globalmoto_duben_nolan




KTM Festival 2016: Oranžová pod Bezdězem

Kapitoly článku

V pátek před zahájením hlavního programu do areálu dorazili novináři všech hlavních tuzemských periodik, aby svým čtenářům, kteří na festivalu chyběli, aspoň přiblížili atmosféru téhle akce a samozřejmě také představili hlavní oranžové novinky. Největší zájem byl pochopitelně o premiérově prezentovanou KTM 1290 SuperDuke GT, kterou jsme na našem webu představili díky její oficiální prezentaci na Mallorce. Během pauzy na oběd se pak řešil hlavně tenhle dvouválcový bombarďák a nejeden novinář kroutil hlavou nad tím, kam se technika (a hlavně elektronika) současných motorek dostala. V jednom balení máte na jedné straně k dispozici mazlíka, se kterým se dá při poklidných otáčkách motoru poklidně bloumat krajinou po nedělním obědě či kličkovat horskými serpentinami během víkendového výletu do Alp, na straně druhé pak zvíře, které vám se svými 180 kobylami pořádně rozproudí biochemické procesy na silnici či uzavřeném okruhu. Záleží už jen na vás, jestli právě máte zádumčivou náladu nebo chuť na adrenalin - GéTéčko vám bez odmlouvání splní veškerá vaše přání!

Mne to však vždy více táhlo do terénu a tak jsem většinu času v pátek trávil ve stupačkách oranžových Freeridů. Poprvé jsem měl možnost si během jednoho dne vyzkoušet všechna tři provedení, počínaje čtyřtaktní třispadesátkou, přes dvoutaktní čtvrtlitr až po elektrické provedení E-XC. Právě u něj bych se trošku pozastavil… Už po svojí návštěvě barcelonské prezentace Freeridu E-SM jsem napsal to, že nejlepší využití pro tyhle elektrické mašiny bude právě na podobných akcích a srazech. Po necelém půlroce jsem se v Bělé tomhle v tomhle svém názoru utvrdil, a klidně vám to dám černé na bílém i s vlastnoručním podpisem! Často se řeší využitelnost těchto elektrobiků, zejména z důvodu výdrže akumulátoru a omezenému dojezdu. Občas oprávněně, často nesmyslně… Jasně, pokud preferujete celodenní tripy se svými kamarády, E-XCéčko pro vás určitě nepřipadá v úvahu. Pokud ale raději jezdíte na tratích v uzavřených areálech, v nichž se nabízí možnost dobíjení akumulátoru během pauzy, kdy dobíjíte i svoje síly, rozhodně pro vás bude tenhle model zajímavou alternativou. Já jsem v jeho stupačkách strávil největší část pátečního dne, a kdyby se kolem třetí hodiny nekončilo, kroužil bych s ní klidně až do večera!

Jako první jsem si freeridový okruh střihnul se čtyřtaktní KTM Freeride 350, která mě napoprvé nijak zvlášť nenadchla, a ani po tomhle svezení se můj názor nezměnil. Určitě není špatná - to v žádném případě, ale přijde mi taková… řekněme gumová a utahaná, a to hlavně ve srovnání s její dvoutaktní ségrou KTM Freeride 250R. Ta nabízí opravdu hodně peprné zážitky, a pokud bych si měl vybrat jednu jedinou mašinu od kteréhokoliv výrobce, bude to právě ona. Přesto jsem i s ní vydržel pouze jednu dvacetiminutovou rundu a musel jsem si dát pauzu - stejně účinně jako adrenalin totiž vyčerpá i síly z celého těla… Po krátké pauze jsem osedlal KTM Freeride E-XC a na něm jsem strávil nejméně hodinu s minimálními pauzičkami - na kraji tratě rychle protáhnout a vyklepat zatuhlé předloktí a zase fofrem na okruh - fakt jsem se jí nedovedl nabažit! Síly mě díky díly plynulému a nezáludnému přísunu elektropoweru neopouštěly tak rychle jako u dvoutaktu, ale jízda byla daleko ostřejší, nežli tomu bylo se čtyřtaktem. Pokud mi nějaký výjezd nevyšel napoprvé, vyřešila se tahle krizovka daleko snadněji nežli s benzínovými modely - neřešíte řazení, brzdu, spojku - prostě jen taháte za heft, hrajete si s rovnováhou, přenášením váhy… a připadáte si jako Taddy Blazusiak! Sice mi občas vadí omleté klišé při srovnávání endura a horského kola, ale tady si nemůžu pomoct - je fakt ovladatelný jak downhillový speciál s tím rozdílem, že na E-XC si skvěle užijete i jízdu do kopce.

Co se týče motocyklů, byl jsem vždycky spíš staromilec a zastánce klasické techniky a když jsem se před lety dočet o tom, že KTM připravuje elektrobiky, tak jsem málem omdlel. Teď už ale vím, že určitě není dobré si dělat názor (na cokoliv) a priori - bez toho, aby si člověk posuzovanou věc nejprve vyzkoušel. I z těchto důvodů jsou akce typu KTM Festivalu pořádané - proto, aby si každý z fanoušků udělal na daný motocykl vlastní názor a nemusel spoléhat pouze na zkušenosti svých kamarádů, kolegů anebo motocyklových žurnalistů. Takže se příští rok přijďte přesvědčit na vlastní kůži!

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist