochu s rezervou. Že by Kawasaki ZX-6R byla nějaká obří motorka se říct nedá, ale když na ní uvidíte Katku Jandovou, zelený stroj nabyde přeci jen jiné parametry. Zvlášť potom, když si uvědomíte, že se tahle malá drobná slečna rozhodla jezdit s 636tkou po zadním/předním/bokem, jako by jí to s CBR 125 nestačilo.

S Katkou jsme přinesli první rozhovor v loňském roce a v jedné z odpovědí se zmiňovala, že si kromě Hondy CBR 125 pořídila na stuntriding také Kawasaki a že bude trénovat i na ní. Ale znáte to, když žena něco řekne, máte jistotu akorát v tom, že si to může za chvíli rozmyslet a tak jsme tomu nevěnovali pozornost. Jenže přišel březnový Motosalon, na kterém měli kaskadéři svojí arénu a tam, Katka na 636. Co všechno jezdila za triky si nepamatuju, protože všechny vzpomínky přebil jeden výjezd z gumování. Při něm šlo Katce zadní kolo zleva doprava, řidítka od dorazu k dorazu, pořád plyn, ale pád nikde a organizátorům spadl kámen ze srdce, protože tohle mohlo být klidně ve zprávách. Každopádně se tímhle vystoupením inženýrka z Chomutova zařadila mezi tři stuntriderky, které v Evropě krotí velkou motorku na vysoké úrovni a protože jedna z nich je v Rusku a druhá ve Francii, je Katka ve střední Evropě jediná. A protože tu dřív žádná na takové úrovni ani nebyla, tak je i první.

Když jsme s tebou loni dělali rozhovor, na CBR 125 ti to šlo pěkně, motorka k tobě sedla, proč jsi přestoupila na větší obsah?

Když jsem nějakou dobu jezdila na motorce, tak můj sen bylo naučit se jezdit kruhy po zadním kole. To se mi splnilo a mým druhým snem je naučit se na motorce driftovat, zažít ten pocit jet bokem a dávat motorce za uši. Pamatuji si, jak jsem v prváku na vejšce viděla video od Joriana Ponomareffa. To byl můj první objev, že jde driftovat na motorce a byl to dost silný zážitek plný obdivu. Jen jsem tenkrát ještě netušila, že budu jednou umět jezdit po zadním, natož bokem. Tudíž je jasné, že i když se stále mám co na 125 učit, tak mě to táhne dál.

Co byl ten důvod, proč zrovna Kawasaki ZX-6R 636?

Tuhle motorku jsem zvolila na doporučení okolí. Je to motorka nejvhodnější na stuntriding, je dost silná, ale zároveň motor jde hezky plynule a parádně se sbírá, což se třeba o GSX-R opravdu říct nedá. Snažím se jít pro mě tou nejjednodušší a nejpříjemnější cestou, protože to je pro mě i tak dost výzva. Chci zkrotit dvěstěkilovou motorku, ze které dosáhnu jen na špičky. Nevýhoda Kawy oproti Hondě CBR 600 je, že je mnohem náchylnější a není to vůbec držák. Navíc, když jsem si koupila ten úplně první model stříkačky r.v. 2003. Takže zatím se v ní víc vrtám, než jezdím. Ještě se mi jeden skvělý kamarád vysmál, že Kawu 2003 prostě nenaučím jezdit bez poruch, takže buď budu muset zvolit jinou motorku a nebo se s tím smířit. Příště se budu těchto mých vzdělaných kamarádů ptát dřív, než něco koupím.

Kawasaki jsi koupila původní nebo už měla úpravy na stuntriding?

Motorku už jsem koupila předělanou. Ale byla předělaná dost podomácku, a tak jsem si rovnou nechala od Milana Mlčocha dělat padací rámy a nádrž. Koupila jsem jiná řídítka, celou řetězovku s velkou rozetou a novou brzdovou pumpu. Třetí brzda už na motorce byla a tu tam nechám. Určitě chci ještě předělat lanka, hrazdu, stupačky a pegy v zadní ose. Ještě mi praská rám, ale to zatím vůbec neřeším. Zavařil se a jede se dál, teda snad už ta fiflena bude jezdit. Pak přímo pro mě jsem si nechala změkčit odpružení, aby nebyla motorka tak tvrdá a s mojí váhou vůbec pružila. Zatím ji nemám nijak sníženou a ani to neplánuji. Zjistila jsem, že když například gumuju kolem nohy, tak si motorku naklopím a dosáhnu na zem jedna báseň.

Hmotnost 125 a šestistovky je skoro dvakrát taková, výkon taky úplně jinde, co pro tebe bylo při přechodu z Hondy na Kawasaki nejobtížnější?

Rozhodně váha a taková ta nejistota, jak je motorka obří oproti 125 a i oproti mně samotné. Po zadním mi chvíli trvalo vyrovnat se s jemností ruky na plynu a na brzdě. Protože tahle motorka oproti dváce opravdu jede a taky opravdu brzdí. Na dváce člověk může prostě rvát plyn co to dá a nic hrozného se nestane, 636 je trochu jiné kafe. Na druhou stranu musím říct, že je o dost stabilnější než malá motorka, takže triky po zadním na 636 už dělám ty samé, co umím na 125, akorát s menší jistotou a opatrněji. Strašně mě baví se učit gumovat a driftovat, akorát motorka mi u toho stále padá a tak ji stále zvedám ze země. Zatím jsem na velké motorce neměla žádný hrozný pád, ale i některé malé pády pro mě byly fakt zajímavé. Například když mě při gumování vyhodila ze sedla na opačnou stranu než jsem chtěla jet, ale vždy mám radost, když se zvednu a nic kromě modřin a odřenin mi není. Většinou mi takový pád zase pomůže v lepší jistotě na motorce a v poznání, že ani to padání není nic hrozného.

Kolik času obětuješ trénování a co ti pomáhá při zlepšování nejvíc?

Teď jsem toho měla hodně ohledně oprav, takže ani nedokážu říct kolik jsem reálně trénovala. Snažím se trénovat 5x týdně a hlavně teď bych se do toho chtěla opřít a trénovat skoro každý den. Na malé motorce už jsem vydržela trénovat dost dlouho, ale na té velké to většinou moc dlouho nevydržím. Jezdím třeba 20-30 minut, dávám si pauzu a pak ještě jednou 20-30 minut. Abych vydržela déle, tak se snažím kombinovat triky. Chvíli se učit jezdit kruhy po zadním, pak se učit po předním kole a pak třeba to gumování a driftování. Aspoň trochu člověk změní jak a které svaly používá. Úplně nejlepší při tréninku pro mě je, když mohu trénovat s mým přítelem Kubou Kykalem, který mě většinou nechává být, pak se na mě chvíli koukne a řekne mi dost užitečné věci, co mám jak udělat. Nebo úplně nejlepší pocit jsem měla, když mě sám popošťouchnul ať už zkusím ten drift, věnoval se mi, říkal co mám dělat a co naopak dělám blbě a ono to šlo! To byl pocit. Poprvé pár vteřin bokem a jen s plynem! Sama jsem to předtím zkoušela, nešlo mi to a tak jsem se vrátila ke gumování, kde si pomáhám přibrzďováním předního kola. Vždy člověku neskutečně pomůže rada od lidí, kteří to umí a ještě ví jak poradit.

Jak se tváří na tvoje ježdění tvoje okolí? Přece jenom, holka na šestistovce, která jezdí po zadním nebo bokem, to je celkem úkaz.

Je zajímavé sledovat reakce, většinou mám jen ty pozitivní. Přímo negativní jsem nikdy asi nezažila, kromě policistů, kteří mě vyhazovali z placu, kde jsem trénovala. Já sama jsem v údivu a mám z toho radost, když vidím někoho jet pěkně na motorce. Tak doufám, že takto mohu dělat radost i ostatním. Jinak vím, že pokulhávám s prezentací sama sebe, aby mě lidé vůbec mohli někde vidět, ale teď v červenci budu točit video, jak přecházím z malé motorky na velkou, tak snad se zadaří. Jinak doma mi na 636 už nic moc neříkali, myslím, že rodiče už mě znají a vědí, že to nemá smysl, že si to celé stejně udělám po svém. Jedině můj přítel asi není rád, že mám zrovna tuhle poruchovou motorku a nedávno mě pobavil, když jsem zase potřebovala pomoct při opravě. Ptal se mě, jestli radši nechci mít za koníčka pěstování kytek.

Máš přehled o ostatních holkách v Evropě, který provozujou stunt na dospělých motorkách?

Určitě nejvíce je vidět Sarah Lezito, nejlepší stunt girl světa. O té asi není vůbec potřeba mluvit. Podle mě jezdí naprosto neuvěřitelně a ještě ona sama je úplně v pohodě člověk. V Evropě jsem se pak setkala s dvěma Němkami, které ale jezdí na motardech. V Rusku jezdí Stunt Girl Dasha, která byla vloni na Czech Stunt Day a doufám, že situace dovolí a dojede i letos. Jezdí myslím třetím rokem na velké motorce, také na 636.

Na Kawasaki jsi s vystupování před lidmi v začátcích, kde jsi se zatím ukázala?

Zatím jsem se na 636 objevila v Brně na Motosalonu. Bylo to pro mě první ježdění před lidmi na 636. Původně jsem chtěla jet v zimě do Španělska, abych na ní mohla trénovat a zajezdit v Brně něco, na co budu já pyšná. Ale bohužel motorku jsme opravili asi dva týdny před tím, než se jezdilo. Tudíž první jsem byla hrozně ve stresu, protože jsem na ní vlastně nic neuměla, ale pak jsem si řekla, že si to tam prostě užiju a je pro mě obrovská pocta jezdit s klukama, kteří tu úroveň mají úplně jinde. Měla jsem tam asi první fakt krizovku na té 636. Při výjezdu z gumování jsem ji nechala ujet prdel až moc do boku a najednou mám řídítka v jednom dorazu, ve druhém, do toho tam zkouším narvat ještě plyn, ale už jsem si myslela, že mě motorka nakope někam vzhůru do nebes. Nakonec se srovnala a mě se vyplavilo adrenalinu do žil asi jako nikdy. To spojení závodů, nové motorky a tohohle zachráněného incidentu byl naprosto skvělý. Myslím, že jsem pak chodila s tím blbým úsměvem ještě pár hodin a nemohla jsem si pomoct.

S ohledem na situaci v posledních měsících se dá říct, že sezona akcí se letos teprve rozbíhá, kde budou mít lidi šanci vidět, jak krotíš svojí zelenou motorku?

Letos bych se ráda objevila ještě na pár akcích. Nejbližší je Ladies Ride Camp. Sama jsem na tuhle akci zvědavá, protože tam bude půjčování motorek, workshopy a dokonce ranní cvičení. Zatím jsem na žádné takové akci nebyla, takže se tam těším nejen že zajezdím a budu tam povídat o Stunt Ridingu, ale těším se i jako účastník. Další akce a pro mě nejdůležitější je Czech Stunt Day v Ostravě. Jedná se o mezinárodní závody Stunt Ridingu a o nejlepší závody v Evropě. Chci se hecnout a prostě je letos zkusit jet. Ta atmosféra při závodech je prostě skvělá a člověk má i zpětnou vazbu na své ježdění. Je něco jiného jezdit si v klidu sama na letišti a nebo mít pouze 3 minuty a snažit se ukázat to nejlepší co člověk umí a ještě se to naučit rozumně napojovat. Takže na Czech Stunt Day se hrozně těším a budu se snažit zajet své maximum!

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Roman Kostelecký - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 33 Kč od 11 uživatelů.



TOPlist