Zlaté české ruce: Návštěva u RADE/GARAGE
Text: Vláďa Novotný | Foto: Jarda Ducháček | Video: Honza Zajíček | Střih: Honza Zajíček | Zveřejněno: 12.12.2024 | Zobrazeno: 6 594x
Zakladatel a majitel značky RADE/GARAGE Radek Frank říká, že všechno, co s týmem dělají, dělají, proto, že je to baví. Když si v Brandýse nad Labem prohlížím enduro mašiny vyladěné kompletními kity R/G, je to vidět na první dobrou a vůbec se nedivím obrovskému zájmu rally nadšenců a cestovatelům z celého světa, kam středočeská značka expeduje zhruba pětadvacet objednávek den co den. Pojďte s námi na návštěvu firmy RADE/GARAGE a nechte se provést po jednotlivých odděleních, opravdu to stojí za to!
Kapitoly článku
Rade, jak se přezdívá zakladateli firmy RADE/GARAGE Radku Frankovi, říká, že nejezdí na motorce, protože by musel, ale protože ho to baví. Rade na motorce procestoval kus světa, a protože nic nedokázal nechat v původním stavu, začal si vyrábět doplňky vylepšující jeho vlastní cestovní motorky a později také motorky kamarádů. Všechno, co si vyrobil na koleni, totiž oslovilo jeho kamarády a ti ho přemluvili, aby vylepšil také jejich cestovní stroje, které díky úpravám získaly na komfortu a zvládly na jedno natankování ujet mnohem více kilometrů. To mu udělalo radost a vlastně to bylo prvním impulzem, aby se výrobě doplňků na cestovní motorky začal věnovat na sto procent. Rade později totálně propadl rally soutěžím a kouzlu navigace, a proto se obul do navrhování a výroby rally kitů pro sériové mašiny. Dnes takto upravené stroje jezdí po celém světě a vlastně se dá říct, že není jediné rally soutěže, aby na ní nestartovala alespoň jedna motorka s produkty R/G. Na jejich vývoji se podílí jak tým RADE/GARAGE, tak tovární jezdci či koncoví zákazníci, kteří vývojářům dávají nesmírně důležitou zpětnou vazbu.
Středočeská firma vyřizuje pětadvacet objednávek denně a zakládá si na tom, že všechno drží skladem a v průměru do dvou dnů objednávky dokáže expedovat do světa. Balík dostane zákazník z Kalifornie už za čtyři dny, a pak už může svépomocí začít montovat rally kit na svůj klenot. Z drtivé většiny jím vylepší některý model rakouského výrobce KTM, zejména pak modely 690 Enduro R, 790 a 890 Adventure R nebo některé větší čtyřtaktní EXC. Sám Rade říká, že KTM 690 Enduro R je pro jeho značku dojnou krávou a R/G na ni vyrábí kompletní rally kit včetně štítu, karbonové věže, světel, přídavné nádrže nebo chrániče motoru s úložným prostorem. To ale rozhodně není konečná a majitelé endur z šestadevadesáti zemí světa si mohou pořídit také frézované stupačky, spojkové a brzdové páčky, nebo pedály řadičky a zadní brzdy. Cestovatelé s offroadovým srdcem prý nedají dopustit na držáky bagáže, přídavné nádrže a plexi štítky, které jim dávají více komfortu na cestách. Pokud vás zajímá poměr objednávek ze světa a z České republiky, tak vězte, že jen zhruba pět procent objednávek nepřekročí hranice České republiky a zbylých pětadevadesát procent míří ven. Nejvíce se prý exportuje do Ameriky, hned potom do zemí Evropské unie a velké procento objednávek míří do Austrálie.
Ještě než se projdeme po jednotlivých odděleních firmy RADE/GARAGE, popovídáme si s Radem o jeho další vášni, kterou jsou supersportovní motorky a okruhové ježdění a kocháme se pohledem na nádherné Ducati. Modely 916 a 999 jsou hlavně sběratelskou záležitostí, Panigale a KTM RC8 C aktivně drtí evropské okruhy. Zejména v sedle Panigale se vystřídalo hodně rychlých jezdců včetně Olivera Königa, kteří Rademu potvrdili, že by Italka zasloužila jisté vylepšení, které měl v hlavě. A jelikož Radeho DNA má zakódovanou vlastnost nic nenechat v původním stavu, tak se s celým vývojovým týme pustil do práce a Ducati nadělil lepší nádrž a sedlo. Tato skutečnost možná nejlépe vysvětluje, proč vedle supersportovních stíhaček stojí několik adventure strojů od různých výrobců a sám jsem zvědav, co s nimi v Brandýse na Labem provedou a jak je vylepší nad rámec původního stavu. Zajímavý bude také osud vývoje dílů pro civilní motardy, ale také pro čistokrevný dakarový speciál českého rally týmu MRG.
Dost možná vás napadne otázka kopírování nově vyvinutých dílů, které by mohl obšlehnout někdo v Číně. Rade ale říká, že z toho strach nemá, protože jeho kity kombinují několik výrobních technologií, a to prý Číňan dělat nebude. Kromě toho má na případné kopírování svých výrobků jednoduchý recept. Tempo inovací musí být tak velké, že ve chvíli, kdy by je někdo chtěl začít kopírovat, už by kopíroval starou věc.
Pojďme si teď projít oddělení a podívat se na vývojové centrum, výrobu a sklad dílů. Vy vývojové místnosti se začínají realizovat nápady, které vylepší sériové stroje. To znamená motorku rozebrat, všechno dostat do dat, a to se dělá pomocí speciálního skeneru, který proporce motorky přenese do počítače. Vše mají pod palcem vývojáři, designéři a technologové, kteří s daty pracují a vymodelují první prototypy, které vytisknou na 3D tiskárně. Pak už se díly montují na konkrétní motorku a na řadu přichází testování v terénu. Je jasné, že jinak funguje testování nádrže, jinak stupaček a jinak větrného štítku, nicméně vždycky se musí na motorce jezdit a získat zpětnou vazbu od více jezdců. Vše je totiž otázkou fyzických proporcí jednotlivých testovačů a jejich výstroje, velkou roli hrají také zkušenosti s jízdou v terénu i na asfaltu.
Každý díl musí plnit svoje poslání co nejlépe a všichni si nejspíš umíme představit, jak by měl fungovat plexi štítek na cestovní motorku, nicméně každému bude na stejné motorce vyhovovat trošku něco jiného. Důležitý je pochopitelně také design, který se musí potkat s funkční stránkou věci a v neposlední řadě také vkusem zákazníků. A jelikož jde o produkty pro adventure a rally mašiny s extrémní zátěží, velká pozornost se věnuje odolnosti a výběru materiálů. Všichni z RADE/GARAGE jsou motorkáři, a proto jejich názory z testování hrají stejně velkou roli, jako názory získané od zákazníků nebo rally jezdců, kteří během závodů vystaví díly extrémní zátěži. Ve vývojové místnosti se tedy montuje, skenuje, modeluje a připravuje finální verze produktu. Například pro výrobu „sériového“ plexi štítu je potřeba zhotovit speciální kovovou formu, chcete-li kopyto, a jak Rade prozrazuje, jde zhruba o tunovou kovovou krychli ze dvou dílů.
S vývojovou místností sousedí místnost technologická, ve které najdeme dvě pětiosá obráběcí CNC centra, která znamenají pro firmu RADE/GARAGE obrovské množství vyžití. Stejně tak důležitá je pro ni co největší soběstačnost, a tomu odpovídá nejmodernější vybavení a špičkoví odborníci na všech postech. Jedno z obráběcích center vyrábí sériové produkty, jako jsou třeba páčky, držáky nebo pedály, a to druhé se soustředí zejména na vývoj a obrábí například zmíněné formy pro zhotovení sériových plexi štítů. V této místnosti se nachází také nejmodernější plně automatizovaný soustruh s podavačem, a ten vyrábí třeba rychlospojky pro nádrže.
Největším prostorem firmy RADE/GARAGE je místnost logistiky, kde jsou po regálech skladovány všechny hotové díly a asi není potřeba zdůrazňovat, jak důležitá je skvělá organizace a uspořádání skladu. Tady už se nic nevymýšlí, ani nevyrábí, ale všechny otestované prototypy přetavené do sériových dílů jsou expedovány do světa. Důležité je zmínit to, že některé díly si značka vyrábí pod svou střechou, ovšem velké množství se vyrábí u dodavatelů. Ti dodají finální díly, ze kterých se kompletuje objednávka a celé kity a je víc než sympatické, že drtivá většina dodavatelů je tuzemských. Právě na to je Rade právem pyšný, a tak by to mělo být. Koneckonců, dokážete si tipnout, kolik firem se podílí například na výrobě stupaček? Je to sedm, přičemž první fáze probíhá na CNC stroji ve vedlejší místnosti a zbytek potom po firmách z celé republiky.
V místnosti pro logistiku se kompletují objednávky, které skrz e-shop do RADE/GARAGE dorazí a pochopitelně to není jenom o jednotlivých dílech, ale také o kompletních kitech, které je potřeba zkompletovat a zabalit. Proto je potřeba, aby regály měly řád a všechno na sebe logicky navazovalo a nad tím dohlíží kanár, který se ve skladu podílí na pohodové atmosféře. Právě pohodová atmosféra ve firmě a férový přístup k zaměstnancům, jsou největšími priority, které Rade ctí a na kterých si zakládá a jistou lichotkou pro nás je to, že dost zaměstnanců si cestu do firmy RADE/GARAGE našlo díky inzerci volných pozic na webu Motorkáři.cz. Zároveň nás všechny těší, že u nás podobné projekty vznikají a práci a nápady českých lidí ocení motorkáři po celém světě. Držme tedy firmě RADE/GARAGE palce a přejme hodně nápadů a spokojených zákazníků.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.