ktm_srpen




Maďarská customová legenda Sapka si vzal do parády BMW R 18

Před několika dny nám do mailu pinkla zpráva ze Slovenska od Ziriga Árpáda, že jeho kamarád v Maďarsku přestavěl BMW R 18. Nabídky motorek nám chodí různé, ale tohle tu ještě nebylo. Bereme všema deseti, tím spíš, když se z toho vyklubala nádherně upravená motorka od maďarské legendy customové scény.

Kapitoly článku

Motorky, které nám posílají sami majitelé, máme rádi. Dost často jsou to autentické přestavby s originálními nápady a pěkným zpracováním, které kolikrát vůbec neodpovídá garážovým možnostem dotyčného autora. Tentokrát je to ale o něčem jiném. Jde totiž o stavbu na zakázku, kterou zhotovil Pakozdi Tamas alias Sapka. Kdo nemá customovou scénu nastudovanou dopodrobna a nic mu tohle jméno neříká, tak je to chlapík, který se se svým strojem Time Machine stal evropským šampionem a na mistrovství světa AMD skončil druhý. Krom toho z jeho rukou vzešla samozřejmě další spousta zajímavých strojů. Pár let o něm ale nebylo vidu ani slechu, dokonce si lidé mysleli, že už své nářadí pověsil na hřebík. Vlastně tomu tak i bylo, ale jen do té doby, než se mu ozval Tibor – majitel zbrusu nového BMW R 18, který toužil po něčem unikátním.

Sapkova tvorba, nahoře úspěšný Time Machine

Tibor už měl z minulosti zkušenosti s přestavěnými motorkami, ale ne zrovna dobré. Proto se rozhodl tentokrát oslovit někoho s hromadou zkušeností, někoho, kdo motorku přestaví a vyladí do puntíku. Sapka byl proto ideální kandidát, slovo dalo slovo a mohlo se tvořit. Původní představa Tibora byla vytvořit něco použitelného s moderním podvozkem a brzdami, ale Sapka to celé viděl trochu jinak. Tibor má další motorku na běžné ježdění, takže tahle motorka může být trochu radikálnější, hlavně ale nesmí být moderní. Musí být z minulosti s originálními díly BMW. Ostatně R 18 se svým základem a celkovým vzezřením míří hodně směrem k minulosti. Oba pánové se nakonec dohodli a po ujasnění základních vizí dostal Sapka volnou ruku.

Jak už zaznělo, R 18 je pro motorku s historickým vzezřením ideální základ, proto základní díly zůstaly a na první pohled se toho měnilo jen málo. Rám, odpružení, brzdy, vše je originální, tahle proměna je spíš o drobnostech, které tvoří celek. A třeba jízdní pozice je hodně jiná. Rozměrné originální sedlo vystřídalo retro sedátko s pružinami, které celou motorku odlehčilo a poslalo ji časem hodně zpátky. Ve standardu je za ním veliký blatník, který Sapka nahradil minimalistickým ručně dělaným kouskem plechu. Nosič zavazadel by člověk na přestavbě čekal asi málokdy, tady ho ale nad blatníkem najde a rozhodně se nedá říct, že by tu působil nějak nepatřičně, i když je v hodně kontrastní černé barvě. Se zadkem motorky si Sapka rozhodně vyhrál, protože tu přibyla ještě na levé straně schránka v kyvné vidlici a celé je to krásně vystavené světu díky upraveným výfukům s dobovými rybinami na koncích. Mimochodem, výfuky jsou maďarské značky By Kern, které nabízí dva zvuky. Přepínat může majitel mezi režimem homologovaným podle normy Euro 4, který produkuje méně než 80 dB, režim Sport pak výfuky „odšpuntuje“ a motorku nechá zahřmít hlasitostí přesahující 105 dB. Tak to tedy platí v případě standardní nabídky, která je pro stroje Harley-Davidson. Na R 18 jde o výfuky zakázkové, takže tady všechno může být trochu jinak. Závan historie podtrhávají ještě zadní světla, která původně patřila maďarskému stroji Danuvia.

Na první pohled se může zdát, že je to hlavně zadní část, kde se pracovala, ale předek nijak nezaostává. Svůj podíl na proměně stroje mají v Maďarsku vyrobená kola, zkrácená přední vidlice, minimalistický blatník anebo kokpit stroje s jinými klemy řídítek. Řídítka, zrcátka, brzdová a spojková pumpa, to už jsou detaily, bez kterých by to ale určitě nebylo ono. Kryty hlav válců za tím nijak nezaostávají, stejně jako pumpa zadní brzdy, doplňkové chladiče oleje nebo historické pneumatiky. Hodně specifické je závěrečné lakování. Šedou barvu v třicátých letech na svých BMW používala belgická královská stráž a její kód pomohl najít zaměstnanec musea BMW. Sapka tímto strojem opět prokázal svůj um a stejně tak potvrdil, jak moc se BMW R 18 hodí k úpravám.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 5 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist