yamaha_tenere_duben




Szajba´s Garage: I takhle může vypadat Gold Wing

Co charakterizuje starou dobrou Hondu Gold Wing 1500? Naprosto bezprecedentní pohodlí, obrovské plexi, vzpřímený posez, kufry, důraz na relaxaci při jízdě a šestiválcový motor. Polák Arkadiusz „Szajba“ Pawlukowicz z toho ponechal jen ten šestiválec!

Kapitoly článku

Jak vidíte na první pohled, Szajba je prostě extrémista. Tedy ne co se politických názorů týče, o těch jeho víme velké kulové (a doufáme, že u toho taky zůstane), ale v otázce motocyklů. Všechny jeho motorky, stavěné pod značkou Szajba´s Garage, byly velmi sportovní – streetfightery, kafáče, dragstery. A všechny dost jiné než ty původní sériové modely, z nichž vycházely. Szajba si zakládá na tom, že dělá stroje rafinované do posledního detailu, brzdy, tlumiče, brýle, ale nic nemá od začátku pevně dané, každý projekt se v průběhu stavby vyvíjí. Stejně tak to bylo i v případě tohoto Golďasu, který Szajba nazval Drag 360.
Proč najednou mezi všemi těmi sportovními motorkami Gold Wing? „Vždycky jsem chtěl cruiser, ale nedokázal jsem si představit, že na motorku navěsím třásně a brašny. Mám prostě rád sportovní motorky a Drag 360 je cruiser viděný mýma očima. Myslím si, že stroj téhle kategorie by v 21. století měl vypadat jako kombinace Dodge Ram a Ferrari,“ uvedl Szajba pro náš server.

Počátek celé téhle stavby je poměrně kuriózní. Většina stavitelů má nějakou představu a k ní hledá vhodný stroj. Anebo má stroj a přemýšlí, co z něj udělat. Szajba měl kolo. Dostal od kamaráda gumu o rozměru 360/30R18 (modří už vědí, proč má tahle motorka název Drag 360) a došlo mu, že ještě nemá nízkého dragstera. Ovšem je zvyklý se odlišovat, dělat si věci po svém, tak namísto toho, aby vzal nějaký osvědčený customový rám a motor z Haryka, čekal, co mu osud nadělí. A tak se mu v dílně objevil nabouraný Gold Wing 1500. Fakt, že ho od koupě všichni z okolí odrazovali a říkali mu, že z toho nikdy nic kloudného nepostaví, bylo paradoxně jen ku prospěchu věci, protože to Szajbu naopak motivovalo těmhle remcalům zavřít ústa. „Viděl jsem obrovské kolo a trojice válců vyčnívající do stran. A věděl jsem, že to bude hodně nízká a hodně široká motorka.“

A dlouhá. Tedy, ona vypadá dlouhá, ale není to tak hrozné. „To tím, jak je celý stroj nízký, dělá dojem, že je dlouhý. Rozvor je úplně stejný jako na mojí oturbené Hayabuse, 1830 mm. Ale výška je pouhých 830 mm v tom nejvyšším místě.“ Takže tam, kde mají sportovní motorky sedlo, má Drag 360 svůj jediný budík. Anebo sedlo spolujezdce, čert ví, co je vlastně výš.

Co se designu týče, Szajba se netají svým obdivem k italským motocyklům. „Myslím, že Italové dělají nejkrásnější motocykly na světě. Při budování Draga 360 jsem se snažil o podobný styl, jako mají MV Agusty. Moje motorka měla vypadat jako snížená a protažená MV. Ke stavbě zadní části jsem použil fragmenty z prdelky F4, MV Agustou je inspirovaná i nádrž.“

Ta je plechová a její tvar a umístění byly při stavbě Draga 360 klíčové. Aby totiž byl motocykl co nejnižší, musela být nádrž umístěna přímo na motor. No jo, jenže tam má Gold Wing sání! A tak to Szajba celé předělal, teď má každý válec svůj vlastní, k vnějšímu okraji motorky vystrčený karburátor. Obě trojice potom jsou shora zastřešeny jakýmsi sacím potrubím.

Nepřehlédnutelná jsou kola, obě letmo uložená. Zadní ráfek s velkou rozetou řemenového pohonu namísto kardanu vznikl svařením dvou užších k sobě, přední kolo potom pochází i se zavěšením ze staré Yamahy GTS1000. Samozřejmě ne bez zásahů. Aby byl stroj nízký, muselo se předělat uchycení předního náboje (rameno na GTS drží přední náboj nad osou, zde pod osou kola), a když už v tom Szajba byl, tak těch věcí na předku předělal ještě víc. Nakonec namontoval, stejně jako dozadu, tlumič Bitubo.

Szajba sice staví extrémní motocykly, ale pořád s tím, že se na nich bude jezdit. „Neuznávám stroje, které neumějí dát radost z jízdy, anebo mají sloužit jako nábytek do obýváku,“ říká Szajba. „Podle mého názoru má motorka jezdit a zároveň vypadat, jako by stála aspoň milion dolarů!“ Proto i Drag 360 je normálně pojízdný a polský stavitel si náramně pochvaluje, jak dobře funguje. Pozice je prý hodně chuligánská, řidič napůl leží natažený k širokánským řídítkům a s nohama pod sebou. „Motorka je krásně tuhá a kompaktní jako supersport a jede jako V-Rod!“ Vlastnosti, které byste u původního Gold Wingu rozhodně nehledali…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
SLAY přispěl 3 Kč
kain80 přispěl 3 Kč
biosák přispěl 3 Kč
PanPalino přispěl 3 Kč
MrZman přispěl 3 Kč
Kaabo přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist