Čeští vysokoškoláci staví motorku do mezinárodní soutěže MotoStudent
Text: Jan Rameš | Foto: Jan Rameš | Foto: CTU Lions | Zveřejněno: 21.2.2019 | Zobrazeno: 12 565x
Text: Jan Rameš | Foto: Jan Rameš | Foto: CTU Lions | Zveřejněno: 21.2.2019 | Zobrazeno: 12 565x
afro-r1
Ono to je kapku složitější.
Finta je v tom, že většina českých firem se prostě nedostane "k lizu".
Neboli mastí subdodávky za suché z nosu, protože i když něco málo omylem umějí, nemají to šanci prodat za aspoň polosolidní prachy.
Tudíž na platy prostě nevydělají, protože musejí valit do technologií, pokud na ně omylem vydělají.
Jinak je samozřejmě pravdou, že zaměstnavatelé v Česku se nepředají, pokud nemusí.
V Třineckých železárnách dělají chlapi na 4 šichty (tzv. kolotoč 2-2-2-2) za 16 netto. Předáci mají dvacku.
Byl jsem se tam zeptat na práci, páč se mi už nechce lítat po světě. Automechanikovi s maturitou a cca 35 lety praxe nabídli na dvousměnný provoz sedmnáctku brutto. Nevěděl jsem, jestli se mám smát, nebo plakat.
Ale je fakt, že mi nabídli důchodové připojištění!
Zeptal jsem se paní účetní, jestli bude stačit, když tam budu vkládat stržené peníze za vrácené láhve od nealko piva, protože z toho královského platu mi na víc nezbude.
M. S ohodnocenim lidi v cesku plny souhlas. Muzes byt sam Terblanche, stejne ti nikdo vic nez 40 tisic neda. Pak nezbyva, nez podat ruku, poprat hodne uspechu a odejit.
M: Na druhou stranu je to u KTM podobne. Pred par lety jsem take uvazoval jit do MGP projektu, ale vsichni u BMW me odrazovali - KTM plati na houby. Stejne jsem se tam byl zeptat - a nepochodil. Za praci specialisty nebo vedouciho tymu byla mzda jako v Mnichove u zacatecnika po skole (pohorseni v radech 1000€) . A u GP spis mene, nebot je samotna napln prace uvazovana jako cast odmeny. Blazni.
Tak jsem zustal a sel si radsi v klidu vyvijet palivove clanky.
Plameňák01
Jenže ona má každá mince dvě strany. Důvodem toho, že vysokoškolsky vzdělaní lidé odchází do ciziny a nebo pracují v České republice v pobočkách zahraničních firem je prostý fakt, že české firmy je nechtějí adekvátně zaplatit. Ono se hodně nadává např. na Týneckou JAWU, ale pří těch mzdách jaké tam mají, technicky ředitel či ředidel prodeje cca 28 tis Kč (informace 3 roky stará), tak se nikdo nemůže divit, že ten bájný litr a enduro 1200cc nikdy veřejnosti nebylo představeno. Ono vydírat lidí tím, že pracují na motorkách lze jen nějaký čas. Dříve nebo později ti schopni odejdou mimo obor, kde je solidně zaplatí. Je to škoda, protože znám spoustu schopných techniků, minimálně evropského formátu. Např. bývalý kolega a kamarád teď pracuje u KTM na motorech MotoGP. Schopní lidé tu jsou, ale bohužel z výsledků jejich práce profitují zahraniční firmy.
M: pro studenty to vyznam ma. Je ale nesmyslne porovnavat vysledek jejich snazeni s tim co, a za jakych podminek, musi udelat vyrobce potencialne uspsneho silnicniho motocyklu, jak namital paulo.
Moga, to je jistě dobře, jde o to, aby ti šikovní studenti zůstali tady u nás a né po skončení ČVÚT nezdrhli do ciziny, jak tomu bývá i v jiných odvětvích, kde už v průběhu studia je oťukávají cizí firmy a ti pak odchází do ciziny, v tomhle případě by si měli školu platit sami a né stát. Takhle to funguje i u nás, škola má dohodu s německou firmou a ti si už v průběhu výuky vybírají obráběče a ti pak jdou do Německa k téhle firmě.
Tak tohle je bomba.
Rozhodně to smysl má. Nakreslit se dá všechno, ale pak to podle toho vyrobit a ještě tak, aby to skutečně fungovalo... To už je makačka pro borce.
Jak to prodat zákazníkovi, to už je cvičení zase pro jinou školu. Na to jsou jiné týmy.
Dneska vysokou proleze kde kdo, ale tihle kluci - ti budou i něco umět.
afro-r1
Jaký smysl má FormuleStudent, kde už i dnes v ČR jsou studentské motomosty takové malé karbonové formule 1, tedy hodně vzdálené od bežných osobních automobilů? A vidite, má to smysl.
Z osobní zkušenosti mohu potvrdit, že studenti, co se podíleli na konstrukci monopostů FormuleStudent, a jež v posledních cca 10-ti letech nastupovali do naší firmy, tak jednoznačne, po odborné stránce, převyšovali své bývalé spolužáky.
To samé bude fungovat i s MotoStudent, až se to v České republice více rozšíří. Tím, že do firem budou nastupovat mladí technici, jež mají předchozí zkušenosti s návrhem podvozků motocyklů, tak to časem napomuže i celému odvětvětví – Česká motocyklová výroba!!!
moga
Uděluji mazáckou pochvalu za níže popsané snažení.
Aspoň ze škol vyjde pár zajíců, kteří budou mít snad možná i zájem o obor a další vzdělávání sama sebe.
Paulo
Jedna věc je mašinu vyrobit.
Druhá věc je pak tu mašinu umět vnutit zákazníkovi (postaru řečeno prodat).
Třetí věc je skončit ekonomický rok aspoň v tzv. kladné (černé) nule.
Pánové, jednak se musím pochválit, že to, že na DF ČVUT Praha vznikají motocykly MotoStudent je výsledkem mého lobbingu.V roce 2012 jsem loboval na vícero fakultách, ale ochotni se byli semnou bavit jen na DF ČVUT Praha. Když začínala Formule Student, tak také nejprve jen na FSI ČVUT Praha a dnes už je Formule Student na VUT Brno, TU Liberec, Západočeské technické univerzitě v Plzni, na Báňské vysoké škole v Ostravě a na Zemědělské Univerzitě v Praze. Spousta výrobců se dnes chlubí tím, že podporuje Formuli Student. MotoStudent se rozjíždí pomalu. O první motorce se téměř vůbec nepsalo. Teď o těchto motocyklech druhé generace je tohle již několikátý článek. Pokud to takhle půjde dál, tak lze očekávat, že se připojí i další univerzity. A bude to jedině dobře, protože spousta českých podniků se začne o to zajímat a bude to podporovat podobně jako Formuli Student. A to bude jedině dobře, protože se bude výroba z oblasti motocyklů zmiňovat v médiích. Nalijme si čistého vína Blata, obě dvě JAWY. FGR, VM Motor svoji "ne-výrobou" celému odvětví (motocyklový průmysl) příliš nepomohly. Dnes tu panuje obecný názor, že se tu České republice motocykly vyvíjet nadají. MotoStudent by tento zažitý, ale CHYBNÝ názor mohla změnit.
???
Jakou souvislost ma sranda kolobezka na okruh (bez ambici na zajety cas, homologaci, natoz nejaky prodejni potencial nebo overovani novych technologii) s vyrobou noveho motocyklu za ucelem tvorby zisku?
U BMW jsme s par lidmi take par prototypu dovedli do konce, samozrejme v jine kvalite a rozsahu. Na druhou stranu, v jejich letech jsem byl take nepopsany list papiru.
TVL, studenti udělaj bajk za 2 roky a ti makáči v Týnci nejsou od revoluce schopni dát dohromady nic?
Pekne ... ted jeste aby to dokazali aplikovat businessove