globalmoto_duben_nolan




Značka Fantic Motor žije

Pravděpodobně i ti mladší z vás vědí, že značka Fantic Motor má hluboké kořeny, ale její historie není obecně příliš známá. Fantic Caballero je však mezi fanoušky značky pořád oblíbeným modelem a jeho název také pomáhá udržet tradici firmy Fantic Motor v povědomí, přestože už uplynulo hodně času od chvíle, kdy první motocykl Fantic opustil továrnu v italském městě Barzago, nedaleko jezera Como.

Společnost Fantic Motor byla založena v roce 1968 po dohodě Maria Agratiho a Henryho Keppela, kteří odešli z firmy Garelli po návratu ze služební cesty do USA, kde se jim podařilo získat značný počet objednávek na sérii malých minibiků, které chtěli nechat vyrobit pro americký trh. Vedení Garelli ale jejich iniciativu odmítlo a tím vlatně oba pány přimělo k odchodu z firmy. S cílem začít vyrábět pro Ameriku vlastní minibike pod značkou Broncco založili oba pánové společnou firmu Fantic Motor. Později v listopadu 1969 na výstavě Motosalone (dnes EICMA) v Miláně rozšířili nabídku o první model Caballero 50 TX9, který se okamžitě dočkal prodejních úspěchů.
Název Caballero pochází z tehdejší známé italské reklamy na kávu a značka Fantic s ním měla problém v Belgii, kde je Caballero značkou cigaret. Proto se model Caballero na belgickém trhu jmenoval Carrera. Fantic Motor Caballero se brzy proslavil po celé Evropě a jeho produkce rostla geometrickou řadou. V roce 1969 továrna o rozloze 15 000 čtverečních metrů se 200 zaměstnanci vyrobila 6 000 motocyklů, o rok později to bylo už 9 000 kusů a v roce 1974 vylétla produkce na 33 000. Toto číslo v následujících letech pravidelně narůstalo až k výsledku 80 000 kusů v roce 1979.
Motocykly Caballero byly průběžně vylepšovány a modernizovány, a pro veřejnost se vyráběly v kubaturách 50, 80 a 125 ccm, které doplňovaly speciální verze, určené pro enduro soutěže. V závodech značka Fantic dosáhla prestižních úspěchů v podobě titulu Mistra Evropy, který získali Pietro Gagni (1979 ve třídě 50 ccm), Gualtiero Brissoni (1981 ve třídě 125 ccm) a Angelo Signorelli (1981 ve třídě 80 ccm). Ale rok 1981 byl zároveň rokem, kdy se značka Fantic rozhodla opustit endure závody a zaměřit se na trial. Ani tady na sebe úspěch nenechal dlouho čekat. Francouzský závodník Terry Michaud v této disciplíně získal tři tituly Mistra světa (1985, 1986 a 1988).
Osmdesátá léta ale znamenala období krize pro off-roadové motocykly. Prodeje šly neúprosně dolů a stejně jako řada dalších italských značek musel i Fantic po několika pokusech o vzkříšení ukončit na konci 90. let výrobu. Překvapení pro všechny fanoušky nastalo o několik let později, když se v roce 2005 slavný model Caballero znovu objevil na trhu poté, co italský podnikatel Federico Fregnan koupil značku Fantic Motor a založil novou kancelář ve městě Dosson di Casier nedaleko Trevisa. Značka Fantic se vrátila na italský trh off-roadových motorek s velkou slávou a pověstí výrobce, který svoje modely vždy osazuje těmi nejkvalitnějšími komponenty.
V nabídce Fantic pro rok 2013 se objevuje řada nových modelů nejrůznějších kategorií. V malých kubaturách italská fabrika oprášila model Caballero 50 v provedení Enduro a Supermotard, vylepšené novým výfukovým systémem s titanovou koncovkou, novým lehčím rámem a novým odpružením. Ale padesátky nejsou jedinými modely, které prošly modernizací. Také motorky vyšších kubatur – od 125 do 300 ccm - s dvoutaktními i čtyřtaktními motory, dostaly v zájmu lepší konkurenceschopnosti nové válce, rámy a odpružení. Nová agresivnější grafika současných motocyklů Fantic pak útočí na vizuální smysly zákazníků. Na další podrobnosti o motorkách Fantic Motor jsme se zeptali šéfa firmy Federica Fregnana, který je současně dlouholetým fanouškem značky.
Kdo jsou současní zákazníci značky Fantic?
Motocykly Fantic vyrábíme hlavně kvůli zákazníkům, kteří mají rádi italské motorky, a v první řadě kvůlifanouškům značky. Našim cílem je udržet nad hlavou vlajku s nápisem Made in Italy. Vrátili jsme značku na trh tak jak byla a nabídli jsme zákazníkům motorku kompletně vyráběnou v Itálii z komponentů výhradně italských značek jako je například Marzocchi Tomaselli. Začali jsme s 50ccm modely, a když jsme v dalších letech rozšířili nabídku o 125 ccm, 250 ccm a 300 ccm okamžitě se dostavila důležitá vítězství i evropských a italských enduro soutěžích.
Jsme zdravá společnost která stojí nohama na zemi a svojí práci dnes bereme jako srdeční záležitost. V současné době je těžké najít takovou firmu. Naše výrobky mají vysokou hodnotu a co je nejdůležitější, vyrábíme je s velkým nadšením. Kdo si koupí motorku Fantic, ten ví, že když bude mít problém, může zavolat do fabriky a mluvit přímo s jejím šéfem, který je především fanda této značky.

Jak těžký pro vás byl rok 2012?
Musíme vyvíjet čím dál větší úsilí, abychom se udrželi na trhu, ale díky naší vytrvalosti a zkušenostem v oblasti off-roadových motorek jsme pořád v černých číslech.
Rok 2012 byl pro motocyklový sektor hodně těžký, a krize byla cítit na každém kroku. My jsme malá firma s celkovým počtem 18 zaměstnanců, takže jsme vliv krize nepocítili tak výrazně jako ostatní. Vstoupili jsme na nové trhy v zemích, kde jsme doposud neměli zastoupení, a díky tomu se naše prodeje udržely na stejné úrovni jako v předchozím roce. Samozřejmě, Itálie je zěmě, která trpí krizí nejvíc. I tak jsme za rok 2012 prodali 1200 kusů modelu Caballero 50.


Jaká je vaše balance za posledních sedm let?
Bilance je pozitivní. Vrátili jsme značce dobré jméno na trhu a máme za sebou dobré výsledky v evropském šampionátu Enduro, a italských soutěžích Motorally a Enduro. Každý musí vidět, že Fantic Motor je jediná značka v Itálii, která odolává když ostatní nedělají nic a stěhují svojí produkci do zahraničí. Uvědomujeme si, že kvalita produktu je vždycky důležitá a v tom vidíme svoji sílu pro udržení naší malosériové výroby.
Jaké jsou vaše plány do budoucna a co byste vzkázal mladým klukům, aby si kupovali vaše motorky, když jsou dnes víc v módě skútry?
Máme dva zásadní projekty a čekáme až nastane jejich pravý čas. Pak take chceme oživit značku SWM. Všem klukům na skútrech říkám, ať se podívají, co je pod těmi překrásnými plasty. Jenom jedna velká trubkka, a to je jediný rozdíl mezi motorkou a skútrem. Ale snažíme se přesvědčit kluky, aby si koupili některou z našich motorek přes náš Motoclub, kde si mohou zároveň udělat kurs jízdy na off-roadové motorce.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist