Kam kráčí MV Agusta? Rozhovor s novým ruským majitelem

Italská ikona už není italská. Opět. Po kolikáté? To je jedno. Důležité je, že v Itálii zůstává. Změnil se totiž pouze majitel – 2. listopadu 2018 připadl majoritní podíl v MV Agustě ruskému investorovi Timuru Sardarovovi. Mladému klukovi a vášnivému motorkáři, který má jasnou představu, kam svou novou akvizici směrovat.

Kam kráčí MV Agusta? Rozhovor s novým ruským majitelem

Timur Sardarov se narodil v Moskvě před 36 lety, ovšem již od roku 2003 žije v Londýně, kde má i ženu a dvě děti. Jeho otec patří mezi 500 nejbohatších mužů a nejvýznamnějších oligarchů Ruska, patří mu Comsar Energy Group, jedna z největších společností zabývající se zemním plynem v Rusku a jihovýchodní Evropě. Timur ve Velké Británii od roku 2005 provozoval soukromé aerolinky, v roce 2013 je ovšem prodal, aby se mohl plně soustředit na kapitálový fond Black Ocean Investment, jenž založil v roce 2006 spolu s britským partnerem Oliverem Ripleyem. Jako klíčové se ukázalo setkání Sardarova s Giovannim Castiglionim, majitelem značky MV Agusta, v roce 2016. Timur je motorkář, jenž v té době vlastnil tři Harleye, Ducati Diavel a MV Agustu Dragster RR, a tihle dva pánové si padli do noty do té míry, že Black Ocean vzápětí financoval restrukturalizaci MV Agusty v čase finanční nestability. Od června 2017 Sardarov figuroval v nejužším vedení a nyní je již plně zodpovědný za další život značky, která má na svém kontě 270 vyhraných závodů Grand Prix a 38 individuálních a 37 konstruktérských titulů mistra světa.

Timure, prosím Vás, jaká přesně je teď majetková struktura vlastnictví MV Agusty?
Řekl bych, že jsem se stal kapitánem lodi. Naše investiční společnost Black Ocean koupila majoritní podíl v MV Agustě a já jsem se stal výkonným ředitelem a předsedou představenstva MV Agusta Group, Giovanni Castiglioni byl jmenován prezidentem. Jsou to vzrušující časy, protože já a Gio budeme spolu dostávat MV Agustu zpátky na to správné místo motocyklového trhu. Dokončili jsme kapitálovou investici přes 50 milionů eur a můžeme pracovat na našem business plánu.

Jak máte rozdělené pravomoci?
Giovanni se bude soustředit na samotný produkt, je neuvěřitelný vizionář, co se týče designu, zatímco mojí odborností jsou technologie, marketing a prodej, v tom jsem dobrý. Vím, jak funguje svět techniky, a jedním z důvodů, proč jsem se před dvěma lety rozhodl vstoupit do MV Agusty, byla práce na novém způsobu, jak tyto motocykly prodávat. Věřím, že se naše dovednosti s Giovannim budou dobře doplňovat a spolu vytvoříme MV Agustu takovou, jaká ještě nikdy nebyla – zdravě financovanou, stabilní a do budoucna hledící společnost s fantastickými produkty, jimiž budou ty nejkrásnější a technologicky nejdokonalejší motocykly na světě.

Jak toho chcete dosáhnout?
Naší prioritou pro 2018 byla stabilizace všeho, od výroby po prodejní síť, abychom se vrátili do normálu po čase nejistoty ohledně budoucnosti. To se podařilo a vyrobili jsme 3500 motorek. Jelikož MV Agusta má svůj „bod zlomu“ na 2500 motocyklech, vše nad tuto hranici je v černých číslech, takže to bylo dobré. Moc by se mi líbilo dostat se až na 10 000 kusů, ale víc rozhodně vyrábět nebudeme.

Protože chcete udržet exkluzivitu, nebo kvůli tomu, že pak by byly nutné další velké investice?
To není o investicích, nýbrž o podpoře stávající zákaznické skupiny tou správnou cestou a zachování image MV Agusty jako značky, která dělá věci jinak. Nemá rád slovíčko „exkluzivní“, dávám přednost „jiný“. Jsme high-endová značka, ale jiná, ne prestižní, ne exkluzivní. Berme to takhle, jsme dražší než kdokoli jiný, ale nenazval bych nás exkluzivní. Chci, abychom byli jiní.

Hi-endové motocykly, nezřídkakdy v limitovaných edicích, to je nyní cesta MV Agusty

Na kterých trzích momentálně prodáváte nejvíce?
V Itálii, Německu, Velké Británii a Francie. Ta je pro nás hodně dobrý trh, momentálně otevíráme nejvíce showroomů čistě MV Agusta, bez jiných značek, právě tady.

Kam byste chtěli expandovat?
USA jsou pro nás prakticky pole neorané a řekl bych, že tam máme růstový potenciál v řádu desítek, možná stovek nebo dokonce tisíců procent. To je potenciálně největší trh pro MV Agustu a máme tam hodně práce. Musíme tam opravit dealerskou síť a rozšířit ji tak, abychom byli v každém důležitém velkém městě. Teď máme v celých Spojených státech pouze 23 nebo 24 dealerů, rádi bychom jich měli dvoj- až trojnásobek. Ale pořádných, takových, kteří umějí pracovat s klientem, získat ho, udělat ho součástí komunity MV. Dalším teritoriem je Asie, kam aktuálně jde 30 % naší výroby. To je opravdu hodně, ale myslím, že se můžeme dostat klidně na 40 %, a už pracujeme na nějakých vlastních provozech v Indii a Číně, kde nám prodeje rostou trojnásobně.
Co se stávající, zejména evropské dealerské sítě, tak tam naopak pracujeme na jejím zeštíhlení, aby zůstali jen ti nejlepší prodejci a ti mohli expandovat na svých územích a nabídnout zákazníkům lepší služby. Také otevřeme pár showroomů čistě MV Agusta v klíčových metropolích světa. V listopadu se otevírala MV Agusta Moskva, to je skvělá prodejna, v polovině tohoto roku bude hotový MV Agusta Londýn a během dalších 12 měsíců přijde ještě šest „monobrand“ obchodů. Ty jsou součástí plánu na zvýšení úrovně servisních služeb klientům prostřednictvím propojení MV Agusty, její sítě a dodavatelského řetězce, jehož výsledkem bude zkrácení dodacích lhůt náhradních dílů a doplňků zákazníkům.

Byla součástí vaší akvizice MV Agusty také Cagiva, značka rodiny Castiglioniových?
Ano, je to jedna společnost, jejíž je Cagiva nedílnou součástí. Cagiva se stane elektrickou značkou skupiny MV. Koncem letošního roku představíme řadu elektrických bicyklů s vyjímatelnými bateriemi 7 a 11 kWh a nádherným designem ve stylu MV. Tohle budou produkty čistě praktické, zaměřené na městské dojíždění, ovšem s nezaměnitelným stylem a charismatem MV. Do budoucna bych Cagivu rád viděl úplně samostatně. Je to velmi silná značka, jejíž image byla bohužel ředěna spojením s Ducati, MV Agustou a Husqvarnou, které Giovanniho rodina vlastnila zároveň s ní. Obě značky ale budou těžit ze svých silných stránek, Cagiva nyní z technického know-how, designu a dealerské sítě MV Agusty, ta později zase z elektrických zkušeností Cagivy, protože předpokládám, že budeme vyrábět také elektrická kola MV Agusta. Nesmíme zapomínat, že Cagiva byla svého času největším italským výrobcem motocyklů a nejúspěšnější italskou závodní značkou v Grand Prix 500, takže má na čem stavět.

Takže už máte vývojový tým na elektrické produkty Cagiva?
Ano, můžete čekat jejich představení na veletrhu EICMA 2019 v listopadu.

Cagiva má za sebou bohatou historii, teď bude vyrábět elektrokola

Zpátky k MV Agustě. Kde vidíte v budoucnu její přesnou pozici? A bude vyrábět už jen velkoobjemové stroje?
Strategie masové výroby nefungovala, musíme se vrátit k produkci prémiových produktů nejvyšší kvality. A rozhodně nechceme opustit nižší střední třídu, budeme i nadále vyrábět tříválce 675, dokonce plánujeme jeho 35kW variantu do Brutale, aby i držitelé řidičáků A2 mohli vstoupit do rodiny MV. Na druhé straně pracujeme na tříválci s objemem 930 cm3, s nímž nabídneme rozsáhlou řadu modelů. V dohledné době, zřejmě v půlce příštího roku, ukážeme koncept přeplňované F3 a bude to dosti bláznivé, jak by jen MV měla být. Do toho soustavně vylepšujeme osmistovky, kde plánujeme nasazení Smart Clutch Systemu (automatická spojka, pozn. překl.), loni představeného v modelu Turismo Veloce, i do dalších modelů. Chtěli bychom stlačit cenu tohoto systému co nejníže, aby si ho mohlo dovolit co nejvíce zákazníků, protože SCS spolu s naším obousměrným rychlořazením výrazně mění zážitek z jízdy. Má velký potenciál a nikdo jiný kromě nás ho nepoužívá.

Systém SCS dostala jako první sportovní adventura Turismo Veloce

Vedle tříválců probíhají i práce na novém čtyřválci…
Ano, v Miláně jsme v listopadu ukázali novou Brutale 1000. Ten motor je až na kartery celý nový. Ovšem zpočátku bude určený jen pro Brutale, výrobu superbiku F4 letos ukončíme. Vývoj jeho nástupce sice už rok běží, ale trvat bude ještě minimálně další dva. Takže na nový superbike si budete muset počkat minimálně do modelového ročníku 2021, ale slibuji, že to bude radikálně odlišný motocykl od všech ostatních ve své kategorii, přesně jako první F4 před 20 lety. Rozhodnutí ukončit stávající F4 bylo moje, protože už mi navzdory svému chytlavému designu nepřišla tak speciální, jak by MV Agusta měla být. Stopnout, nechat lidi zapomenout, a pak přijít s něčím, co lidem vyrazí dech. Pneumatickými ventily, automatickou převodovkou, turbem nebo kompresorem…

F4 končí modelem Claudio a je na co vzpomínat...

Dalším důvodem pro ukončení výroby F4 byl také fakt, že si nemůžeme dovolit vyvíjet paralelně dvě různé platformy, a my na rok 2019 plánujeme příchod nové řady Neo-classic. Ta bude mít také čtyřválec, ale jiný než Brutale. Chybět nebude samozřejmě naháč, kafáč, možná něco trochu terénního ve stylu street endura či s tvary klasického GP závoďáku. To je náš největší úkol pro letošní rok.

Letos přijdou stroje řady Neo-classic. Koncept Superveloce či přestavby od Magniho a WSM používají tříválec, novinky budou mít o hrnek víc

Jaké další modely budou používat nový čtyřválec Brutale? Co třeba nějaká verze Sport Turismo?
O tom nechci moc mluvit, rád bych, aby se lidé soustředili na Brutale, ale ano, můžu potvrdit, že máme pár projektů tohoto typu, na nichž pracujeme. Nicméně jak říkám, teď to bude o Brutale, kterou si budete moci pořídit i ve verzi vybavené SCS a která napřesrok dostane ještě výkonnější variantu ve stylu současných RC.

Teď bude hlavní hvězdou MV Agusty nová litrová Brutale

MV Agusta se letos vrací do závodů Grand Prix, které opustila v roce 1976. Ovšem možná trochu překvapivě do třídy Moto2, kde bude závodit s tříválcem nikoli vlastní výroby, nýbrž s agregátem 765 dodávaným do této třídy od této sezony výhradně Triumphem. Proč to?
Důvody jsou v zásadě dva. Zaprvé, máme dost zkušeností s tím, jak udělat dobře ovladatelný tříválec, byť motor Triumph je trochu vyšší a větší než naše osmistovka F3. A zadruhé, ve WSBK už nebudeme dále přítomni s F4, ale chceme pokračovat v závodění, neboť to je součástí dědictví MV. Tak jsme podepsali čtyřletý kontrakt s týmem Forward Racing, jenž doposud se čtyřválci Honda 600 používal podvozky Suter a teď bude mít k motorům Triumph kompletní závodní šasi MV Agusta. Třída Moto2 nám dává finančně smysl a je zajímavá i mediálně, má větší potenciál než WSBK, i když používáte cizí motor. Chceme proniknout do světa Grand Prix a zjistit, jak funguje, a na to je Moto2 nejefektivnější způsob. Finančně udržujeme naše závodní aktivity odděleně od MV Agusta Motor, protože GP je jen návod na to, jak přijít o peníze – my však budeme mít 100% nákladů pokrytých sponzory! Peníze potřebujeme na to, abychom udělali z MV Agusty značku 21. století v oblasti produktů, technologií, dodacích lhůt a zákaznických služeb. Vrazit jich nemalou část do toho, abychom se mohli účastnit třídy MotoGP, nám nedává smysl. Ale Moto2 si můžeme dovolit a bude to dobrý způsob, jak na sebe upozornit v závodním světě, kde má MV Agusta tak bohatou historii.

Historii má MV Agusta opravdu bohatou. Ovšem není, kde se na ni u vás v továrně podívat. Neplánujete udělat vlastní muzeum, jako má Ducati nebo Moto Guzzi?
Jednoznačně ano a už se na tom pracuje. Ale není to jednoduché. Dokážete pochopit, že u značky, která vyhrála 270 Grand Prix, není momentálně v továrně jediný starý motocykl?! Už jsem se pustil do nakupování, také doufám, že se nám podaří získat nějaké historické GP závoďáky na zápůjčky ze soukromých kolekcí. Jakmile na to bude rozpočet, muzeum postavíme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 22x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist