yamaha_kveten




Novinka v pavilonu šelem: Suzuki GSX-R 750 Stunt

Mám rád heslo, že gram praxe je lepší než tuna teorie. Taky proto, že jsem si jednou nechal udělat vačky od profesora v plášti a na to, kolik měl kolem toho řečí, se moc nevytáhnul. Jenže co se stane, když se do motorky pustí někdo, komu nechybí ani praxe, ale ani ta teorie? Zázrak! Až tak sice ne, ale pecka to bude, třeba jako nová stavba Kuby Kykala, loňského mistra ČR ve stuntridingu.

Na dostatek praxe ukazuje rovněž fakt, že předchozí Hondu CBR si stavěl sám a funkci mechanika zastává také v ostravském hnutí Special Brothers Crew, které pořádá motoškolu po zadním a kaskadérská vystoupení. To bychom měli k praxi a teď k teoretické stránce věci. Kubovi totiž nechybí ani studijní zázemí, protože je absolventem známého ústavu ISŠA, tedy Integrované střední školy automobilní. Ve zkratce se dá říct, že přestavbu od takové kapacity jsme tu ještě neměli, tak pojďme na to.

Před GSX-R trápil Kuba CBR600, které postupně dostalo trubkový rám, předek z Fároše a společných šest let byla dostatečně dlouhá doba, aby Kuba zjistil, co vyhovuje jemu i CBR. Taky i to, co mu nevyhovuje, třeba násilné řazení při gumování, které snědlo tři převodovky za rok. Po šesti letech už nemělo pilotovi CBR co nabídnout, přišel čas na změnu a nastaly otázky, co pořídit. Jako první vypadlo CBR 600RR, protože tuhle variantu do něj hustil kamarád tak dlouho, až mu to znechutil. Yamaha neproběhla ani jako nápad a nejblíž realizaci měl nejobvyklejší základ stunt staveb, Kawasaki ZX-6R 636. Na jednu už pro stunt připravenou se byl podívat, ale na stroji se učila jezdit snad celá vesnice a kromě ní i místní svářeč a v tu dobu se zrodila myšlenka nekupovat motorku hotovou, ale celou si jí postavit. Prvotřídně, do posledního detailu. Čas netlačil, CBR bylo funkční a protože první Kubova velká motorka bylo GSX-R 750, šel nakonec tímhle směrem. Šanci zazářit dostala verze L5 nacházející se v Německu a lehce padlá na pravou stranu.

Na cestu se Kuba vydal přímo z tahu noční Prahou, který jako zodpovědný člověk absolvoval s hotovostí na motorku v kapse, přece nenechá peníze v autě. Eura nakonec návštěvy nočních klubů přežily, nákup proběhl a po návratu domů se Suzuki usídlila v dílně pionýra moravskoslezského stuntridingu Davida Zavadského. První dny sloužila GSX-R jako barový stolek a začátkem roku 2018 se z ní pomalu začal stávat speciál. Podle představy, že výsledná motorka má být štíhlá, jednoduchá bez všech přebytečných věcí, spíš supermoto než běžný stunt současnosti.

Záklony v plánu

Začneme zlehka, rám, ráfky, brzy jsou originál, přibyly jen pancéřové hadice a původní je i podvozek, kde proběhla změna nastavení víc do tvrda. Víc se toho odehrálo u chladiče, ten je vyztužený a kromě původního přibyl druhý větrák (z R6), termostat se dočkal odstranění a ventilátory spínají při 75°C. Jak vyztužení chladiče, tak předělání podsedláku dostal na starosti další kaskadér Mirek Sporťák Frey, který je čaroděj nejen za řidítky, ale taky pokud jde o práci s hliníkem. Původní podsedlák nejdřív rozřezal, pak ho postupně vařil k sobě a zároveň vyztužoval, nakonec dotvaroval a kdo někdy viděl Sporťákovu práci, je mu jasné, že šperk byl na světě. Při tvorbě měl Mirek volnou ruku a podsedlák je celkem krátký, takže brutálním záklonům jsou dveře otevřené.

Nádrž je dílem dalšího pana řemeslníka, a to Milana Mlčocha z Lutína. Místo, aby nádrž dostala požadovaný tvar pomocí kladiva, Milan část nádrže odřízl a požadovaný tvar docílil navařením plechu. Lutínská dílna se stala rodištěm jedné z nejdůležitějších věcí pro stunt – padáků. Na většině dnešních strojů najdete masivní konstrukce, díky kterým streety připomínají spíš letadlo a zrovna tohle Kuba nechtěl. Naopak si přál, aby trubková konstrukce byla úzká, to se taky podařilo a do boků trčí jen hliníkové korunky, které jsou navíc odpružené. Z Lutína odjížděl stroj obohacený ještě o zadní stupačky a padáky v osách kol a další zastávkou byla dílna Roberta Pokorného kousek pod Brnem. Většinu trkne, že účelem je nový výfuk RP, který není pod motorkou jako původně, ale klasicky na boku a pokud jde o krabici od bot zvanou katalyzátor, tak ta samozřejmě chybí.

Specialisté v akci

I další zastávka při cestách za dokonalým speciálem se nachází pod Brnem, tentokrát v Břeclavi v dílně Pepoš Moto. Podle názvu vás napadne, že majitel je právě Pepoš, jenže jen znalec ví, že tehle šikovný ladič se stuntu sám věnoval, takže věděl, jak udělat Kubovi dobře. Kvůli životnosti posunul omezovač o něco níž, upravil průběh, aby šel motor líp odspodu a šel manuálně štelovat volnoběh, protože to je pro stunt celkem zásadní.

V jednotce vyřadil imobilizér, aby GSX-R fungovalo bez budíků, nastavil teplotu pro spínání větráků a člověk až kouká, co všechno jde dělat za kouzla se sériovou jednotkou. Ta si mimoto poradila i s namontováním rychlořazení od Mirka Rollingera, známou to postavou z minulosti ISŠA a zároveň dragsterů. Kromě vychytávek se u Pepoše ale odehrála i jedna horká chvilka, a to když když na brzdě 750 zpočátku ukazovala hodnoty jako šestka. Tak Pepoš volal Kubovi, jestli se nenechal v Německu natáhnout. Možné by to bylo, 600 i 750 mají stejné rámy a na leváka narazíš všude, ale nakonec byla na vině jen špatně zapojená přívěra a kámen spadl ze srdce.

V dodávce s motorkou za zády zavítal Kuba rovněž pod Ještěd, do díly Easy Stunt Petra Vokáče. Ten s kusem uzeného v jedné ruce a šuplérou v druhé nějakou dobu Suzuki oměřoval, aby pak pro Kubu vyrobil několik frézovaných eloxovaných doplňků, hlavně jinou spojkovou páčku pro měkký chod a clip-on stuntová řidítka. Ty vypadají jako všechna Petrova práce prvotřídně a místo originálních přepínačů na ně přišly tlačítka na okruhovku a plyn z Triumpha, obojí z hliníků místo suzučího plastu.

Dvě stě z kapsy

Dalším v řadě prvků nezbytných pro stuntriding je pořádná zadní brzda, sériový kotouč neměl šanci a nahradil ho plovoucí disk s průměrem 308mm od Tonyho neboli značky motokoutouce.cz. Třmeny jsou vzadu celkem tři (stejné jako přední), dva z nich se ovládají páčkou pod spojkou a pumpa je stejná jako přední. Držák brzdičů je opět od Easy stunt a aby to nevypadalo, že Kuba motorku jen převážel, udělal si třeba přední stupačky. Po práci vzal kus hliníku, pilník, pilku, vrtačku a v rámci čištění hlavy vyráběl. Samotný fakt, že toho zas tolik nedělal, byl pro Kubu novinkou, dosud si toho naopak většinu dělal sám, ale tentokrát chtěl to nejlepší od těch nejlepších a tak sám sebe přeřadil na funkci přepravce. Křižování republiky každopádně stálo za to a jedna z cest měla namířeno i k lakýrníkovi, který potřebné díly kvalitně nastříkal do původních Suzuki barev. Ale aby člověk Kubovi nekřivdil, aspoň proužky na kola nalepil sám.

Potom, co uvedeme, že na zadní kolo přišla 62zubá rozeta, jsme s úpravami u konce a dáme prostor Kubovi, aby se podělil o první dojmy: „Z první jízdy jsem byl klasicky příjemně nervózní. Ale byl jsem v celku překvapenej, že po prvních pár oťukávacích minutách jsem byl na motorce schopnej zajet velkou část triků co jsem jezdil na CBR. Vyzdvihnout musim to, že to jede jako kráva, daleko líp se na GSX-R jezdí předky a je to tak trochu mrcha, neni to tak hladký jako Honda, trochu to škube a sem tam reaguje až moc zběsile. Ježdění na ní je pocitově celkově rychleší, tvrdší a přesnější . Ale to mi na tom vlastně dost chutná a baví. Celkem dost to žere benzín, ale zatim jsem odjel tři tréninky a pokaždý jsem se tlemil od ucha k uchu. Do týhle stavby jsem zapojil velkou část český stunt scény a vlastně nejen jí a všem co mi pomohli moc díky.“

Na poměry domácího stuntridingu jde o jeden z nejvychytanějších speciálů a tak ani nepřekvapí, že celkem motorka vyšla zhruba na dvě stě tisíc. Lehce bouraný základ stál 115 a zbytek je odhad. Šlo by to sice říct přesně, protože Kuba si všechno poctivě psal do deníku, jenže zatím nenašel odvahu, aby to sečetl. Pokud vás tahle funkční stavba zaujala a chtěli byste jí vidět v akci, případně popovídat s jejím duchovním otcem a pilotem, budete mít letos šanci na vystoupeních Special Brothers Crew, jejich motoškole po zadním, ale hlavně na srpnové akci Czech Stunt Day. Ta je pro Kubu vrcholem sezony a jestli chcete vidět, jak tam svých dvě stě tisíc válí po zemi, neváhejte do Ostravy dorazit.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 9x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



dunlop_kveten
Objednat reklamu
TOPlist