globalmoto_duben_nolan




Na návštěvě v SW-Motech

Možnost nakouknout za oponu a vidět naživo výrobu čehokoliv, co souvisí s motorkami, je vždycky zajímavé. O to víc, když se jedná o českou firmu a pověstné zlaté ručičky. Moc rádi jsme se proto zajeli podívat do firmy SW-Motech, která kousek od Brna vyrábí nosiče, kufry, hlavní stojany, padací rámy a další příslušenství na celou řadu modelů. Před nedávnem se stěhovala do nové haly, a její technické zázemí je teď na světové úrovni.

Kapitoly článku

V nevelké obci pár kilometrů jižně od moravské metropole byste něco takového asi nečekali. A do nedávna tam vlastně ani nic podobného nebylo. Dceřiná firma německého výrobce doplňků SW-Motech sice funguje ve Vojkovicích už patnáctým rokem, ale moderní hala stále voní novotou, a v jejím okolí se teprvé dokončují terénní úpravy. Ještě nedávno výroba probíhala v pronajatých objektech bývalého zemědělského družstva, a lakování produktů se objednávalo u subdodavatelů.

Kdybychom se podívali do ještě vzdálenější minulosti, najdeme v původní stometrové dílně jenom svářečku, pilu, ohýbačku, brusku a na výplatní listině pouhé dva zaměstnance. To je ale řeč o roce 2001 a úplných začátcích české pobočky SW-Motech. Tehdy šlo ještě o poměrně neznámou značku, která v motorkové branži začínala s výrobou hlavních stojanů a padacích rámů. Dnes je její sortiment mnohem širší - od padáků a stojanů přes nosiče, kufry a textilní zavazadla, až po drobné doplňky, jako jsou stupačky, rozšíření zrcátek, nejrůznější držáky a adaptéry.

Značka jako taková si za svou poměrně krátkou historii vybudovala renomé kvalitního výrobce, o čemž nejlépa svědčí fakt, že dodává své produkty mnoha motocyklovým výrobcům. Mezi její stálé zákazníky patří KTM, Suzuki, Kawasaki, Yamaha nebo Honda. Když si tedy objednáte něco z katalogu originálního příslušenství některé z těchto značek, je dost možné, že to bude výrobek Made in Vojkovice.

Z bohatého sortimentu firmy SW-Motech se na Moravě vyrábí všechny větší kusy ze železa a hliníku - tedy stojany, nosiče, padací rámy a kufry. Zbytek pochází z centrály v německém Rauschenbergu, kde probíhá také vývoj nových produktů. Výstavbu nové haly a její vybavení moderními stroji si vyžádala stoupající poptávka jak od koncových zákazníků, tak od motocyklových výrobců. Okrajově se firma SW-Motech zabývá ještě výrobou dílů pro kolejová vozidla, ale z 80 % její kapacitu zaměstnává klientela z řad motocyklistů.

Jak vypadá cesta, na jejímž konci je hotový produkt, nám v nové hale ukázal ředitel firmy SW-Motech pan ing. Richard Pirmajer.  Začíná to ve skladu vstupního materiálu, tedy  hliníkových plechů a ocelových trubek. Dělení a vyřezávání do patřičných tvarů obstarává programovatelný laser, jehož obsluha v podstatě jenom zadává parametry v podobě technických výkresů a zásobuje stroj materiálem. Na kvalitě zpracování si tady zakládají, a tak se na vypálených kusech musí na dalším stanovišti zbavit hrany ostrosti a drobných otřepů. Nosiče pak putují rovnou do lakovny, ale kufry nebo padací rámy předtím čeká ještě spousta dalších zastávek.

Správně tušíte, že teď je třeba nařezaný materiál naohýbat. I to dělají CNC stroje, ale při každé změně série (ty se střídají řádově po stovkách kusů) je třeba odladit nastavení ohýbačky tak, aby pracovala naprosto přesně. K tomu slouží různé přípravky, na kterých se kontroluje zpočátku každý, a v průběhu výroby namátkově vybrané kusy. U kufrů předchází ohýbáni ještě návštěva lisu, kde se do plechu vytlačí loga a zpevňující prolisy.

Následuje fáze svařování, která díky výkonné vzduchotechnice může probíhat ve stejném prostoru jako ostatní operace. Tady je kromě svářecích robotů celkem významný podíl ruční práce, a před šikovností zdejších svářečů je nutno smeknout. Však si také firma vybírá jenom ty nejlepší, přestože na trhu práce jich je trvalý nedostatek.

Finálni vzhled každému výrobku dodává fungl nová prášková lakovna, kterou firma spustila doslova před pár dny. Zbavila se tak starostí se sháněním kvalitních dodavatelů i s náročnou logistikou, a je díky tomu naprosto soběstačná. Všechny díly prochází před samotným lakováním nejprve mechanickou a potom i chemickou úpravou, takže pistole v automatické lince nanáší práškový lak na dokonale připravený podklad.

Celá lakovací linka má přes 160 metrů a trvá dvě a půl hodiny, než ji jeden výrobek projede celou. Před zabalením musí ještě projít výstupní kontrolou, a dokonce i balení má svoje daná pravidla, aby nemohlo dojít k požkození během přepravy či skladování.

Potom co jsme viděli jak si firma SW Motech během celého výrobního procesu zakládá na kvalitě můžu s klidným srdcem její produkty doporučit každému, kdo chce podpořit domácí produkci. Je to vážně radost, když se šikovné české ruce uplatní v oboru, který máme všichni tak rádi.

Pro účast v soutěži se prosím přihlašte

Pro účast v naší soutěži je nutné se přihlásit ke svému účtu (vpravo nahoře) nebo se zaregistrovat na stránkách www.motorkari.cz. Děkujeme.
  • Jaký je rok vzniku dceřiné firmy SW-MOTECH s.r.o. v ČR?
    • 2000
    • 2001
    • 2002

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (19x):



TOPlist