ktm_srpen




Jaké byly BMW Motorrad Days v Berlíně?

První ročník v novém formátu byl hodně jiný než předchozích 18 ročníků v alpském středisku Garmisch-Partenkirchenu. Na obrovském výstavišti v Berlíně jsme o víkendu 1-3. července 2022 zažili novou akci s větším podílem hudebních koncertů i podstatně větší plochou. I když oproti předchozím ročníkům pochopitelně chyběly vyjížďky do průsmyků do Alp, blízké centrum Berlína i prohlídka výroby v nedaleké fabrice BMW Motorrad nabídly hodně lákavý program. Stojí za to sem příští rok vyrazit?

Kapitoly článku

Změna místa konání značkového srazu pravděpodobně souvisí i s novou podobou „motorkaření“ a rostoucí popularitou kategorií retro a cruiser. Poslední novinky řady R18 se opravdu víc hodí na majestátní jízdy po centru a kolem Berlína než na ostré vracečky na Passo di Stelvio, můj oblíbený jednodenní výlet na otočku z Ga-Pa. To samé platí pro elektrický skútr CE-04 i další avizované elektrické modely, které se v Berlíně předvedly ve formě konceptů. BMW má velké plány v oblasti městské mobility na dvou kolech a v následujících letech by měla každých 12-16 měsíců představoval další elektrické modely.

První dojem z berlínské akce navodí už příjezd na výstaviště, které je pocitově nejméně třikrát větší než staré pražské výstaviště v Holešovicích, kde se dlouhá léta konaly jarní výstavy Motocykl. Obrovské parkoviště zaplněné motocykly, samozřejmě s drtivou převahou značky BMW, desítky vlajek a také fronta na vstupenky.

Oficiální video - BMW Motorrad Days 2022 Best Moments

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Bohužel v centru velkoměsta už nelze uspořádat akci s úplně volným vstupem, natož s kempem pro návštěvníky na motocyklech. Vstupné letos bylo 10 eur na sobotu nebo snížené vstupné 5 eur na neděli (oba dny pak za 12 eur). V desetieurovém vstupném ale byl i poukaz 5 Eur na konzumaci jídel a nápojů.

Celkem během celého víkendu akce přilákala přes 17 000 návštěvníků. Celou akci v pátek 1. července odstartoval jednodenní hudební festival Pure&Crafted. Ten ještě není tolik o motocyklech, ale spíš o hudbě na dvou souběžných jevištích. V údolní Sommergarten berlínského výstaviště se konal už podruhé a nabídl pěknou směsici převážně rockové hudby. Celou akci trochu poznamenal páteční déšť a na poslední chvíli zrušené vystoupení hlavní kapely Pixies. Nicméně její zástupce, mladá britská skupina Nothing But Thieves a další rockeři jako Altin Gün a londýnští The Vaccines nabídli hodně strhující show a nálož ostré muziky, takže vstupné ve výši třiceti eur za celodenní akci nebyly vyhozené peníze.

Na rozdíl od malých stánků partnerů, na které jsme byli zvyklí na srazu v Ga-Pa, je na berlínském výstavišti nesrovnatelně víc místa a víc expozic. Hned na začátku je síň slávy v centrální vstupní hale s osmi nejslavnějšími přestavbami od proslulých autorů. Špičkové stavby a variace na různá témata, ovšem většinou se shodnou koncepcí motoru, samozřejmě baworáckého boxeru.

Ve dvou obřích bočních halách se předvedlo přes 50 vystavovatelů doplňků, služeb a akcí, ale také kompletní modelová nabídka motocyklů BMW i budoucí koncepty. Stánky dílenského vybavení, racingových doplňků, cestovních věcí jako stany i kufry, prostě na co si vzpomenete. A k tomu samozřejmě hlavní značky s doplňky, jako je třeba prodejce kompletních kitů na téměř všechny stroje BMW, německý Wunderlich.

Všude je bohatě zastoupená i historie BMW, lahůdkou je například speciál BMW R37 z roku 1929, s motorem 750 ccm vybaveným kompresorem, který jezdil v té době neuvěřitelnou rychlostí 217 km/h.

Speciální část tvoří expozice cestovních agentur se zaměřením na motocyklové výlety a dovolené, exotické cestování třeba do Peru, Austrálie nebo Nepálu, ale i sítě motorkářských hotelů v Alpách. Po asfaltu, mimo asfalt...

Vnitřní haly tvoří asi polovinu všeho, co je na akci k vidění, zbytek je venku pod širým nebem. A i tady je na každý typ zábavy a programu spousta místa, takže mezi asfaltovou arénu s kaskadérskými show na streetbikách i trialu a plochou pro customová studia je to příjemná procházka parkem a fontánami.

Milovníci customů asi nejvíc ocenili venkovní stanovou expozici customových značek známých jmen jako Ironwood Custom Motorcycles, VTR Customs nebo itaklský Radikal Chopper. Největším lákadlem ale pro návštěvníky stejně byl naháč postavený kolem šestiválcového motoru K1600.

Samostatnou kapitolou je atrakce Original Motodrom, nejstarší stále sloužící kolmá „stěna smrti“ na světě. Rodila a tým jejího zakladatele Donalda Ganslmeiera dokáže nabídnout strhujících patnáct minut neuvěřitelné akrobacie a jezdeckého umění. Jezdí přitom na stařičkých jednoválcích Indian a BMW a v dnešní moderní době dokážou přinést nádherné emoce cirkusů a arén z minulého století. Představení je samozřejmě zdarma, ale počítejte s tím, že na jeho konci budete z peněženky s nadšením dolovat eurové bankovky, protože budete chtít přispět na zachování takového umění.

Venkovní plocha je plná vystavených veteránů a customů, v boční ulici je samostatná expozice závodních týmů včetně týmu BMW Motorrad World Endurance Team. Tady se také můžete zaregistrovat na zkušební jízdy na všech modelech BMW, včetně offroadové sekce, a na organizované společné výlety po okolí Berlína a Braniborska.

Další část programu, kterou si jako majitelé BMW nesmíte nechat ujít, je prohlídka výrobního závodu BMW Motorrad. Částečně robotizovaná výroba i skladový systém, výrobní linka, expedice, testovací výstupní komora, to všechno jsou věci, které vám vaši motorku zase o kousek víc přiblíží. O návštěvě továrny ve Spandau přineseme samostatný článek.

Po stránce organizace je bylo na akci všechno po německu precizní, trochu ale zamrzí, že organizátoři během pátečních koncertů ani víkendové akce BMW asi nepočítali s tak vysokou návštěvností a kapacity cateringu byly evidentně poddimenzované. Je sice hezké, když se v parku s občerstvením nabízejí luxusní burgery nebo celá řada pečlivě připravených specialit i několik druhů piva, ale půlhodinové fronty zbytečně ukrajují z času na zábavu. Ale na to, že šlo o první pilotní ročník, to jinak bylo téměř dokonalé.

A co dodat na závěr? Předchozí ročníky v Garmischi byly pro našince díky Alpám a kempovému zázemí asi ještě atraktivnější, ale to ani v nejmenším neznamená, že Berlín by byl špatný. Naopak nabízí jinou formu zážitku a je ještě víc o motorkách a pro motorkáře. Od českých hranice je to do Berlína jen 250 km, takže příští rok jednoznačně doporučuji naplánovat první červencový víkend směrem na sever. BMW bude slavit stoleté výročí zahájení výroby motocyklů a bude to stát za to!

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist