globalmoto_duben_nolan




Yamaha cross den

Kapitoly článku

Tak jsme se v pátek 26.10. 2007 sešli na trati v Jiníně na představení nových motokrosových modelů pro rok 2008. Počasí bylo zamračené, poměrně chladno a trať bahnitá jak tankodrom. Hnedle z rána jsme dostali odborný výklad o technických rozdílech mezi novými a staršími modely. Po vyčerpávajícím výkladu nám představili profíky, kteří předváděli schopnosti strojů a jak se s nimi dá jezdit, čímž se stali za tento den asi jedinými, kdo si nějak rozumně zajezdil. Ale k tomu se ještě vrátím. K dispozici byly modely od 85 do 450ccm a poté ještě čtyřkolky 250 a 450ccm.
Vzhledem k malému počtu nás novinářských se nějaké zapisování a plánování kdo a od kolika vůbec nekonalo, vše probíhalo v přátelském duchu a jeď, pokud můžeš.


Abych byl upřímný…o motorkách jako takových a jízdních dojmech vám toho moc nenapíšu. A důvod? Bahnitá trať byla natolik náročná, že pro nás „obyčejné smrtelníky“ byl výkon trať vůbec objet. Tedy objet tak, aby se to dalo nazvat jako užitá, kontrolovaná a testmana hodná jízda. K tomu moc nepřidala ani zima, kdy vymrzlí jsme měli sednout na motorky, které pokud se nedržely pod plynem a nejely fakt v tempu, byly skoro neřiditelné.


Takže začarovaný kruh. Sednu, buď jedu abych se udržel a „obkroužil“ jsem alespoň pár kol, nebo za to vezmu, trošku to řídím a po půl kole odpadnu na totálně mrtvé ruce (což byly stejně). Tedy pro mě osobně se plácat po kotníky v kluzkém bahně bylo na motorce spíš utrpení a všeho všudy jsem se svezl jen na dvou strojích a to čtyřtaktní 250 a 450. Rozhodně nebudu psát zasvěcené věty o tom, jak je všechno skvělé. Určitě ano, už jen podle toho, co jsem viděl u profíků. Ale já můžu posoudit jediné. A to výkon a zátah motoru v přímé konfrontaci těchto dvou kubatur. Rozdíl v tomto terénu je markantní a tam kde jsem se zatáčkami na 450 ploužil na dvojku a vždy šla ochotně za plynem, jsem u 250 řadil jedna dva a musel jsem točit a spojkovat.


Zkrátka bahno se projevilo podobně, jak když zapřáhnete vlek. Jistě i menší kubatury měly dost výkonu na jakýkoliv terén, ale muselo se víc „pracovat“ s plynem, spojkou a řadičkou. Ale jak mi na suché trati jinak vyhovuje 250, tak zde bych rozhodně upřednostnil 450. V každém případě klukům co uměli, bylo evidentně jedno na čem jedou, že se po trati nedá ani chodit, natož jezdit a jezdili a skákali jak o život a vůbec si tam počínali, jako by jezdili po asfaltu :o)





Ovšem jiná káva byly

čtyřkolky

. Všechno to byly sportovní „zadokolky“. Prubnul jsem maličkou 250 a svezení bylo zábavné, i když v tomto terénu trpěla zásadním nedostatkem výkonu a kopce dvojka prakticky nepobrala. Bahna bylo opravdu hodně a možná tady koukáte na fotku, jak jsem po jedné jízdě vypadal. Totálně od bahna a asi o 10 kilo těžší.


Ale pak jsem mohl usednout na ostrou 450 a to už byla jiná káva. Jsem hodně „čtyřkolový“ a tohle bylo podle mého gusta. Nedostatkem výkonu určitě netrpěla, ba právě naopak a místy bylo třeba jet o „kvalt výš“, protože to prostě strašně moc hrabalo. Odpor veliký a na kolech hodně výkonu. Co pro mne bylo na motorce utrpením, jsem si tady dával v tempu a s chutí a byť jsem byl už po prvním kole bahnem prakticky oslepený, tak jsem jezdil dokud jsem mohl.


V těsné blízkosti závodiště byla ještě jedna maličká trať, kde jsem se také svezl a vyřádil do sytosti. Mé nadšení parádním výkonem, ovladatelností a vůbec po předchozí frustraci zpět nabytém sebevědomím způsobilo to, že místo toho abych se vrátil jako člověk, jsem celý úsek přes asfaltové parkoviště, bránu a až do depa prolétl v závodním tempu. Řidítky kontra a koly, které byly v pevném styku s vozovkou jen před rozjezdem a po zastavení. Jinak celé ve smyku a následné vynadání mi za to myslím určitě stálo. Tímto se ještě jednou klukům z Yamahy omlouvám, ale fakt jsem si nemohl pomoct :o)

Honda Cihelka

Informace o redaktorovi

Jan Cihelka - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist