Sajdkárkrosová tortura na vlastní kůži
Text: Martin Hakl | Foto: Matěj Hakl | Zveřejněno: 8.4.2016 | Zobrazeno: 14 686x
Kapitoly článku
S čím se jezdí?
Byť na první pohled jsou sajdkárkrosové speciály podobné „klasickým“ mašinám s přívěsným vozíkem, tak už druhý pohled prozradí, že tady je všechno jinak. Přívěsný vozík s rámem motocyklu tvoří jeden celek, který je svařený z chrom-molybdenových trubek, jakékoliv rozebíratelné spojení těchhle dvou prvků by totiž v žádném případě nemohlo zajistit požadovanou pevnost a tuhost. Ale ani „motocykl“ nemá tradiční motocyklové rozměry - rozvor kol je totiž podstatně delší nežli u krosek nebo endur. Přední kolo, které má nevšední rozměr dvaceti palců, je umístěno v mohutné vahadlové vidlici opatřené plyno-kapalinovými tlumiči a také tlumičem řízení. Zadní kyvka, je stejně jako ta přední (a rám) svařená o ocelových trubek, a je v ní umístěné osmnáctipalcové kolo. Sajdkára má kolo o rozměru šestnáct palců a je obuté do běžných silničních pneumatik - tady byla Mitaska, kterou vídáme i na kývačkách. Je to z důvodu co nejnižšího valivého odporu - ideální by totiž byla situace, kdy by i tříkolová sajdka jela pouze po dvou „motocyklových“ kolech. Na rozdíl od sidecarů, homologovaných pro běžný provoz, není třetí kolo brzděné. Ty tam jsou doby, kdy se rámy svařovaly v garážích a dílnách, teď se jejich výrobě věnují specializované firmy, Janouškovi jedou WSP, a mezi další výrobce patří například EML, AYR, MEFO nebo VMC.
Největší paráda ale je uvnitř tohoto tříkolového speciálu - motor značky Mega. Jedná se o dvoutaktní, vodou chlazený jednoválec o objemu sedm set kubíků a už pohled na něj vzbuzuje opravdový respekt. Jestli si vzpomínáte na obrovité dělo z filmu Vynález zkázy od Karla Zemana, tak tenhle jednoválcový macek vypadá podobně. Produkuje kolem devadesáti koní a já pořád přemýšlím nad tím, jestli by se dal implantovat ho do nějakého podvozku á la Cagiva Mito – to by byl šrumec! V sajdkárkrosovém světě tahle značka pomalu začíná přebírat vládu nad konkurenčním dvoutaktem Zabel, a sajdkárkros je spolu s endurem další disciplínou, kde dvoutakty stále hrdě odolávají náporu čtyřtaktních bucharů. I ty jsou samozřejmě k vidění, nejčastěji se jedná o motory KTM EXC či LC4, Husaberg 570 (650), ale v našem mistráku se prohání i speciály s divišovskou Jawou 700. Celý komplet váží kolem 160 kilo a ceny těchto speciálů se pohybují kolem 300 000 káčé, dva roky „jeté“ se dají sehnat za polovinu. V minulosti se po tratích ale proháněly exoty, poháněné například boxery BMW, vidlicovými dvouválci Harley Davidson a známý konstruktér Jan Polívka do své sajdky zapřáhnul dokonce dvě plochodrážní Jawy 500. Tyhle skvosty se po dlouhé pauze opět začínají vytahovat ze zákoutí dílen a garáží, renovovat a opět prohánět po tratích v rámci veteránských závodů. Také v Benátkách byl k vidění krasavec poháněný motorem Yamaha XS 950. Určitě se vyplatí na některý ze závodů vyrazit a na tyhle akrobaty se podívat osobně – sezóna teď právě začala a v kalendáři určitě najdete nějaký závod poblíž vašeho bydliště.
Kalendář mistrovství České republiky
2.4. Kaplice
23.4. Mohelnice
21.5. Horšovský Týn
5.6. Opatov
26.6. Stříbro
20.8. Jinín
4.9. Kramolín
24.9. Ledeč n. Sázavou
1.10. Březová n. Svitavou