husqvarna_svartpilen_801_2




BMW Motorrad den: v zajetí asfaltu i hlíny

BMW Motorrad Česká republika pořádá každoročně testovací dny, v rámci kterých si zákazníci mohou vyzkoušet jejich modrobílý arsenál. Věřte, že je z čeho vybírat a na své si přijde snad úplně každý. Jednu takovou vypečenou akcičku uspořádalo BMW pro novináře v Bělé pod Bezdězem a nutno dodat, že stála za to.

Kapitoly článku

Pokud máte chuť některý ze strojů BMW vyzkoušet, mrkněte se na přehled akcí a udělejte si rezervaci. Pak budete mít nejlepší šanci skočit do stupaček modelům, které jsme si vyzkoušeli v Bělé pod Bezdězem. Jedině tak si můžete udělat vlastní názor a o své dojmy se klidně podělit pod tímto článkem. Letos je naplánováno podobných akcí hodně a dokonce přibyla i novinka v podobě prvního oficiálního srazu BMW v Beskydech.

V areálu Motorland na nás čeká pořádná smečka německých úderníků a chce se nám předvést v tom nejlepším světle. Své dovednosti předvádí jak na silničním okruhu, tak rozmanité offroadové trati. Do zubatých papučí je obuto cestovní enduro R 1200 GS, ale i retro stylovka R nineT Urban G/S. Silniční bačkory potom obouvají například verze modelu R nineT, R 1200 R, S 1000 R, R 1200 GS, S 1000 XR, ale i malorážky G 310 GS či G 310 R.

Velkou pozornost budí křižníky jedné stopy K 1600 Grand America a K 1600 B, ovšem také elektro skútr C evolution. Třešinkou na dortu je karbonová lahůdka HP4 Race, která ale dnes nezavrčí a svým slikem asfaltový koberec v Motorlandu nepodepíše. Nutno dodat, že chlapíci od BMW moc dobře vědí proč… no řekněte sami, 215 plnokrevníků na 174 kg váhy mluví za vše, a když už se má takové stádo vyvenčit, tak jedině na pořádném dronu. Podívat se jí na kobylku bude šance až v rámci RR Days v Brně, kde to bude nejspíš slušné ródeo.

Ostatní modely jsou však plně k dispozici a je pouze na nás, jak s tím naložíme. První polovinu jízd se věnuji asfaltu a v té druhé beru s velikou chutí motorky na špuntech do terénu. Za parádního jarního počasí se jezdí o sto šest a díky fajn partě panuje veliká pohoda.

R nineT Urban G/S: Cesta z města

První vrknutí se odehrává v sedle R nineT Urban G/S, který je obut do silničních bačkor a to je důvodem, proč ho vyrážím poškádlit na asfaltový okruh. Ne že by to byl asfaltový přeborník, ale na okruhu se předvádí jako zdatný sprinter a je s ním kupa legrace. Mám rád charakter starého dobrého vzduchového boxera, který každé přidání plynu odmění houpnutím do strany a každé prudší podřazování před zatáčkou odmění práskancem do výfuku. Má to své kouzlo a k celkové koncepci tohoto „ retro bavora“ výborně sedí. Ať je to jak chce, Urban cílí na emoce a jeho image dneska prostě frčí. Kulaté světlo, jednoduchý budík i přední krosový blatník mají prostě šmrnc.

Z mého pohledu je výkon motoru naprosto v pořádku, a když se Urban drží pod krkem, dokáže prohnat i daleko větší „asfaltové dříče“. Rozumně nastavený podvozek funguje dobře a pro běžné ježdění je v pohodě. Fajn ovladatelnost pramení z nízko položeného těžiště a to se hodí i v lehčím terénu. Na chvilku dostávám pod zadek R nineT Urban G/S na špalkách a vyrážím ho prohnat na připravenou offroadovou trať. Musím přiznat, že po prvním šoku si na jeho svérázný projev v terénu docela zvykám. Je jasný, že to na žádné velké offroadové skopičiny není, ale kus legrace se zažít rozhodně dá a člověk to prostě musí brát sportovně. Trojúhelník řídítka, stupačky, sedlo, nemá pro jízdu ve stupačkách větší pochopení a pozice ve stupačkách je celkem k smíchu. Jak se říká, když se chce, všechno jde a s Urbanem si začínám rozumět.

Občas probíhá nějaký driftík, občas lehčí skok a to je tím nejlepším důvodem mít pusu od ucha k uchu. Podvozek má v terénu pochopitelně své limity a předek se poměrně rychle mrkne na dorazy. Také kontrola trakce přísně diktuje a na její brzký zásah je potřeba si zvyknout, především pak na sypkém povrchu ve výjezdech.

Ve finále musím říct, že je to právě Urban G/S, kdo mě z celé “bavoří” smečky nejvíce baví a na akci si ho užívám plnými doušky. Myslím, že sedne každému, kdo nepotřebuje tlačit na pilu, ale spíš se bavit jízdou na stylové mašině. Prostě si bude jezdit na pohodu a výlet po okreskách si čas od času zpestří úprkem do lehčího terénu.

G 310 R: Vřískot

Kontrast při přesednutí na drobné tříkilo je obrovský a to po všech stránkách. Točit, točit, točit, až bude malé erko vřískat na hony daleko. Nahaté G 310 R je totiž potřeba držet pod krkem a neustále sázet jeden kvalt za druhým. Jenom tak se z něj dá vyždímat maximum a na asfaltovém okruhu sekundovat mnohem silnějším sourozencům. Nářadíčko primárně určené pro mladé pušky není kdovíjakým zabijákem, ovšem pro získání prvních zkušeností s větší motorkou se náramně hodí.

Za zmínku určitě stojí jednoduchá ovladatelnost a parádní obratnost v zatáčkách. Na úzké asfaltce se překlápí z pravého vinglu do levého jedna radost a díky tomu člověk dokáže přimhouří oko i nad lehčími vibracemi ve stupačkách nebo přední brzdou s mírným účinkem. Šestistupňová převodovka je poměrně krátká a zpřevodována do síly, takže to chce často řadit a motor udržovat v otáčkách. Z tohoto pohledu je moc dobře, že si na displeji našel své místo ukazatel zařazené rychlosti. Vzhledem k cenovce 131.500,- korun se rozhodně dá mluvit o vyváženým poměru cena/výkon a nepochybuji o tom, že pro začínající jezdce bude G 310 R ideální přestupní stanicí do světa velkých naháčů.

K 1600 Grand America: Kobra 11

Jestli jsem předtím mluvil o kontrastu, tak teď je rozdíl minimálně dvakrát takový. Usedám za řídítka šestiválcového křižníku K 1600 Grand America a po trati se neohroženě valím hlava nehlava. Řeknu vám, že z úžasné zvukové kulisy rozmotaného šestihrnku naskakuje husí kůže. Tahle mašina je polykačem kilometrů a ježděním kolem komína se zahazovat jen tak nebude. Své přednosti je šestnáctka připravena ukázat hlavně při delším výletech, kdy jezdci naservíruje pořádnou porci pohodlí a komfortu. Musím přiznat, že jsem na okruhu očekával těžkopádný projev, ovšem nebylo to vůbec špatný a jízdu jsem si parádně užil. Motorka je neskutečně stabilní a to i při ostřejším brzdění před zatáčkou, ale i při vyšších rychlostech, které v Bělé šplhaly do nečekaných výšin.

Opravdu parádní je mohutný zátah motoru od nejnižších otáček a jeho gumový projev. Nastupuje hezky plynule a působí neskutečně flegmatickým dojmem, vlastně stejně tak, jak působí motorka jako taková.

K 1600 B: Terminátor

Zvědavost dělá své a tak si okamžitě po „káčku“ ordinuji další parník K 1600 B a vyplouvám na trať. Jízda se také teď nese v rozvážném duchu a za ševelení šestiválcového řaďáku kroutím jedno kolo za druhým. Pocitově mi Bagger přijde o fous lépe ovladatelnější a připadne mi, že ochotněji zatáčí a jednodušeji se překlápí ze zatáčky do zatáčky. Co se projevu motoru týče, vše se zdá být na chlup stejné jako u Grand Ameriky a plnými doušky si užívám mohutného zátahu už od velmi nízkých otáček.

Motor jde krásně hladce za plynem a předvádí mi, že právě tohle je jeho chloubou. Vůbec si nedělá hlavu se zařazeným vyšším kvaltem a otočení plynovou rukojetí při zařazené šestce dokáže odměnit slušným výpadem vpřed. Také Bagger mě hýčká pohodlím v sedle, které je příslibem pohody, což bych ocenil hlavně na delších štrekách, pro které se tenhle křižník zrodil. Prostě Bagger se vším všudy.

R 1200 GS Adventure: Zkrocená hora

Po silničních radovánkách se vrhám na modely obuté do chlupatých pneumatik a jdu si užít něco málo offroadu. Po R nineT Urban G/S přichází na řadu velké GS, které si s připravenou tratí dokáže poradit o parník lépe. Okamžitě se sápu pod sedlo a nasazuji sériově dodávaný „štekr“, který dává zelenou režimům „PRO“. V tuhle chvíli mě zajímá hlavně režim Enduro PRO. Prostě si povypínám vše nepotřebné a GS si takové nastavení pamatuje i při vypnutí klíčku, což je moc dobře hlavně z hlediska kontroly trakce. Ta by totiž nečekaným zásahem dokázala uprostřed výjezdu slušně pozlobit.

V terénu je to hned o dost větší zábava a bez kontroly trakce i ABS se královsky bavím. Zatáčky se dají profičet driftem a na skocích není problém mastodonta odlepit od země. Bawec si dává připravenou trať s umělými překážkami velice zdatně a oceňuji především dobrou ergonomii při jízdě ve stoje, ale i příjemně lineární motor nebo velice rozumně nastavené pérování. Jasně, GS není žádným drobečkem a na trati tohoto profilu bych se asi dokázal odvázat o fous více na nové F 850 GS, ale i tak mě to fest baví a po offroadové trati jezdím křížem krážem.

G 310 GS: Magion

Na akci jsem dorazil v sedle nejmenšího člena „géesí“ famílie a také za jeho rajdy si dávám pár koleček po asfaltovém okruhu a na chvíli vyrážím do terénu. Co se motoru týče, mini GS se v mnohém podobá nahaté třistadesítce, a proto je motor potřeba pořádně točit a v šestistupňové převodovce ládovat jeden kvalt za druhým. Teprve tak se dá frčet a užívat si výborné ovladatelnosti.

Ani G 310 GS se nedokázalo zbavit mírných vibrací, které se hlásí o slovo kolem šesti-sedmi tisíc. Přední brzda je na asfaltu mírnější, ale to není na škodu v terénu, kdy se dá docela dobře dávkovat a začátečníky tak zbytečně nevystraší přehnaným účinkem. Také na nezpevněných cestách oceňuji lehkou ovladatelnost a jsem mile překvapen rozumně fungujícím pérováním, které se dokáže popasovat i přistáním po lehčích skocích. Více ale prozradím v klasickém redakčním testu, kterému se právě třistadesítka v těchto dnech podrobuje.

Prezentace modrobílých modelů naznačila, že BMW je na sezonu připraveno a určitě je na co se těšit. Vybrané modely se během sezony podrobí klasickému redakčnímu testu, který o jejich povaze napoví více. Vy máte šanci vyzkoušet bavoráky zrovna tak, a proto neváhejte a mrkněte na kalendář akcí. V rámci Roadshow po celé republice budou mašiny k dispozici, stejně jako doplňky a další vybavení, které k této značce patří.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 10 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Ritchy přispěl 10 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Související firma



TOPlist