globalmoto_duben_nolan




1.YAMAHA Bláto Den

Kapitoly článku

A co na to Honza Cihelka?


Tak tedy-rozepisovat se o zázemí propagační akce Yamahy nebudu, to zde již popsáno bylo. Snad pár řádků k trati…v Jiníně jsem nikdy před tím nebyl, ale trať bych řekl je na velmi pěkné úrovni, proto také zamrzelo, že již v průběhu první jízdy byla její zadní část s nejhezčími skoky "odkrojena" a mohlo se jezdit pouze vpředu… To prý kvůli pádům kolegů novinářů…nevím. Ale nyní k motorkám… Je velmi těžké posuzovat něco, co je ve své podstatě už dávno velmi dobré a obyčejný smrtelník, který se motokrosu nevěnuje profesionálně se schopnostem strojů ani dalece nepřiblíží. Velmi patrné je to dnes u silničních "mašin" a o endurech a motokrosech ani nemluvě. Zde totiž nestačí jen sednout a jet, ale ruku v ruce s tím musí být i fyzická kondice jezdce. A kdo není motokrosař a zkusil, dá velmi rychle za pravdu, že stačí jedno dvě kola a ruce jsou jak konve neschopné dělat to, co by si jejich majitel přál.
A to je velká škoda protože námi zkoušené stroje jsou na velmi vysoké úrovni a ježdění s nimi se dá pěkně užít..

Měl jsem možnost nejprve vyzkoušet čtyřtaktní 450ku. Motorka je to poměrně lehká co do váhy a i na ovládání. Jsem zvyklý na "půllitrového čtyřtakta" a tedy mne poměrně značný výkon nikterak nepřekvapil už proto, že páni inženýři tam ty koníky poskládali pěkně rozprostřeně. Zde se žádný výkonový výbuch nečekaných rozměrů nekoná ale jede to přesně tak, jak jezdec žádá. Pěkné, vyvážené, motor se dá využívat i při brzdění do zatáček a to ho také spolu s větší pohyblivou hmotou uvnitř činí takovým "gumovějším" oproti dvoutaktu..spokojenost… Další dáma na holení byla dvoutaktní 250ka. Ano ano ano…na motokros bych si vybral tohle. Podvozkově se to myslím neliší od čtyřtaktů (nebo jsem si nevšiml), ale ten motor…. Přívěry, elektronika a kdoví co ještě, dělá z dříve těžko zvládatelných "bestií" parádní motorku-řekl bych zrozenou pro motokros. Alespoň subjektivně jsem to tak cítil já. Motor ve spodních otáčkách jede jak beránek, ale s celkem slušným zátahem a jak se na dvoutakt sluší a patří, rodeo se koná ve "vyšších patrech". Ale ne náhle….pěkně postupně…dá-li se to tak u dvoutakta říct. Brzdění se zde obstarává výhradně brzdami-mimochodem jejich dávkování mi zcela vyhovovalo u všech tří motorek a ani jednou jsem se nedostal do svízele díky přebrzdění nebo nedostatku účinku. Pocitově je tato motorka lehká jak pírko a to jak při pokládání do zatáček tak při skocích. Ze všech tří bych volil právě tuto..

Jako poslední jsem "protáhl" čtyřtakta dvěpade. Co do ovladatelnosti opět nelze mít výhrad. Motor se zdá být dostatečně výkonný a schopný se zdvíhat na zadní i trojkou, nicméně mu z mého pohledu chyběla duše… Tím rozhodně nechci říci, že by to špatně jelo…to vůbec ne.. Byl jsem celkem z výkonového potenciálu překvapen, ovšem velký a hluboký zátah 450 a agilnost 2t 250 mu chybí. Zase ale vzhledem "hodnosti" agregátu by myslím méně zkušený jezdec právě s tímto strojem zajížděl nejlepší časy, protože bude lépe zvládat nabídnutý výkon a nebude se dostávat do nekontrolovatelného akceleračního smyku při výjezdu ze zatáček.
Bezva jsem si užil skoky. Nikdy jsem motorkos nejezdil a enduro je trošičku jinačí, ale vyváženost všech třech motorek byla skvělá a mít více sil a času, tak bych zdejší "použitelné" lavice skákal celé. A i po přehnání některých skoků a dopadu na rovinu za skok si podvozek s náhlým přetížením poradil s bravurou a svého jezdce ušetřil bolestivého naražení rozkroku (nebo pádu), také dorazy jsem myslím necítil také ani jednou. A to ani v případě, kdy jsem z poměrně značné výšky dopadl hodně na zadní kolo a už už jsem se připravoval na "hají", k ničemu nedošlo a v pohodě jsem "dofrčel" do depa a stroj předal v pořádku pořadatelům.

A shrnutí na závěr?


Motorky mi co do ergonomie sedly okamžitě a jak umístění stupaček, řadící páky, brzdy i řidítek mi při výšce 186cm zcela vyhovovalo. Pokud tyto stroje dostanou do vínku i velmi dobrou spolehlivost Yamahy, tak případný zájemce určitě prachy nevyhodí oknem.

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist