husqvarna_svartpilen_801_2




Mates Moto Servis - strážce národního pokladu

Málokteré téma dokáže rozpoutat mezi motoristickou veřejností tak bouřlivé reakce jako současný stav továrny na motocykly v Týnci nad Sázavou. Osud někdejší chlouby našeho průmyslu leží v žaludku i spoustě pamětníků a není se do divit, když velkou část minulého století značka JAWA představovala to nejlepší, co se u nás dalo za peníze pořídit. Necháme teď ale lamentování, a raději vás pozveme někam, kde se o odkaz páně Janečka starají s příkladnou úctou a péčí. Do Lošánek u Kolína, kde se i na začátku roku 2015 dá koupit nová JAWA Californian nebo Four.

Kapitoly článku

Kdejaká vesnická stodola dnes neslouží k ničemu jinému, než jako úkryt zaprášených střípků historie. A pak jsou takové, které díky chytrému nápadu a šikovným rukám dostaly nový životní smysl, a slouží jako galerie nebo ochotnické divadelní sály. Nebojte se, nebudeme vás teď tahat někam za kulturou. Podobný osud totiž potkal současné působiště firmy Mates Moto Servis - které zvenku připomíná bývalé hospodářské stavení. A jak už název napovídá, uvnitř to voní olejem a benzínem. Teď v zimě se tu pracuje hlavně na renovacích veteránů, ale v sezóně dostávají přednost nové motorky.
V tak malé obci jako jsou Lošánky (a nejspíš ani v sousedních větších Lošanech) byste  prodejnu motocyklů asi nečekali. Firma Mates Moto Servis ale nouzi o zákazníky nemá, a když se podíváte na nabídku jejích služeb, pochopíte proč. Přes dílnu Martina Pavluse totiž vede jediná cesta k nejetým motocyklům JAWA, které ještě připomínají zlaté časy značky. A že si takové modely jako Californian, Four nebo Tramp najdou dost zákazníků, na to můžete vzít jed.
O čem že je vlastně řeč? O replikách zmíněných modelů, které v Lošánkách staví z nových motocyklů JAWA 350/640. Ty se sice už několik let na evropských trzích oficiálně neprodávají, ale jejich výroba Týnci pokračuje dál. Hlavním odbytištěm je momentálně ostrov svobody, ale pár desítek "kubánců" na přestavby odebírá také Mates Moto Servis, který je jinak už několik let největším prodejcem motocyklů JAWA u nás. Replikových staveb však prodá dvakrát tolik, než standardně vyráběných modelů.
A jak se taková věrná kopie vlastně staví? Z továrny motorka přijde v krabicích jako sada náhradních dílů, což je pro stavbu retra vlastně výhoda. Z fabrických komponentů toho na retru stejně moc nezůstává - v původní podobě se použijí jenom motor a kola. Rám je třeba přizpůsobit pro montáž replikové nádrže, blatníků, sedla, doutníkových výfuků a dalších detailů. Tím pádem se zákazníkovi ani tolik neprodraží, když si například vybere jinou barvu rámu.
Základní přestavba do věrné retro podoby má pevně danou cenu (78 000 korun), pro náročnější klienty je pak u každého modelu ještě seznam příplatkové výbavy.
Problém není ani kdybyste chtěli postavit repliku Califa, Foura či Trampa z vaší vlastní motorky. Pokud vám v garáži zahálí třipade (model 638-640) a přitom se vám víc líbily starší typy,  pak není nic jednoduššího než zavolat nebo zajet do Lošánek.
Ať už by se vaše přestavba do retro stylu dělala z nového nebo staršího stroje, počítejte se zhruba  měsíční dodací lhůtou.
Začít stavět repliky z nových motorek, o které není moc velký zájem, byla vlastně geniální myšlenka. Zrodila se v době, kdy JAWA ještě vyráběla model 250 Travel s čínským čtyřtaktním motorem, který ovšem nebyl nijak zvlášť populární. Možná vás teď také napadá, že by JAWA mohla firmě Mates Moto Servis za tenhle nápad vlastně poděkovat. Místo toho ale došlo k ukončení výroby dvěstěpadesátky, a tak jediným použitelným základem je v současné době kubánská 350/640. Kromě ní zbyla v produkci ještě JAWA 125 Travel, ze které v Lošánkách staví repliku s názvem Trail , a nově se teď chystají nabídnout sérii s motorem Rotax 500.
Ani teď mimo sezónu se v Lošánkách rozhodně nenudí - na renovaci tu čeká několik Péráků. A když mluvíme o renovaci, pak máme na mysli kompletní služby od chemického čištění hliníkových dílů přes repase motorů až po obnovení laku a chromu do původní podoby. V sezóně pak na veterány nebude čas, protože kapacitu dílny plně vytíží práce na přestavbách a běžné servisní úkony, které Mates Moto Servis také provádí. O značku JAWA se tihle pánové prostě starají se vším všudy. 

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (71x):



TOPlist