globalmoto_duben_nolan




Návštěva v Sebimoto

Již dvacet let je na trhu firma Sebimoto, zabývající se výrobou kapotáží pro silniční motocykly. Zajeli jsme se podívat do Svitávky, jak se vlastně laminátové a kompozitové díly na motorky dělají.

Kapitoly článku

Nejprve jsme vyzpovídali pana Šemberu - majitele a ředitele firmy v jedné osobě. Samozřejmě je také aktivním motorkářem a dokáže tak posoudit, které úpravy na motorce smysl mají a které ne. Firma Sebimoto v současné době zaměstnává 19 zaměstnanců. Jejich počet byl v dřívějších dobách několikanásobný, bohužel ale krize uhodila velice tvrdě i do tohoto segmentu. Zajímavým faktem ovšem je, že až 97 % celé produkce Sebimota směřuje do zahraničí. Kapotáže se vyváží do celého světa, především ale do Německa, Itálie, Francie, Anglie a Spojených Států. Na našem trhu zatím vládne spíše jízda po běžných komunikacích, ale na okruhy se uchyluje čím dál více jezdců, kteří si uloží originální kapotáž a sáhnou po levnějších laminátových kapotách. Nechme se tedy překvapit, kam se bude český trh ubírat v budoucnosti.
Konečně se ale vydáváme do samotné výroby. Nejprve jdeme kolem místnosti se vzduchotechnikou. Ta je opravdu propracovaná, protože materiály používané při laminování jsou hodně cítit. Zdraví ale přitom nijak zvlášť škodlivé nejsou. Vzduch z dílny se filtruje skrz tři metráky aktivního uhlí a dále je vypouštěn ven. Samotná dílna je pak velice zajímavou záležitostí. Na první pohled chaos, který má ale ve skutečnosti svůj jasný řád. První mi do oka padly formy, které je třeba vyčistit, vysušit a připravit pro další laminování. Každá forma se vyrábí několik dní podle originálních kapot, samozřejmě s drobnými úpravami (nové modely jako vzory se dostávají do Sebimota různě – od výrobce, importéra, závodního teamu, atd., musí však vždy být přiraveny co nejdříve, aby byla kapotáž na sezonu vždy kompletně připravena. Z formy je možné podle složitosti vyrobit 100 – 250 kusů. Vždy by se ale měl laminovat jen jeden kus za den. Momentálně je největší poptávka po kapotách na BMW S1000RR.
Od zalaminování do expedice trvá výroba jedné kapoty tři dny. V případě extrémního spěchu (závody, atd..) je možné kapotáž stihnout za den, nicméně uspíšení některých technologických postupů může znehodnotit finální produkt. Když je forma připravená, probíhá samotné laminování. Používá se zpravidla jedna vrstva tkaniny, která je v potřebných místech znásobena. Standardně se používá bílá barva, na přání je možné kapoty probravit takřka libovolnou barvou. Za příplatek 20% je to docela výhodné, zkuste si spočítat, kolik si řekne lakýrník za nastříkání celé motorky. Zalaminovaná kapota se nechává schnout při teplotě okolo 30°C a poté je vytažena z formy. Pokud nemá žádné nedostatky, následuje ořezání přebytečného materiálu, broušení a finální leštění do podoby, ve které si kapoty můžete dát na motorku. Zajímavé je, že kapoty nepodléhají homologaci, takže lamináty lze použít i jako náhradu za zničené plastové kapotáže. Finanční rozdíl je navíc opravdu markantní. Při poškození laminátu navíc není problém poškozený kus opravit nebo nahradit.
Kromě laminátu lze pro výrobu kapot použít i další tkaniny, jako je karbon, karbon kevlar, atd… Záleží především na přání zákazníka. Váhový rozdíl mezi laminátovou kapotáží a tou z karbonu je na celé motorce 1,5 Kg. Zajímavé je také, že v Sebimotu drží skladem formy i na motorky staršího data výroby zhruba od roku 1990. Jejich kvalita sice už není stoprocentní, ale stále se jedná o velice kvalitní díly. Celkem je v Sebimotu zhruba 4000 jednotlivých forem, některé motorky mají kapotáže jednoduché, některé složitější. Nejsložitější je Ducati 916, na kterou nabízí v Sebimotu 150 dílů! Kromě klasických kapot se dají vyrobit i speciální díly, jako je zvětšená nádrž, různé držáky a kryty. Důležitá je samozřejmě i spolupráce se závodníky, kteří sami navrhují úpravy vhodné ke zlepšení vlastností jednotlivých dílů.
Do budoucna firma především plánuje zažehnat následky krize, která je už doufejme za námi a nadále držet nastavený standard výroby a sortimentu. Vývoj se samozřejmě nemůže zastavit v žádném odvětví, takže stále přicházejí inovace designu, postupů výroby i materiálů. Máme se tedy na co těšit.

Informace o redaktorovi

Matěj Oliva - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (18x):
Související firma
  • Sebimoto

    Výroba a prodej motocyklových kapotáží a uhlíkových krytů na motocykly. Motocyklové kapotáže vyrábíme z laminátu , uhlíku a kevlaru. Prodej i ostatního doplńkového materiálu pro závodní přestavby ( plexiskla ,rychloupínáky , alurámečky , mechové gumy atd.)




TOPlist