Značka Fantic Motor žije
Text: Petr Poduška | Text: Mario Schepis | Foto: archiv autora | Zveřejněno: 20.2.2013 | Zobrazeno: 13 784x
Pravděpodobně i ti mladší z vás vědí, že značka Fantic Motor má hluboké kořeny, ale její historie není obecně příliš známá. Fantic Caballero je však mezi fanoušky značky pořád oblíbeným modelem a jeho název také pomáhá udržet tradici firmy Fantic Motor v povědomí, přestože už uplynulo hodně času od chvíle, kdy první motocykl Fantic opustil továrnu v italském městě Barzago, nedaleko jezera Como.
Název Caballero pochází z tehdejší známé italské reklamy na kávu a značka Fantic s ním měla problém v Belgii, kde je Caballero značkou cigaret. Proto se model Caballero na belgickém trhu jmenoval Carrera. Fantic Motor Caballero se brzy proslavil po celé Evropě a jeho produkce rostla geometrickou řadou. V roce 1969 továrna o rozloze 15 000 čtverečních metrů se 200 zaměstnanci vyrobila 6 000 motocyklů, o rok později to bylo už 9 000 kusů a v roce 1974 vylétla produkce na 33 000. Toto číslo v následujících letech pravidelně narůstalo až k výsledku 80 000 kusů v roce 1979.
Motocykly Caballero byly průběžně vylepšovány a modernizovány, a pro veřejnost se vyráběly v kubaturách 50, 80 a 125 ccm, které doplňovaly speciální verze, určené pro enduro soutěže. V závodech značka Fantic dosáhla prestižních úspěchů v podobě titulu Mistra Evropy, který získali Pietro Gagni (1979 ve třídě 50 ccm), Gualtiero Brissoni (1981 ve třídě 125 ccm) a Angelo Signorelli (1981 ve třídě 80 ccm). Ale rok 1981 byl zároveň rokem, kdy se značka Fantic rozhodla opustit endure závody a zaměřit se na trial. Ani tady na sebe úspěch nenechal dlouho čekat. Francouzský závodník Terry Michaud v této disciplíně získal tři tituly Mistra světa (1985, 1986 a 1988).
Osmdesátá léta ale znamenala období krize pro off-roadové motocykly. Prodeje šly neúprosně dolů a stejně jako řada dalších italských značek musel i Fantic po několika pokusech o vzkříšení ukončit na konci 90. let výrobu. Překvapení pro všechny fanoušky nastalo o několik let později, když se v roce 2005 slavný model Caballero znovu objevil na trhu poté, co italský podnikatel Federico Fregnan koupil značku Fantic Motor a založil novou kancelář ve městě Dosson di Casier nedaleko Trevisa. Značka Fantic se vrátila na italský trh off-roadových motorek s velkou slávou a pověstí výrobce, který svoje modely vždy osazuje těmi nejkvalitnějšími komponenty.
V nabídce Fantic pro rok 2013 se objevuje řada nových modelů nejrůznějších kategorií. V malých kubaturách italská fabrika oprášila model Caballero 50 v provedení Enduro a Supermotard, vylepšené novým výfukovým systémem s titanovou koncovkou, novým lehčím rámem a novým odpružením. Ale padesátky nejsou jedinými modely, které prošly modernizací. Také motorky vyšších kubatur – od 125 do 300 ccm - s dvoutaktními i čtyřtaktními motory, dostaly v zájmu lepší konkurenceschopnosti nové válce, rámy a odpružení. Nová agresivnější grafika současných motocyklů Fantic pak útočí na vizuální smysly zákazníků. Na další podrobnosti o motorkách Fantic Motor jsme se zeptali šéfa firmy Federica Fregnana, který je současně dlouholetým fanouškem značky.
Jsme zdravá společnost která stojí nohama na zemi a svojí práci dnes bereme jako srdeční záležitost. V současné době je těžké najít takovou firmu. Naše výrobky mají vysokou hodnotu a co je nejdůležitější, vyrábíme je s velkým nadšením. Kdo si koupí motorku Fantic, ten ví, že když bude mít problém, může zavolat do fabriky a mluvit přímo s jejím šéfem, který je především fanda této značky.
Jak těžký pro vás byl rok 2012?
Musíme vyvíjet čím dál větší úsilí, abychom se udrželi na trhu, ale díky naší vytrvalosti a zkušenostem v oblasti off-roadových motorek jsme pořád v černých číslech.
Rok 2012 byl pro motocyklový sektor hodně těžký, a krize byla cítit na každém kroku. My jsme malá firma s celkovým počtem 18 zaměstnanců, takže jsme vliv krize nepocítili tak výrazně jako ostatní. Vstoupili jsme na nové trhy v zemích, kde jsme doposud neměli zastoupení, a díky tomu se naše prodeje udržely na stejné úrovni jako v předchozím roce. Samozřejmě, Itálie je zěmě, která trpí krizí nejvíc. I tak jsme za rok 2012 prodali 1200 kusů modelu Caballero 50.
Jaká je vaše balance za posledních sedm let?
Bilance je pozitivní. Vrátili jsme značce dobré jméno na trhu a máme za sebou dobré výsledky v evropském šampionátu Enduro, a italských soutěžích Motorally a Enduro. Každý musí vidět, že Fantic Motor je jediná značka v Itálii, která odolává když ostatní nedělají nic a stěhují svojí produkci do zahraničí. Uvědomujeme si, že kvalita produktu je vždycky důležitá a v tom vidíme svoji sílu pro udržení naší malosériové výroby.
Jaké jsou vaše plány do budoucna a co byste vzkázal mladým klukům, aby si kupovali vaše motorky, když jsou dnes víc v módě skútry?
Máme dva zásadní projekty a čekáme až nastane jejich pravý čas. Pak take chceme oživit značku SWM. Všem klukům na skútrech říkám, ať se podívají, co je pod těmi překrásnými plasty. Jenom jedna velká trubkka, a to je jediný rozdíl mezi motorkou a skútrem. Ale snažíme se přesvědčit kluky, aby si koupili některou z našich motorek přes náš Motoclub, kde si mohou zároveň udělat kurs jízdy na off-roadové motorce.