journeyman_brezen




Návštěva továrny BMW

Díky pozvání společnosti Invelt, nového pražského dealera značky BMW, jsme se mohli zúčastnit prohlídky berlínské továrny na výrobu motocyklů BMW. Zde přicházejí na svět všechny motocykly BMW všech modelů a objemů - s jedinou výjimkou řady F650 pro jihoamerický trh montované v Brazílii.

Kapitoly článku

Továrnu BMW Plant Berlin najdete v severozápadní části Berlína v industriální čtvrti poblíž dnes již uzavřeného letiště Tempelhof, které za komunistické éry tvořilo významný komunikační uzel spojující Západní Berlín se svobodným světem. V námi navštívené fabrice se značka BMW natrvalo usídlila až v roce 1939 po spojení s výrobcem Brandenburgische Motorenwerken (Bramo), kdy zde běžela výroba leteckých i jiných motorů. První kompletně „berlínský“ motocykl BMW R 60/2 sjel z místní výrobní linky až v roce 1967 a postupně sem byla z Mnichova převedena celá motocyklová produkce. Zatímco v roce 1967 pracovalo na výrobní lince 30 pracovníků a produkce byla 40 motocyklů denně, k dnešnímu dni zde pracuje 1 861 zaměstnanců a výsledkem jejich práce je až 550 motocyklů denně - jednoválce, dvouválce i čtyřválce (a podle zatím neoficiálních zpráv by se zde měla příští rok rozjet i výroba očekávaného šestiválcového modelu BMW - i když víc informaci se mi bohužel z místních vývojářů nepodařilo vymámit ;-)

Obráběcí hala

Konec historie, dostáváme bezdrátová sluchátka, abychom mezi stroji slyšeli výklad průvodce, a vyrážíme na prohlídku továrny. Ta začíná v původní historické budově, kde dodnes pracují obráběcí stroje. Zajímavostí je, že budova je památkově chráněná a když je třeba osadit novou velkou CNC mašinu, je nutné zbourat jednu zeď a po instalaci ji znovu postavit. Do továrny každý den přijíždějí kamiony s hrubými odlitky bloku motoru i všech pohyblivých součástí a na těchto linkách se obrábějí do finálního tvaru a požadované přesnosti. S pilníkem či rozbrušovačkou v ruce tu nikoho nepřistihnete, vše probíhá na asi 60 počítačově řízených obráběcích strojích, které zde vrtají a brousí klikovky, písty, ventily, vačky...

 

Součástí každého bloku strojů je také zkušebna, která po namátkovém výběru proměřuje několik obrobků a zjišťuje, zda dodávka odlitků nebo způsob zpracování nevykazují nějaké odchylky. Už v této fázi je každý díl označen kódem a je přesně určeno, do jakého motocyklu (a dokonce i pro jakého kupce) je určen. To významně zvyšuje možnosti zpětné kontroly, pokud by se v pozdějších fázích či v budoucím provozu objevily nějaké potíže.

 

 

 

Svářecí linka

Ve stejné hale probíhalo i sváření rámů, kyvek a nádrží, zde jsme ale museli vzít zavděk preskitovými snímky, tyto provozy jsou plně zakrytované a dovnitř samozřejmě nelze nahlédnout. Díky využití speciálních typů odpružení Paralever a Telelever má BMW vlastní dílnu, kde jsou laserem vyřezávány a svářeny pomocné hliníkové rámy těchto komponent.

Motorárna

Za obráběcími halami je malý mezisklad, ze kterého vstupujeme do moderní budovy motorárny. Zde běží automatizovaná linka, na které se po speciální kolejnici s otočnými výhybkami samy pohybují podstavce s jednotlivými motory. Jedou zde všechny typy najednou, v den naší návštěvy se zde posunovaly hlavně boxery, řadové dvouválce a čtyřválce pro nový superbike S1000RR. Linka je určena i pro výrobu jednoválců, ty jsou ale v současné době z kapacitních i ekonomických důvodů vyráběny na Tchajwanu (G450X u Kymca) a v Číně (G 650 Xcountry v továrně Loncin). I zde je většina procesů prováděna roboty, podíl ruční práce na skládání jednotlivých komponent motoru či řízení automatů už je ale vyšší než v obráběcí hale. Zajímavý je také princip rotace pracovníků, kdy každý zaměstnanec po několika týdnech přejde na jiný stroj. Pracovníci jsou tak zaškoleni na všechny pozice, mohou se navzájem zastupovat a lépe se orientují ve své práci, než kdyby jen donekonečna opakovali stejnou proceduru.

 

Kontrola kvality zde probíhá mimo jiné pomocí speciálních testovacích automatů, které každý motor (ještě bez benzínu, ale již s olejovou náplní) napojí na hnací hřídel a roztočí na 2 tis. otáček. Přitom se měří vůle, odpor jednotlivých rotačních součástí i vibrace. Z každé denní várky jsou navíc následně náhodně vybrány dva motory, které podstoupí zatěžkávací test a rozborku s kontrolou kvality všech dílů a následně jsou sešrotovány. A jak dlouho celá proces montáže motoru na této lince trvá? Od vstupu bloku motoru na linku trvá jeho přeměna na plně funkční pohonnou jednotku přibližně 90 minut pro boxery a 120 minut pro řadové čtyřválce.

 

 

Montážní linka

Zatímco motory putovaly po zemi, linka pro celkovou montáž motocyklu je založena na pohyblivých visutých rámech umožňujících nastavení výšky. Na každém stanovišti se motocykl zdrží asi tři minuty, během kterých jsou osazeny komponenty určené pro tento konkrétní kus přesně podle kódů již při výběru motocyklu v konfigurátoru u dealera. Na začátku se k motoru s osazenou převodovkou přidává rám, u boxerů pak následuje kardan a zadní kyvka i s odpružením plus boční a přední kapoty. Pak přijde výfukový systém a nakonec přední odpružení a kolo. Pak už jen dostrojit řídítka s ovladači, přístrojovku, nádrž a nakonec tlumivku výfuku a nádrž. Sedlo se nasazuje až naposled po naplnění provozními kapalinami. Celý postup linkou trvá zhruba dvě hodiny.

 

 

Lakování plastů dodávaných již ve finální podobě probíhá v oddělené lakovně, z velké části pomocí robotů, ale i zde zbývá hodně ruční práce a zaměstnané jsou zde prý hlavně ženy, kvůli pečlivějšímu přístupu ke kreslení linek a umisťování polepů.

 

 

Před koncem montážní linky dostane motocykl baterii a může přejít do plnicí stanice, kde jej kromě náplní do brzdové a spojkové soustavy konečně poprvé napojí benzínem. Následuje zkouška všech spojů a ovladačů včetně klaksonu a motorka se poprvé ocitne na vlastních kolech a může podstoupit první reálnou zatěžkávací zkoušku.

 

 

 

Dynamometr

Po uchycení motocyklu na válce se ze stran vysunou velké náfuky vzduchu a vzadu potrubí pro odvoz výfukových plynů a na motocykl usedne specialista, který motocykl poprvé nastartuje a dá mu trochu do těla. Podle testovacího programu motorku rozjede postupně až na 120 km/h, vyzkouší řazení všech stupňů, funkci brzd i ABS. Při tom všem počítač sleduje vibrace a výkon, ale třeba i funkci předního odpružení. Podle slov našeho průvodce ale mají místní „zajížděcí“ specialisté svoji práci natolik v ruce, že u každé motorky odhalí případné odchylky jen pomocí citu a zkušeností.

 

 

Finální dokončení

V posledním patře probíhá montáž všech doplňků podle požadavků cílové země a konkrétního zákazníka, který má tento motocykl objednaný. Plexištít, kufry, ochranné rámy, kryty... V Německu je silná tradice v používání motocyklů BMW pro policejní a vojenské účely, takže zde dokonce běží menší samostatná linka pro úpravy motorek na správný Polizei Motorrader.

Úplně posledním krokem před expedicí ven z továrny je pak uchycení do speciální přepravní palety, kam se motocykl obvykle ukládá bez plexištítu a bočnic kufrů. Paleta se silným rámem musí vydržet třeba i několik týdnů trvající přepravu lodí na zámořské trhy.

 

Pokud se do motocyklové továrny BMW chcete podívat sami, máte možnost se pomocí kontaktů na webu www.bmw-werk-berlin.de objednat na bezplatnou exkurzi, počítejte jen s tím, že je třeba vše dohodnout několik měsíců předem a že výklad je v němčině (kromě větších skupin, pro které lze domluvit angličtinu).

 

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (48x):



TOPlist