Rajský dragster BMW pro seriál Sultans of Sprint

Často se tu ozývají hlasy, že představené přestavby jsou sice hezké, ale k ničemu. Že je to jen pozlátko do obýváku a že by bylo lepší motorku nechat v originále. Váš názor vám brát nebudeme. Zkusíme vám dneska ale ukázat přestavbu, která má jasně definované to, k čemu je – být nejrychlejší v závodě na 1/8 míle. A není to jen zbožné přání autora, tahle motorka opravdu závodí a mohli jste si jí naživo prohlédnout na letošní All Ride Show v Praze. Zajímalo nás, co v motorce bije a čeho je schopná, takže jsme vyzpovídali jejího autora Philippa Ludwiga z Německa.

Rajský dragster BMW pro seriál Sultans of Sprint

Kapitoly článku

Však to znáte, všechna ta videa, kde jsou vousatí týpci v košilích, kolem kterých se motají holky, občas popojedou na nějakém tom cafe racerovi nebo scramblerovi, hlavně to ale musí být retro, mít to duši a celý to musí vypadat cool na instagramu. Opečou si u buřty nad ohněm a zase jedou o kus dál. Takových videí a fotek je plný internet a není divu, že to někomu už leze krkem. Těmhle lidem ale nelze upřít fakt, že v jejich okolí vznikají zajímavé motorky a akce. Jednou z nich je právě série dragsterových závodů Sultans of Sprint.

Startmaršálka paní sultánová

Na závodech najdete všelijaké kreace, všichni to ale myslí vážně

Seriálu závodů, který odstartoval festival Glemseck 101 se svým závodem na 1/8 míle, a na který se v roce 2016 nabalili další tratě, letos vstoupí do třetího ročníku. Hlavním mottem závodů je zábava, show a přátelství, takže se nehodnotí jenom výkony na trati, ale také styl, kreativita a šílenství jednotlivých závodníků. Proto jsou motorky nejenom rychlé, ale většinou i krásné, a jejich majitelé do závodů často vyrážejí v podivných kostýmech. To, že nejde jenom o bohapustou taškařici, a že do toho jdou všichni naplno, dokazuje používaná technika. V principu se jezdí na vzduchem a olejem chlazených čtyřtaktních dvouválcích do objemu 1400 kubíků. Závoďáky jsou poháněné od čtyřventilových osmistovek s rajským plynem, kompresorem či turbem až po atmosférické čtrnáctistovkové dvouventily. My se detailněji podíváme BMW z dílny Kraftstoffschmiede, jeho autora Philippa jsme se zeptali na příběh téhle motorky.

Už na první pohled je jasné, že tohle není motorka na nedělní kávičku

Philippe, jak jsi přišel na to, postavit tuhle motorku?

Poslední roky jsem závodil s Catkillerem, dvouventilovým BMW Boxerem. Postavil jsem ho, abych porazil Seba Lorentze z Lucky Cat Garage. Jenže svět nepřešlapuje na místě, a stejně tak je to v Sultans of Sprint, kde bylo vždycky těžké prodrat se na přední místa. Maximem byla dvě čtvrtá místa z šestnácti startů a vyhlídky do budoucna nebyly lepší. Navíc na každé akci přibývaly baworácké dvouventily, k tomu generace Nine-T, ale co typ 259? Na ten všichni zapoměli? Je moc ošklivý? Moc levný? Tyhle motory jsou spolehlivé, na pohled pěkné, kulaté a poměrně silné. Vzpomínám si na souboje v Boxer Cupu v roce 2000 a na dosahované časy na kolo nebo na čtyřventilovou devítistovku z Rallye Paříž Dakar s téměř stovkou koní. Přesně tyhle motory mi chyběly na scéně. První inspirací byla 259 od Unique Custom Cycles ve stylu Nine T. Jenže spousta lidí, kterým jsem to ukázal si myslelo, že jde pouze o upravené Nine T a vůbec neocenili tu spoustu práce s 259kou. Ale bylo rozhodnuto. Dvouventil je už moc drahý, Nine T moc moderní a vzpomínky na staré časy spolu s potenciálem motoru rozhodly pro osmsetpadesátku.

Dobře, věděl jsi, co použiješ jako základ, jak si teda začal?

Pořídil jsem velmi levné BMW R850 R s ABS. Prodejem zbytečných dílů jsem vydělal víc, než za kolik jsem motorku koupil a to mě ještě víc nakoplo do práce. Od bývalých kolegů z oddělení testování motorů v BMW, kteří se podíleli na vývoji 259, jsem rychle získal všechny důležité informace, tipy a nějaké díly, jako jsou válce, písty, vačky a podobně. Nakonec jsem z čtyřventilu se zvýšeným objemem na 897 kubíku dostal rovných sto koní, i díky karburátorům Dellorto 41 a zapalování Ignitech.

Není to málo?

Jasně, že to je pro tyhle závody málo, ale pravidla umožňují použití oxidu dusného, kompresoru nebo turbodmychadla. Oxid dusný byl tím nejjednodušším řešením s nejlepším poměrem cena/výkon přidávajícím víc než 40 koní. Nakonec jsem byl příjemně překvapený, když jsem po měření na brzdě zjistil, že je výkon motoru jednou takový.

Motor hotový, ale co zbytek motorky, něco ji musí držet pohromadě?

Díky tomu, že je motor R 850R samonosný a na něm pevně připevněná kyvná vidlice, potřeboval jsem v podstatě jenom něco, co bude držet přední kolo a kyvku v požadované pozici. S vizí v hlavě a s dostatečným množstvím tenkostěnných trubek v kufru jsem vyrazil za kamarádem Franzem. Netrvalo dlouho mu vysvětlit svůj plán a nadchnout ho k výrobě 7,9 kilového rámu z nerez oceli s hlavní středovou trubkou. Nad výrobou a napasováním trubek přesně podle požadované geometrie jsme strávili, respektive strávil Franz, který má mnohem víc trpělivosti, než já, mnoho hodin a chladných večerů.

Mluvíš o geometrii, co jsi měl v plánu a jak to dopadlo?

Cílem bylo minimalizovat zvedání motorky na zadní – nízké těžiště, motor daleko vpředu a na zadním kole tak akorát váhy pro zajištění trakce. Rozložení váhy je nakonec dvě třetiny na přední kolo a jedna na zadní. A celé to naštěstí funguje přesně tak, jak jsem si představoval. Asi to bude tím, že už jsem v minulosti pár rámů postavil.

A co zbytek podvozku?

Odpružení není potřeba. Vzpomněl jsem si na studii, která vádí, že tlumení absorbuje a převádí na teplo energii ze všech os (x, y, z). Já ale potřebuju maximální energii ve směru x… Svou měrou k tomuto rozhodnutí samozřejmě přispěla i situace v peněžence, takže veškerou práci tlumení teď odvádí vysoká zadní pneumatika Mickey Thompson.

Fajn, funkční šasi s motorem máš, ale někde musíš sedět?

Na poličce v dílně jsem léta měl odloženou úzkou sedačku, pro kterou konečně přišel její čas. V hlavě se mi zrodila myšlenka extrémně úzké motorky, motorky, kde je sedlo stejně široké jako je zadní pneumatika. Jenže jaká podobně úzká nádrž se k tomu bude hodit? No jasně! Vzpomněl jsem si na moped Hercules Prima 5S a nakonec to vypadá skvěle. A navíc to jméno! Hercules zní cool, jsou to svalovec z historie a to na motorku parádně sedně.

Co tedy sezóna, jak se vám dařilo?

Herculův čas přišel v květnu 2017 v Monze. S pomocí supermanova týmu pod vedením Toma z  Tom´s Garage jsme hladce zvládli všechny testy, a i v Monze to šlapalo dobře. Na začátek závodů jsem nastoupil proti Tommymu "Schlachtwerkovi" (celkově druhý pozn.red.). Vše šlo na jedničku. Perfektní start, dobrá trakce na jedničku, potom dvojka, Tommy nikde, ale pak z ničeho nic vyletěly otáčky nahoru a Tommy profrčel kolem mě… Přišli jsme na to, že se protočil kardan. Zkrátka na něj bylo moc výkonu a gripu najednou. Manuel z SWT Sports věděl co s tím a poslal mi novou hřídel, která to všechno zvládá. Další závod v Paříži jsem vynechal, ve SPA byl závod bohužel kvůli špatnému počasí zrušen. Ale i tak byla tahle akce úspěšná, protože motorka zvládla testy a vyhráli jsme první místo v soutěži Design & Engineering. Takže se nakonec dají jako jediné pořádné závody počítat sprinty na Glemsecku. První jízdy byly v pohodě, ale pak jsem vinou dlouhého převodu a rozhodnutí startovat na dvojku vypadl opět proti Tommymu. Ztracené metry na startu už na 160 metrech Hercules prostě nezvládl dojet.

Takže nakonec nic moc, co plánuješ na letošek?

Se zkušenostmi z loňska jsem na Herculovi zamakal. Zkrátil jsem převod, abych mohl bez problémů startovat na dvojku, upravil jsem systém NOS, jsou nainstalované upravené výfuky a je tu ještě spousta prostoru pro další úpravy. Samozřejmě jsem si taky trošku pohrál s designem. Ani soupeři určitě nespí, uvidíme se v Monze.

Letošní sezóna Sultans of Sprint začíná 19. 5. na velké italské cafe racer akci The Reunion pořádané na legendárním autodromu Monza. Jak už zmínil sympaťák Philipp, který normálně pracuje jako inženýr v automobilové divizi BMW, konkurence se přes zimu také neflákala, takže se opět můžeme těšit na více či méně šílené závodní kreace. Mezitím si můžete čekání zkrátit moc pěknými videi z loňské sezóny a nahlédnout tak do duší závodníků.

 

Je to show, je to zábava, ale jsou to hlavně opravdový závody

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 6x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist