globalmoto_duben_nolan




Jawa 50 RS/GP – fichtl tak trochu jinak

V naší redakci se sice broušení kolenních sliderů věnuje hlavně osvědčené trio Tomášů, ale já jsem se rozhodl si svůj veskrze zablácený život zpestřit, a trošku jim zafušovat do řemesla. Pro začátek jsem chtěl zvolit něco méně náročného – padesátky, ale ještě doteď jsem nevstřebal všechny zážitky, které mi racingový pionýr připravil!

Kapitoly článku

Pořád se nemůžu zbavit dojmu, že pokud někdo nezačal svoji motorkářskou kariéru s fichtlem, tak jeho jednostopé curriculum vitae prostě není kompletní. Právě tyhle malé motorky nás přeci kdysi učily nejenom základním dovednostem za řídítky, ale spoustu vědomostí jsme posbírali i při jejich úpravách a opravách, a učili se i určité pokoře – pokud od stroje něco chci dostat, musím mu nejprve něco dát, a v případě, že tuhle rovnici nedodržím, tak se mi to dřív nebo později vrátí.

Tyhle zkušenosti pak následně využíváme i na silnějších strojích, na které jsme s přibývajícími lety přestoupili. Stále se ale najde velká skupina lidí, kteří na legendární pionýry nedají dopustit – renovují je do původních stavů jako cenné veterány, cestují s nimi na samotný konec světa, a dokonce na nich i závodí. Zápolí s nimi v terénu, ale i na silnici, kde se postupně od pololegálních závodů za běžného provozu přešlo přes závody na uzavřených přírodních okruzích až po oficiální přebor České republiky pod patronátem Autoklubu ČR.

Závody tohoto seriálu se odehrávají na motokárových autodromech, které svým technickým pojetím skvěle vystihují potřeby těchto malých strojů. Právě malé tratě plné zatáček totiž prověří, zda piloti umí nejenom skvěle naladit padesátikubíkový motor a podvozek, ale také zda mají cit, dostatek umu a odvahy na zvládání náročných technických pasáží. Přebor ČR se pořádá už čtvrtým rokem a jede se ve dvou kubaturách. Třída Jawa 50 RS je určena pro stroje s menšími úpravami (úmyslně nepíšu sériové), zatímco v kubatuře Jawa 50 GP se představují piloti se špičkově vyladěnými speciály, ve kterých byste moc společných prvků s původními stroji nenašli.

Vždycky jsem ve světě silničních motorek obdivoval malé, štíhlé a uječené kolibříky – padesátky a osmdesátky, a doteď těžce nesu diskriminaci dvoutaktních motorek ve světě Grand Prix. Jsem totiž přesvědčený, že stejně jako nás kdysi vychovávaly dvoutaktní pionýry k „správnému“ motorkaření, tak právě relativně slabé dvoutaktní stroje vychovávaly ty nejlepší piloty, od nichž vyžadovaly precizní ovládání, správné vnímání potřeb motoru, optimální pozici na motorce, či ideální stopu při průjezdu zatáček, a tato přípravka pak byla následně tou nejlepší školou pro silnější kubatury. Jsem stále přesvědčený, že správný závodní motor je dvoutakt - také proto jsem při závodech historických motocyklů vždy pečlivě sledoval právě ty nejnižší třídy a v poslední době i nově ustanovenou třídu Jawa 50 a její současný vývoj. Vždycky jsem byl také obdivovatel přírodních okruhů, ovšem v případě těchto malých strojů často některé „roadracingové“ tratě technickou náročností právě neoplývají, nekonečné rovinky spíš připomínají trápení jezdců i techniky, a o to víc se mi zalíbila myšlenka přesunout tyhle závody na specializované a technicky daleko náročnější tratě. Není náhodou, že někteří piloti, kteří se rekrutují právě s těchto závodů, se dále přesouvají i do světa „velkých“strojů a například předloňský vítěz Petr Adamec nyní se svojí stopětdvacítkou FGR trápí již etablované soupeře na tratích mistrovství České republiky.

Letošní sezóna tohoto seriálu je sice v plném proudu, ale stále máte ještě šanci se zúčastnit tří dvoudenních závodů a to nejenom coby diváci, ale i jako přímí účastníci těchto bojů.

Kalendář přeboru České republiky Jawa 50 - sezóna 2017

  • Písek 3. – 4. června
  • Dlhá (Trnava; SR) 17. – 18. června
  • Most 21. – 23. července
  • Vysoké Mýto 19. – 20. srpna
  • Dlhá (Trnava; SR) 16. – 17. září

Vedle těchto závodů se stále pořádají také volné závody na přírodních tratích, jejichž nevýhodou však občas bývají tratě, které svým „stop – go“ pojetím namísto jezdecké náročnosti kladou spíš nároky na použitou techniku, přesto (možná právě proto) však startovní pole při těchto závodech bývá často početnější, nežli je tomu na autodromech.

Přečtěte si moje jízdní dojmy s těmito padesátkami v dalších kapitolách článku.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 10 Kč od 10 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
vp1978 přispěla 1 Kč
Novis přispěl 1 Kč
Davcoun přispěl 1 Kč
fajn-tom přispěl 1 Kč
Castvaj přispěl 1 Kč
jabba přispěl 1 Kč
Lys přispěl 1 Kč
Petr7474 přispěl 1 Kč
maestro přispěl 1 Kč
sered přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (33x):



TOPlist