globalmoto_duben_nolan




Koncept BMW R7 z roku 1934 konečně ve výrobě

Osmdesát čtyři let trvalo, než se z konceptu stala skutečná motorka. Tenhle neuvěřitelný příběh má na svědomí továrna BMW a americká firma Nmoto. Teď se nekoukáte na přestavbu nebo showbike, tohle je regulérní malosériová výroba, kterou si kdokoli z vás může koupit. Pokud na to bude mít.

Kapitoly článku

BMW R7, to je jeden velký příběh. Mnichovská továrna přišla s tímhle vzhledově neotřelým a elegantním strojem v roce 1934. Tedy spíš nepřišla. O rok dříve přišlo zadání vytvořit nový vrcholný model, náhradu za stávající model R16, představený koncem roku 1928. Jeho vývoj dostal s 90% jistotou na starost Alfred Böning, který měl od roku 1930 na starosti u BMW vývoj podvozků. A svého nového úkolu se chopil z gruntu. Model R16 používal pro snížení výrobních nákladů ocelový lisovaný kolébkový rám, pro novinku Böning navrhnul zcela nový monokok. Rám s unikátním tvarem obepínal dvouválcový boxer výkonnější o dva koně, než v modelu R16.

Oproti šestnáctce byla novinka pokroková v mnoha směrech. Šlo například o první mnichovskou motorku vybavenou teleskopickou přední vidlicí, motor byl vybaven karburátory Amal-Fischer s akcelerační pumpičkou a po vzoru leteckých motorů byl válec a hlava motory odlité z jednoho kusu. Méně spojů = menší riziko netěsností. Unikátní je také tvar klikové skříně uzpůsobený monokoku, váhu se podařilo stlačit na hodnotu 165 kilogramů, což bylo o pět kilogramů méně než u předchůdce. S těmito výkony by byl odvážný pilot schopný překonat 150 kilometrovou rychlost v naprosto elegantním stylu. Protože to, co dělá R7 jedinečnou, je její Art Deco vzhled. Podívejte se na ty linie a hru křivek. Tvary blatníků jsou neuvěřitelné a i dneska motorka dokáže svým vzhledem ohromovat.

Není proto divu, že se do výroby nakonec nedostala. Motorkářský národ je národem konzervativním a platilo to už ve třicátých letech. Bylo tady tedy velké riziko, že by veřejnost stroj s pokrokovým designem nepřijala a BMW by následně skončilo ve ztrátě. Vždyť považte, modelu R16 se prodalo jenom pár stovek, investice do nových výrobních prostředků a forem by byla veliká a v případě neúspěchu by mohla být pro značku osudová. A tak koncept R7 putoval do dřevěné krabice a ve výrobě se v roce 1935 objevil model R17. Toho se za dva roky prodalo 350 kusů, takže také žádný šlágr. O rok později šel do prodeje menší model R5 a při jeho představení se údajně objevila malá fotografie se sedmičkou a spekulativním textem. Asi jako když se dnes zveřejňují špionážní fotky. To byla na dlouhou dobu jediná zmínka o tomhle přelomovém stroji.

Až do roku 2005. Tehdy došlo k odhalení původního prototypu. Sedmdesát procent dílů bylo v celkem dobrém stavu, ale zbytek byl zasažený korozí a spousta zásadních dílů dokonce úplně chyběla. Nastoupila na něj tedy dvojice restaurátorů Armin Frey a Hans Keckeisen. O dva roky později prezentovali výsledek své práce a veřejnost tak mohla poprvé na vlastní oči vidět BMW R7 v celé své kráse. Na přehlídce elegance v Pebble Beach 2012 vyhrál stroj v ceně jednoho milionu dolarů hlavní cenu a kromě ostatních se do něj zamiloval i Stan Lee. Se zbytkem týmu Nmoto chvíli přemýšleli, vymýšleli a brainstormovali, aby v roce 2017 zahájili projekt Nostalgia. V něm letos došlo ke spojení starého jedinečného designu a moderní techniky, díky čemuž se BMW R7 konečně dostalo do výroby.

„Projekt Nostalgia je BMW R NineT stylizované do podoby R7 pomocí našich ručně vyrobených dílů. Díky spolupráci se dvěma světovými designéry jsme schopni vyrobit cenově dostupný kit, který perfektně zachycuje ducha Art Deco.“ Říká Stan Lee a pokračuje: „Naše vášeň pro motocykly je evidentní na každém detailu. Každá přestavbová sada obsahuje 74 dílů, z nichž 63 vyrábí náš tým s využitím nástrojů, kterými disponujeme včetně válcovacího průtažného stroje nebo CNC. Zbylých 11 dílů dodává firma Moto Gadget. Sada je vyrobena především z hliníku, zvyšuje aerodynamiku motocyklu a také je lehčí než samotné NineT Pure.“

Jste fanoušky Art Deco a chtěli byste mít takové R NineT doma? Není nic jednoduššího, než si připravit 49 500 dolarů, což je při aktuálním kurzu asi 1 116 000 korun, a zapsat se na listinu čekatelů. Jestli vám ta cena přijde astronomická, tak v ní je i samotné NineT ve verzi Pure, přestavbový kit je možné vybírat v jednom ze 13 barevných provedení. Nmoto je schopné dodat motorky v rozmezí tří až šesti měsíců od zadání objednávky, v květnu začnou prodávat i samotné kity pro domácí přestavbu. Krásný příběh a krásná práce. Tleskáme.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Liqid přispěl 3 Kč
marafzs600 přispěl 3 Kč
pernik92 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist