ktm_rijen




„Boxer 600 nebo kompresor? Máme jiné plány!“ Velký rozhovor s šéfem BMW Motorrad

Bylo to těsné, ale nakonec se německá značka může pochlubit dalším prodejním rekordem, který činí 165 566 dodaných motocyklů. Proti loňsku jde o nárůst o 0,9 %, což je nějakých patnáct set kusů a jde o osmý rekordní rok v řadě. Za dva roky by ale v BMW rádi překročili magických 200 000. Jak to chtějí udělat? Zeptali jsme se nového šéfa!

Dr. Markus Schramm převzal vedení BMW Motorrad 1. května loňského roku v trochu divoké situaci. V únoru skončil tehdejší výkonný ředitel Stephan Schaller, aniž by nám BMW nějak zvlášť vysvětlovalo proč, a na jeho místo provizorně nastoupil Hubert Kühner, jenž byl v Mnichově zodpovědný za finance. Ten v dubnu odešel do důchodu a ve funkci jej, teď už snad nastálo, nahradil 55letý Schramm. Ten je u BMW od roku 1991 a ještě než se stal šéfem motocyklové sekce, byl zodpovědný za firemní a produktové strategické plánování v celé BMW Group. Ve svém volném čase je vášnivým motorkářem a, což je docela nezvyklé, také nadšeným maratónským běžcem! Je dokonce jedním ze 133 členů elitního Marathon Grand Slam Clubu, který sdružuje sportovce, kteří dokončili maratón na každém kontinentu a mají na svém kontě i maratón na Severní pól přes zamrzlý Severní ledový oceán. Je tedy zvyklý, že některé věci jsou prostě „běh na dlouhou trať“. My jsme si povídali spíš o těch v krátkodobém a střednědobém horizontu.

Markusi, BMW Motorrad má za sebou další rekordní rok, ovšem ten růst byl jen minimální. Vy jste doposud byl zodpovědný za plánování, takže vlastně jste i motocyklové sekci určil její cestu. Jste spokojený s výsledkem?
Ano, a to jsme měli hodně složitý rok, protože jsme některé důležité modely začali nabízet až na konci roku. Máme hodně širokou nabídku a skvělý vývoj značky v sektoru prémiových motocyklů a skútrů, přesně to se teď budeme snažit udržet. Jsme leadery v v některých segmentech a na některých trzích, můj cíl je stát se globálním leaderem ve všech segmentech a na všech trzích.

Máte pocit, že váš vstup na trh skútrů byl úspěšný, že proběhl podle plánu?
Myslím, že trh skútrů je pro nás velmi důležitý. Již jsme párkrát ukázali, že umíme vstoupit do úplně nového segmentu a být v něm úspěšní. Stalo se tak se superbikem S 1000 RR, stejně jako s malým G 310 vyráběným v Indii a stejný případ jsou i skútry. A tenhle segment není důležitý jenom pro to, abychom k BMW přitáhli mladé lidi, ale také z hlediska elektromobility. To uvidíte již velmi brzy v městských aglomeracích, ovšem nemůžete úspěšně nabízet elektrický skútr, když předtím nemáte udělanou dobrou pozici na skútrovém trhu jako takovém. Na to se teď soustředíme a naše nové modely C 400 X a teď nově představený C 400 GT mají u novinářů i zákazníků velmi slibnou odezvu.

S novým C 400 GT jste udělali produkt, který je typické BMW a hodně odlišný od ostatních strojů v důležité skútrové střední třídě. Plánujete jít do ještě menších objemů, kolem 250 cm3? To je ještě větší segment, byť cenově už hodně citlivý…
Nyní se budeme maximálně soustředit na čtyřstovky, od nichž se bude odvíjet další vývoj naší značky. Nejsem připraven dovolit žádné kompromisy v kvalitě kvůli dosažení nízké ceny, takže níž už teď nepůjdeme. Čtyřstovky a elektromobilita, to je momentálně naše priorita.

Elektrický skútr C evolution je na trhu již od roku 2014, ovšem jeho produkce běží v malých číslech. BMW je přitom jednička na evropském trhu elektrických aut se svými modely i3 a i8. Plánujete ke skútru přidat i elektrický motocykl?
Myslím, že elektromobilita se teď bude odehrávat hlavně ve městě, takže i my plánujeme větší zastoupení v segmentu E-skútrů, a to již velmi brzy. Samozřejmě že přemýšlíme i o motocyklech, ale zatím opravdu jen přemýšlíme. Chceme jít krok za krokem a teď se věnujeme elektroskútrům. Teď si nedovedu představit, že bychom měli třeba elektrické enduro – nicméně do budoucna uvidíme.
Co se elektromobility týče, je velmi důležité si uvědomit, že jedna stopa je naprosto odlišná od automobilového průmyslu. V autech jsou to legislativní opatření, která tlačí výrobce a následně zákazníky do E-mobility. Ale pak si zákazník vlastně řekne: „Hej, to je fakt zábavné!“ Vzhledem k obrovskému pokroku v oblasti baterií elektrická auta skutečně poskytují hodně zábavy. Ovšem v motocyklech nejste do elektriky tlačeni ničím a vaše rozhodnutí vlastně spočívá jen na tom, kolik zábavy vám takový stroj dokáže nabídnout. Naše strategie tedy musí reflektovat zákazníkovy požadavky.

Fantic představil v Miláně koncept elektrického Caballera, lehké terénní motorky s pohodlím a čistotou elektrického pohonu. Je to cesta, kterou by BMW mohlo v budoucnu jít?
My na tomhle zrovna dokonce pracujeme! Jsem přesvědčený, že příští generace baterií, jež by měla přijít někdy v roce 2021, bude pro zákazníky znamenat nabídku mnohem více vozidel pro skutečně každodenní reálné používání. Vývoj Li-Ion technologií v otázce dojezdu a nabíjení – a také ceny – je to, co udělá elektromobilitu praktickou a dostupnou. Myslím, že dojezd není u motocyklů až tak důležitý jako u aut, neboť i když samozřejmě záleží, na jakém druhu motocyklů jezdíte, tak už dnes vidíme dojezdy přes 200 km, a to většině uživatelů stačí.

Když se podíváme na opačnou stranu nabídky, a to z pohledu ceny i objemu prodejů, najdeme tam malé jednoválce G 310 vyráběné v Indii v TVS. Jste spokojeni s jejich vstupem na trh?
Velmi spokojeni, poptávka převyšuje nabídku, takže momentálně řešíme s TVS navýšení výroby. Prodali jsme přes 24 000 kusů obou verzí, přičemž nahaté R volilo 55 % a offroadové GS 45 % zákazníků, takže jsou si velmi blízko.

Dočkáme se i dalších modelů G 310?
Pro tuto chvíli ponecháme jen tyto dva.

Royal Enfield, největší výrobce motocyklů střední třídy v Indii, začal vyrábět dvouválce 650. Nepřemýšlíte o něčem podobném? Třeba o boxeru 600 cm3 Made in India?
Momentálně máme, myslím, velmi dobrou pozici ve střední třídě s našimi stávajícími modely. Laťka je vysoko, zákazníci spokojení a my stále máme potenciál dál rozšiřovat rodinu. Nicméně jako vždy, strategické přemýšlení je neustálé vyhledávání děr na trhu, které by bylo zajímavé zaplnit. Takže samozřejmě že jsme přemýšleli i o těchto možnostech, ale zatím nemáme žádný seriózní plán, nepadlo žádné rozhodnutí. Budeme se zatím soustředit na existující dvouválcové modely.

Pojďme zase do drahých technologií. Chystáte se dále rozšiřovat RTM/Resin Transfer Moulding neboli relativně levnou výrobu karbonových dílů, kterou jste prezentovali v superbiku HP4 RACE? Myslím, že S 1000 RR by byl dobrý další krok…
Ano, to je dobrý příklad. Máme velmi dobrou spolupráci s dalšími divizemi BMW Group, což nám zajišťuje náskok i v produkci karbonových dílů. Rozšíření značky M mezi motocykly pro to dá ten správný prostor.

Jsou i segmenty, v nichž BMW není přítomno, a tím největším jsou cruisery. Tam jste v letech 1997 až 2004 byli celkem úspěšní s modely R 1200 C, jichž se vyrobilo přes 40 000, ale od té doby nic. Plánujete návrat?
Americký trh je obrovský a náš podíl na něm malý. Proč? Protože ten jediný dominantní segment tam jsou cruisery, a můžu jen potvrdit, že již dlouho nebudeme sedět v koutě a koukat, jak obrovský segment cruisery jsou! Víc říct nemohu, jen připomenu japonskou stavbu Departed

KTM plánuje přesunout výrobu svých modelů 790 do Číny od roku 2021, což má znamenat výraznou cenovou výhodu proti konkurenci. Zvažujete něco podobného se svými dvouválci 850?
Myslím, že jsme velmi spokojeni s naší stávající výrobní sítí a jsme také velmi úspěšní v rozdělování výroby různých modelů mezi domácí továrnu a zámoří. Nezapomínejte, že motory nového F 850 GS se vyrábějí v Číně u Loncinu a vyrábějí se tam i celé skútry. Jsme skutečně spokojeni s touhle spoluprácí, stejně jako v případě indické TVS. Důležité je najít ten správný balanc, není bezpodmínečně nutné všechno vyrábět v Asii, abychom udělali cenově konkurenceschopný motocykl, který bude plnit naše přísné kvalitativní standardy.

V Miláně jste oznámili, že budete dělat také motocykly s M Pakety, stejně jako auta. Zatím to je akorát pro S 1000 RR, dočkáme se „emka“ i v osmsetpadesátkách?
Máte pravdu, že nezůstaneme jenom v jednom segmentu. Přitom ještě v květnu, kdy jsem BMW Motorrad přebíral, ještě žádný M program v plánu nebyl. Jak vidíte, umíme být dosti rychlí, teď už máme hotový celý program, od jednotlivých dílů po celé pakety. A půjdeme i dál.

Třeba do kompresoru? O tom jsme již pár spekulací zaslechli a kompresor k BMW historicky patří. Přeplňovaná 850 by byla skvělou kombinací vysokého výkonu a nízké hmotnosti…
Ne, sorry – rozhodně žádný kompresor neplánujeme. Myslím, že výkon našim motorům nechybí. A co se týče točivého momentu, tam je jasnou odpovědí technologie Shift Cam neboli variabilní časování ventilů. K boxerům teď přibyl ještě superbike S 1000 RR, kde je to znát snad ještě víc. Pro nás rozhodně smysluplnější než kompresor.

A předpokládám, že ještě smysluplnější to bude u naháče S 1000 R a adventury S 1000 XR…
Jasně, toho se taky dočkáte.

 

Mluví se o překonání hranice 200 000 prodaných kusů v roce 2020. To je poměrně výrazný nárůst produkce, zvládne to továrna v berlínském Spandau se stávající infrastrukturou?
Bude to náročné, ale jsou tam pořád rezervy. Hlavně časové, co se směn týče. Další potenciál máme u TVS. Máme dostatečné kapacity, takže na 200 000 motorek další továrnu ještě stavět nepotřebujeme.

Autor článku obdržel prémii 39 Kč od 13 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist