ktm_unor




Reportáž z britského Národního muzea motocyklů

Norton, Triumph, Ariel, Rudge nebo BSA. Kdo by neznal značky motocyklů z britských ostrovů? Ale co třeba Calthorpe, Fairy, Atlas, Diamond, Grindley a desítky dalších? Národní muzeum motocyklů na okraji anglického Birminghamu má ve své sbírce zástupce neuvěřitelných 170 značek. Všechny jsou domácí. Celkově tu pak můžete obdivovat přes 1000 motorek. Pokud byste u každé strávili minutu, zabrala by vám prohlídka muzea téměř 20 hodin.

Kapitoly článku

Oči každého obdivovatele motocyklové techniky se rozzáří hned při vstupu do foyer. Sajdkáry z počátku 20. století, Norton Manx z roku 1960 a jeho detailní dřevěná replika, koutek věnovaný legendě Manu Geoffu Dukeovi, staré automaty od Segy, na kterých si Man můžete projet a obchůdek, o kterém je vám hned jasné, že v něm při odchodu nějakou tu libru utratíte.

Po zaplacení vstupného (pro dospělého 10 liber) se vám otevírá vstup do dalších pěti velkých místností. Ta první představuje chronologicky vývoj motocyklové techniky. Od tříkolek Ariel z roku 1898 až po kousky z počátku 60. let aneb od strojů o výkonu dva a čtvrt koně až po nadupané šest set padesátky od značek Norton či Scott.

Obdivovat tu můžete třeba legendární Minervu od BSA (1903), jeden z prvních skútrů Autoglider (1921) s motorem namontovaným nad předním kolem, zaujme i rudý Vincent (1951), který svoji barvu získal na základě četné poptávky ze zámoří, kde klasické černé provedení přišlo potenciálním kupujícím nejspíš fádní. A fanoušci motocyklového sportu tu jistě stráví několik minut nad sbírkou trofejí Geoffa Dukea a především při obdivování jeho Nortonu z roku 1949, na němž si dojel pro své první vítězství na Manu.

V dalších třech místnostech jsou jednotlivé značky seřazeny abecedně od ABC až po Zenith. V první z nich se můžete navíc podívat, jak se motocyklová historie prolínala s tou válečnou. Mezi sajdkáry „vytuněnými“ kulomety určitě upoutá pozornost Welbike, který by se dal s trochou nadsázky označit za kapesní motorku. Během 2. světové války je spojenci shazovali v kontejnerech z letadel, aby tyhle skútry pomohly pozemním jednotkám. Ostatně na jednu nádrž ujely téměř 150 kilometrů.

Exkluzivního prostoru k prezentaci se tu dostává prototypu Marsh Four. Po domácku vyrobené závodní motorce, kterou chtěl nadšenec Fred Marsh na začátku 60. let reagovat na nadvládu italských strojů v závodech Grand Prix. To se mu sice ani zdaleka nepodařilo, ale i tak vyrobil unikátní skvost, který po různých úpravách dosáhl až na „maximálku“ přes 200 km/h. Svůj koutek tu mají i policejní motorky britské provenience.

Poslední sál patří závodní historii. Obdivovat zde můžete první závodní Norton z roku 1906 s výkonem 8 koní, jeho mladší sourozence, kteří dlouhé roky dominovaly Tourist Trophy na Manu, Triumph Works – vítězný motocykl čtyřiadvacetihodinovky Bol d’Or z roku 1970 nebo BSA Rocket, s níž ve stejném roce brousil dráhu v Daytoně při závodu na 200 mil legendární Mike Hailwood. Nechybí zde ani speciály, které překonávaly rychlostní rekordy.

Máte-li cestu do Anglie, určitě si zastávku v Národním muzeu motocyklů přidejte do svého itineráře. A věřte, že jedna návštěva opravdu nestačí. Když jsme po třech hodinách muzeum opouštěli, určitě jsme neměli pocit, že jsme se všech těch motocyklových skvostů dostatečně nabažili.

Norton Manx 30M 500cc 1960

Replika vítězného Rudge z Manu 1930

Rover Sidecar 500cc 1913

Triumph 6T 650cc 1951

Royal Enfield Meteor 700cc

Indian 4 Model 401 1928

Ariel Tricycle 1898

Minerva BSA 1903

Raleigh Forecar 1904

Autoglider Scooter 1921

Wooler 340cc 1919

Ariel 498cc 1950

Vincent Comet Touring 500cc 1951

Vítězný Norton Geoffa Dukea z roku 1949

Trofeje Geoffa Dukea

Raleigh Model 13 798cc 1924

Sunbeam Model S7 500cc 1946

Panther Model 120 645cc 1964

Clyno Machine Gun 1914

Norton Big Four 650cc 1939

Welbike

Marsh Four 500cc 1963

Ariel FH Huntmaster 650cc 1958

BSA Model A10 Golden Flash 650cc 1950

N.U.T. Sports V-Twin 680cc 1914

New Hudson 500cc 1926

Montgomery Greyhound 680cc 1930

Fairy 2,5hp Horizontally Opposed Twin Cylinder 1907

Norton John Player 850cc 1974

Royal Enfield Experimental V-Twin 1913

Norton 985cc 1906

Triumph Thruxton Bonneville 1969

Triumph Works 750cc 1970 (vítěz 24h Bol d'Or)

Triumph Paul Smart 750cc 1971

BSA Rocket Three Cylinder Mike Hailwood Daytona 1970

Norton Sidecar 1952

Vincent Nero 1000cc 1958

Triumph Tiger Special 650cc 1956

Matchless 2,75hp Motorcycle 1902

Informace o redaktorovi

Radek Babička - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 5 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
callowsick přispěl 1 Kč
mara12 přispěl 1 Kč
HlavaXBR přispěl 1 Kč
p_skorepa přispěl 1 Kč
context přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist