yamaha_mt09




Něžný Barbarian

MCN Carole Nash London Motorcycle Show je název nejvýznamnější výstavy motocyklů ve Velké Británii. Součástí výstavy je množství doprovodných programů a mezi nimi je to i amatérská soutěž staveb a přestaveb motocyklů pod názvem „Built in Britain competition”. A já jsem tam jednomu soutěžícímu držel na dálku palce. Ten soutěžící se jmenuje pan Shaun Wainford a jeho dílo nese název Barberian.

Kapitoly článku

První fotky tohoto výjimečného stroje jsem objevil v prosincovém vydání německého časopisu FIGHTERS. Na první pohled motocykl není vysloveně pěkný, ale takový jiný - prostě výjimečný. Přední vidlice se zdá příliš skloněná, sedlo nepohodlné a ...tady výčet nedostatků skončil. Při podrobnejším studovaní fotek jsem narazil na takové množství detailů, že jsem na internetu našel autorovu stránku a v sobě odvahu napsat tvůrci krátký dopis.
Obdivuhodná motorka, skvělý autor jako člověk. Nebudu se věnovat detailnímu popisu Barbariana, všechno podstatné zachycují fotografie na jeho stránce, autorův popis si  my méně zdatní v angličtině umíme přeložit v googlu přes překladač. Chci zdůraznit, že Shaun mi vždy v krátkém čase odepsal na všechny moje otázky a nešetřil slovy.
I když se nám některé detaily nebo proporce na Barbarianovi mohou zdát divné, v žádném případě nejde o náhodu, jak se to nám amatérským konstruktérům může stát. Autor si nejdřív motocykl během jednoho roku nakreslil do posledního šroubku ve 3D a potom ho trpělivě dva roky vyráběl v dílně o rozměrech 5 x 5 metrů.
Na vlastní oči jsem viděl vítěze AMD World Championship Of Custombike pro rok 2012 - bike s názvem PainTTless (skvělá motorka jako show bike). Tento vítězný stroj vyšel na 150 000 USD. Shaunův Barbarian se podle jeho slov vešel do 2000 liber (materiál) + práce. I když jsou oba motocykly každý z jiného soudku, mají hodně společného…ale zároveň tak rozdílné rozpočty.
U custom biků se vždy oceňuje podíl práce na objednávku nebo tzv. „ruční práce”. V Shaunově případě se to parodoxně stalo nevýhodou. Soutěžící měli uvést seznam součástek dodaných jinými firmami. Shaunův seznam zůstal prázdný, protože kromě motoru (a pneumatik?) si všechno vyrobil sám. A tak se stalo, že byl oceněný jako finalista v Choppers & Customs, ale hlavní soutěže se už nezúčastnil. I když většina soupeřů v předvečer vyhlášení výsledků viděla v Barbarianovi vítěze…
Člověka Shaunova formátu taková „maličkost” nedokáže znechutit. (A to se stalo v UK a ne na Slovensku nebo v Česku!) Momentálně dokončuje rekonstrukci Triumphu TR5T, dál je na řadě Norton Buel Café Racer a potom zbrusu nový projekt plný technických překvapení. Na ten se speciálně těším.
Shaunův Barbarian je „normálně” otypovaný pro silniční provoz. Na ostrovech na to mají „Single Vehicle Authorisation”, což je instituce, která posoudí, zda je dané vozidlo schopné silničního provozu. Jak jednoduché. Ale jak nemožné v zemích, kde pro motorkáře ještě stále platí socialistické zákony.
Pan Wainford je velmi silná osobnost. Doporučuji vaši pozornosti jeho rentgenové snímky po srážce s kamiónem svážejícím dřevo. On byl chodec, řidič opilec. Ani taková zranění ho neodradila od motocyklů. Jenom řadičku bylo třeba přesunout na funkčnější pravou nohu. Asi to mají v rodině – jeho 78letý otec ješte jezdí na starém Einfieldu a Triumphu Trident T160. Ale jak s úsměvem dodává, on už na těch strojích jezdí víc než starý pán.
Co dodat na závěr? Mr. Shaun bude na Motorkářích pozorně sledovat diskusi. Nebude uražený za slova kritiky, vždy byl ochotný odpovědět na jakoukoli otázku. A nedivil bych se, kdyby to bylo v češtině… Mimochodem, název Barbarian je odkazem na jméno jeho zesnulé manželky.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (19x):



TOPlist