husqvarna_svartpilen_801_2




Při Brno Classic GP se po Masarykově okruhu proháněly české i světové legendy

Za ideálního motorkářského počasí se včera na Masarykův okruh po mnoha letech vydaly legendární závodní motocykly české i zahraniční výroby. Automotodrom Brno společně s Motor Journalem zorganizoval závod pravidelnosti pod názvem Brno Classic Grand Prix.

Kapitoly článku

Bohužel se ve stejný čas konal také závod historiků na přírodním okruhu ve Starém Městě, navíc některé původně nahlášené účastníky odradila od cesty do Brna ranní černá obloha. Původně plánovaná padesátka závodních motocyklů se tak smrskla na třicet.
Slabší kvantitu však plně nahradila kvalita. Během tří pětadvacetiminutových jízd se na trati ukázaly například Indian Scout Police nebo Gilera Saturno. Domácí výrobu nejpočetněji zastupovaly Walterovky a jawácké třistapadesátky, ale k vidění bylo i ESO 500 OHV monoblok. Diváci na Masarykově okruhu mohli obdivovat i řadu strojů ze Spojeného království prezentovaného značkami Norton, Triumph, Matchless a Rudge. Mezi „Rudgekami“ budila velkou pozornost především pětistovková sajdkára.
Nejrychleji jezdil Antonín Martiš s Nortonem Manx 500 roku výroby 1954 (startovní číslo 70). Jako jediný dokázal pravidelně zastavovat časomíru pod třemi minutami, přičemž nejrychlejší kolo zajel za 2:56.747. Druhý nejrychlejší čas patřil Janu Ptákovi ml. s Jawou 350 pérákem. Motocykl vyrobený roku 1948 projel Masarykův okruh za 3:11.735.
Výsledky jízd pravidelnosti:
1. jízda:
1. Josef Šrahůlek (Norton S2 500)
2. Jan Křemeček (Moto Morini 31/2 Sport 350)
3. František Kysela (Triumph T100 500)


2. jízda:
1. Jan Křemeček (Moto Morini 31/2 Sport 350)
2. Pavel Švihálek (Norton Manx M40 350)
3. Vratislav Hanuš (BMW R63 750)
3. jízda:
1. Antoním Martiš (Norton Manx 500)
2. Jiří Kopeček (Jawa 350 OHV 350)
3. František Kysela (Triumph T100 500)
Více o premiérovém závodu Brno Classic Grand Prix nám prozradil jeho pořadatel Karel Kupka.

Jak jste s Brno Classic GP spokojený?
Musím poděkovat celému vedení okruhu, že tady takovou akci povolili. Byl to takový zkušební ročník a budeme rádi, když tato akce bude pokračovat. S Motor Journalem máme kontakty po celé Evropě, takže bychom sem do budoucna dokázali dostat mnoho dalších zajímavých motocyklů. My jsme tu v podstatě dvanáct let nejezdili. Dneska se ukázalo, že se to lidem líbí. Vypadá to, že závody historických formulí, které jsme pořádali o den dříve, tu pokračovat budou. U motorek se uvidí.
Čím to, že formule měly o tolik větší úspěch? Bylo to jen křížením termínu se Starým Městem, nebo je těch důvodů víc?
Okruhů a možností, kde motorky můžeme provětrat, je mnoho. Jezdí se v Hořicích, Staré Město, Kyjov,… Zatímco formule těch příležitostí tolik nemají.


Pokud tato akce bude pokračovat, jakým směrem by se měla ubírat?
Na přírodní okruhy musíte mít licenci, musíte mít každý rok otestovanou motorku, zkrátka je kolem toho hodně byrokracie a kdo na to nemá finance a trpělivost, tak se nesveze. Navíc jsou jízdy rozdělené podle ročníků a jede se většinou na krev. Po tom, co jsem tady dnes viděl, si dokážu představit, že tady budou pomalejší jezdci, kteří se se starými motorkami přijdou jen svézt a těch můžeme pustit klidně sto na trať a pak tu budou opravdoví závoďáci, kteří budou mít svoji kategorii. Ale musí to být obsazené a musí to být zajímavé pro okruh, protože je to velká firma. Na druhé straně je tu špičkové zázemí, vše funguje. Podle mě se za těch dvanáct let, co jsme tu nejezdili, dostal okruh hrozně daleko. Vše se zprofesionalizovalo, všichni jsou ochotní, milí,… to tady nebývalo úplně zvykem.
S počtem motocyklů asi úplně spokojený nejste, ale s kvalitou předpokládám ano…
Určitě. Kde uvidíte třeba čtyři ČZ Waltery? To v republice málokdy. Než abych tady měl plno japonských Hond, tak tady raděj budu mít menší počet motorek a víc značek. Měli jsme tu Nortony, Waltery, Rudge,… byly tady královské značky, kterými se málokterý závod dnes může chlubit. Já si nemůžu stěžovat. Jsem spokojený a hlavně ti jezdci jsou spokojení. Těm svítěj vočíčka a vypadají hrozně blaženě, že se to povedlo. Někteří z nich tu jedou poprvé a to je smutné. Bylo by fajn, kdyby se lidé, kteří mají rádi motorismus a závodění, dostali na nej okruh v rámci Česka a Slovenska pravidelně každý rok. Přeci jen ten duch závodů, tradice a zázemí tady je. Mekka motorek by prostě měla být tady. Budeme hledat cestu a já doufám, že to dneškem neskončilo.

Děkuji za rozhovor a přeji další, ještě vydařenější ročníky.

Informace o redaktorovi

Radek Babička - (Odebírat články autora)
Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist