Zimní svezení na motokárách
Text: Jarda Ducháček , Filip Tichý , Petr Szabó | Zveřejněno: 15.1.2007 | Zobrazeno: 11 566x
Letošní zima je sice zatím docela příznivá, žádný sníh ani mráz, žádné posypané silnice. Občas se podaří vytáhnout motorku a přijet domů se zmrzlou pusou a klidem v duši. To ale asi nepotrvá věčně, vloni jsem touhle dobou už chodil co týden odhazovat sníh ze střechy garáže, aby mi nespadl na motorku. Jak potom ukonejšit motocyklový absťák, když všechny cestopisy a články už máte přečtené? V rámci vánočního setkání jsme s celou redakcí vyrazili otestovat, jak moc duši motorkáře v zimě osvěží svezení na motokárách.
Každý si vybíráme jednu z hromady helem, které jsou tu volně k zapůjčení - choulostivější jedinci si sebou vzali vlastní kuklu nebo rovnou helmu. Nasedáme do motokár - jde o nejrozšířenější modely s čtyřtaktním motorem Honda GX 200 o celkové hmotnosti necelých 100 kg. Motor o výkonu 6,5 koní dokáže vozidlu udělit maximální rychlost blížící se 70 km/h, na dráze lze údajně těsně před cílovou rovinkou dosáhnout něco málo přes 60 km/h, což je ovšem na několik metrů úzké trati neskutečná palba.
Motokáry mají ruční startování pomocí lanka. Motor je umístěný vzadu vpravo těsně za sedačkou a pohání zadní nápravu opatřenou kotoučovou brzdou. Jezdec má k dispozici pedály plynu a brzdy, volant a tvrdou sedačku. O řazení a rozjezdy se stará automatická odstředivá spojka.
Na trati jezdí každý sám za sebe. Místo hromadného startu se vyráží z boxů v několikasekundových odstupech. Vítězem rozjížďky je ten, kdo zajede nejlepší čas za kolo. Asi nejlepší jízdní strategie je držet neustále plný plyn a před každou zatáčkou utrhnout zadek a v driftu/smyku projet předními koly jen pár centimetrů od vnitřního okraje zatáčky, ale přitom pokud možno netrefit sloup obalený pneumatikami. Ale počítejte, že i to se vám v zápalu boje za večer několikrát povede, od toho tu ale jsou široké plastové nárazníky motokáry, které snesou i nějaké to menší žďuchnutí mezi dvěma jezdci. Kontakt mezi vozidly je sice podle pravidel zakázaný, ale člověk se občas neudrží... Na trati totiž není moc míst na předjetí a rozdíly v rychlosti jsou opravdu jen minimální. Takže pokud před vámi jezdí někdo o sekundu pomalejší a nedojde mu, že už mu dýcháte na krk a měl by vás gentlemansky pustit, máte jen dvě možnosti. Buď se vám podaří ho v zatáčce vzít vnitřkem a dostat se alespoň vedle něj a pak doufat, že mu nevydrží nervy a do zúženého místa nevletí spolu s vámi. Nebo mu uprostřed zatáčky předním nárazníkem lehce „žďuchnete“ do rohu rámu a vystrčíte ho ven a honem pryč, než vám to stihne vrátit.
Rozjížďky trvají deset minut a věřte mi, že to je až nechutně dlouho. Vychází to asi na 15 kol a při každém kolečku se kromě asi dvou kratičkých rovnějších úseků neustále usilovně rvete s volantem, protože udržování v tom správném razantním smyku vyžaduje dost síly. Po první jízdě jsem nedokázal udržet láhev piva. Taky zadek si to docela odnese. Ale abych jen nestrašil, jízdu v pohodě zvládly i všechny přítomné křehké slečny.
Jezdili jsme hodinu, rozdělení ve dvou skupinách, každá po třech jízdách. A nakonec bonusová finálová rozjížďka pro nejlepší z každé skupiny s losováním strojů. No a nejlepší čas? Best of the best jsme dali myslím 35 sekund 41 setin. V létě v teple mají pneumatiky lepší adhezi a dají se prý jezdit časy o dost nižší. Dost také záleželo na zahřátí pneumatik, každý uvidíte, že po několika kolech už to tolik neklouže do strany a začíná to alespoň na rovinkách malinko „lepit“. Po skončení každé rozjížďky jezdci spěchají nahoru k baru, kde jsou na velkoplošném displeji průběžné i aktuální výsledky z měřicích zařízení zabudovaných v motokárách. Výsledky navíc automaticky vyjedou vytištěné z tiskárny, takže máte přehled nad svými časy i soupeři. Z baru je dlouhou prosklenou stěnou vidět přímo na celou trať, takže můžete popíjet a pozorovat techniku těch žabařů z druhé skupiny.
Takže jaký je závěr? I v zimě si můžete užít pocit svištění větru v helmě a řev a vůni odkrytého motoru. Místo o řidítkách je to tady o volantu, místo o náklonech je to tady o neustálém regulovaném smyku. Ale zábava to je skvělá a nějaký ten adrenalin to z vás taky vypumpuje. Jednou za zimu jednoznačně doporučuji. Optimální by bylo přemluvit vašeho šéfa v zaměstnání, ať místo trapné vánoční firemní večeře objedná hodinové závodění na motokárách. A po skončení může nahoře v restauračce následovat raut, který uspokojí i nejezdce.
No a co by bylo ještě lepší? Kdyby se v některém z motokárových středisek domluvili s Blatou a pořídili pár minibiků. Chápu, že finančně je to dost těžko rentabilní, běžní smrtelníci na tom neumí a nemají výbavu, ale třeba to časem někdo dokáže realizovat...? Děkujeme motokárovému centru Kart Klub Letňany za skvělou péči personálu jak na dráze, tak na baru.
Informace o redaktorovi
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Petr Szabó - (Odebírat články autora)