husqvarna_svartpilen_801_2




Kawasaki den 2007

Ve čtvrtek 24.5.2007 se na Masarykově okruhu v Brně opět po roce konal „Green Day“ nebo-li dostaveníčko všech příznivců motocyklů Kawasaki. Počasí nezklamalo a před prvními jízdami slunce ohřívalo trať na 21 stupňů. Po nezbytné registraci a pozdravení se známými se pomalu schylovalo k prvním patnáctiminutovým jízdám. V boxech již byly připraveny a nastartovány testovací motocykly. Některé byly obuty do nových pneumatik, například ZX-10R, která konkrétně měla Pirellky Dragon Supecorsa. Supersporty doplňovala ZX-6R, dále naháče Z1000, Z750 a ER-6N a nakonec o cestovní funduro Versys.



Kawasaki ZX10R

Hned v úvodní jízdě celého dne na mě vyšla již zmiňovaná litrová Ninja na nových pneumatikách, takže bylo potřeba objet pár volnějších koleček na ojetí a zahřátí pneumatik. Poté jsem se mohl vrhnout do víru dění na Brněnském okruhu. Jelikož to bylo moje vůbec první seznámení s tímto motocyklem, budily ve mě přečtené recenze určitý respekt.




Netrvalo dlouho a opravdu jsem se přesvědčil o pravdivosti tohoto názoru. Brutální zátah 115 Nm / 9500 ot/min z každé zatáčky, navíc již od středních otáček, mě neustále přiváděl k nadšenému úžasu. Přestože jsem již před vyjetím z boxu o něco přitáhl tlumič řízení od Ohlinsu, tak mi v již zmiňovaných výjezdech „pendlovaly“ řidítka ze strany na stranu. To proto, že přední kolo mělo pořád tendence se odlepovat od země pod přílivem newtonmetrů. Zanedbatelný rozhodně není ani výkon 175 koní při 11700 ot/min, při využití náporového sání dokonce až 183 koní, kterými letošní ZX-10R disponuje. Navíc při váze 175kg zde můžeme hovořit o ideálním poměru výkon – váha. Motocykl se výborně vodí do zatáček, což má na svědomí mimo jiné i „krátký“ rozvor kol 1390 mm. Musím ještě také pochválit antihopingovou spojku také brzdy, přestože mi poměrně rychle ubývaly destičky a v závěru mi již nepomohlo ani několikeré přenastavení vzdálenosti páčky. Ale to samozřejmě není vada motocyklu, nýbrž to bude daň za kvalitní směs na brzdových destičkách.



Kawasaki Versys

Na Versys jsem přesedal okamžitě po desítkové Ninje. O obrovském rozdílu prakticky ve všem nemá ani cenu se zde zmiňovat. Po nasednutí za řidítka jsem si říkal, co s touto motorkou teď tady budu dělat? Věřte, nevěřte, po pár kolech se z Versyse pro mě vyklubalo překvapení dne! Naprosto přirozené a snadné ovládaní a lehkost, s jakou se dokáže přehoupnout z jedné zatáčky do druhé, například v esíčku při výjezdu ze stadionu, mě začaly fascinovat. Versys má výkon 64 koní, ale také suchou váhu 181 kg (s plnou nádrží a všemi náplněmi pod 210 kg) a to byla druhá věc, co mě příjemně překvapila. Motor šel velice měkce a lehce do otáček, ani ve výjezdech, kdy se ručička otáčkoměru pohybovala ve vyšším spektru, rozhodně neztrácel dech, a svých 61 Nm krouťáku dával patřičně najevo. Řazení je přesné, brzdy velmi dobré a nevadnou ani při sportovnějším nasazení na okruhu. Co se týká podvozku, byl samozřejmě měkčí, protože tento typ motocyklu je předurčen pro pohodlné svezení či cestování. A právě proto musím konstatovat opravdu velmi pěkné svezení.


Kawasaki Z750

Zet sedmsetpadesát patří do kategorie naháčů a je menší sestřičkou větší tisícovky. Má k okruhu již o malinko blíže než předchozí Versys, nicméně je určena také pro jiný typ vyžití. Zde jsme však už trochu jinde jak s výkonem 106 koní, tak s kroutícím momentem 78 Nm. Oba parametry „Zetka“ se dají na okruhu perfektně využít. Nasazení, s jakým se pouští do technických pasáží, připomíná sportovněji laděné motocykly a po několika kolech musím udělit pochvalu nejen podvozku, který se choval i ve větších náklonech dost jistě, krásně se pokládal do zatáček, ale i brzdám s plynulým náběhem brzdného účinku. Menší problém jsem měl jen s řazením, kdy se mi povedlo párkrát nedořadit a skočil tam neutrál. Před zatáčkou trochu nepříjemná věc, vše však vyřešil brzdový systém. Příčinou může být buď delší krok řazení nebo špatná levá noha…





Kawasaki ZX-6R

Tato menší Ninja ve mě vzbuzuje pocit pravého závodního motocyklu. Oproti jiným supersportovním šestkám mi připadá, že řidítka jsou užší, více skosena dolů a i podvozek je tvrdší. Pár kol si zejména na řízení musím zvykat. Rozdíl cítím konkrétně oproti Hondě CBR600RR v pásmu středních otáček motoru, kdy mi Kawa připadá o něco línější, avšak v těch vyšších je k nezastavení. Výkon 131 koní při 14000 ot/min mluví sám za sebe. Geometrie motocyklu je výborná, velmi lehce se sklápí do zatáček a i při větších náklonech se chová velice klidně. Nepocítil jsem ani absenci tlumiče řízení.




Brzdy se plynule dávkují, ale při tom jsou sportovně ostré, jak se na motocykl této kategorie sluší a patří. Závodnické ambice 167 kilogramové šestkové Ninji podtrhuje mimo jiné i kazetová převodovka, usnadňující práci především mechanikům při výměně a nastavení převodových stupňů na konkrétní okruh. V neposlední řadě nemohu zapomenout ani na antihopingovou spojku, která je u současných supersportovních motocyklů již nedílnou součástí, stejně jako například radiální brzdiče.


Po dopoledních jízdách následovala polední přestávka, kterou vyplnil svými akrobatickými kousky Petr Kuchař přezdívaný „Kuchta“, patřící mezi nejlepší FMX ridery Evropy. Nenechal si v rukávu schovaný žádný trumf a backflipů tam k velkému nadšení přihlížejících vystřihl hned několik. Pro své věrné příznivce měla Kawasaki v jednom z boxů připravenu nabídku příslušenství. Po vystoupení freestyle motokrosu a doplnění jídla a zejména tekutin pokračoval program na sluncem rozpáleném Masarykově okruhu odpoledními jízdami.









Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist