Co dělat, když je vám Africa Adventure Sports málo?

I když offroadověji zaměřená novinka letošního roku přinesla vylepšení, po kterých fanoušci Afriky volali, pro někoho je to pořád málo. Vyšší zdvihy pro vás nejsou pořád dostatečně vysoké? 24 litrová nádrž je pořád málo? Nezoufejte, existuje řešení i pro vás. Je jím dvojice Stephan Jaspers a Tugay Yürekli a jejich společnost African Queens, sídlící nedaleko Mnichova.

Co dělat, když je vám Africa Adventure Sports málo?

Kapitoly článku

Jejich vášní jsou přes dvacet let dvouválcové adventure motocykly, slavná dakarská rallye a všechny ostatní podniky, kde se můžou tyhle motorky utkat. V jejich nabídce můžete najít díly a rallyové přestavby pro širokou škálu výrobců, jenže už od roku 1994, kdy Stephan firmu založil, u nich hraje prim hlavně Honda s legendární Afrikou. S ní se účastnil několika závodů, pro které si ji upravoval. Zájem ostatních jezdců ho donutil vyrábět další přestavby, až se mu to rozjelo naplno.

S prvními kompletními přestavbami se ale soustředili na Varadero. Nejdřív vznikl stroj XRV 1000 Marathon, kde se povedlo snížit suchou váhu téměř na 200 kilo (originální varan měl 220 kg). Marathon také dostal odpružení Marzocchi a Öhlins s vyššími zdvihy, velké 21 palcové přední kolo a spoustu dílů z Afriky RD07 a samozřejmě jinou kapotáž a rallye kokpit.

Dalším upraveným Varaderem byl model XRV 1000 Twindero. Zatímco Marathon cílil spíš na ortodoxní rallye fanoušky, Twindero vzniklo pro ty, kdo se těšili na nové velké cestovní enduro od Hondy, ale zklamala je přehnaná orientace na asfalt a vysoká váha. Na rám, kyvku, nádrž a motor s jeho příslušenstvím se nesáhlo, vše ostatní ale bylo změněno. Podvozek se dočkal stejných změn jako u Marathonu (Marzocchi Magnum 50 vpředu – zdvih 285 mm, centrál Öhlins – zdvih 185 mm, velké přední kolo). Třešničkou na dortu pak byla kapotáž s typickým vzhledem Afriky. Protože se tady dbalo na zachování komfortu při dlouhých cestách, shodila motorka oproti sériové verzi jenom 8 kg (Marathon shodil 17kg).

Rok 2002 znamenal návrat k původní Africe. African Queens představili model Rallye Forte 840. O dvacet kilogramů nižší váha, motor převrtaný na 840 kubíků dával o 18 koní víc a celkový objem nádrží 50 litrů učinil z RD04 opravdový rallye speciál. S tím šla ruku v ruce přední vidlice Marzocchi Magnum 50 a hlavně zadní Öhlins s přepákováním, které nabídlo 320mm zdvih. Další vychytávky, jako třeba kevlarový kryt motoru, široké stupačky nebo rallyový kokpit dávaly napovědět, že tady nepůjde o motorku na turistiku po polních cestách. Stejně orientovaná byla i přestavba „nula sedmičky“. Objem zvětšený na 890 kubíků, výkon 85 koní, suchá váha 189 kilogramů. Identická přední vidlice z Itálie, zadní švédský tlumič měl zdvih 275 mm.

Mezitím se objevily přestavby dalších značek a African Queens se začali zabývat také stroji BMW. Během té doby se pomalu měnil i charakter dálkových soutěží, nová Afrika pořád nikde, a tak v roce 2014 přišli se strojem XRV890 Legend. Jako velmi slušná oslava dvaceti let firmy vznikla Afrika, kterou jste si mohli vybrat v jedné ze tří verzí – basic, travel a rallye. Oproti předchozím modelům dostala lepší vidlici WP se zdvihem 280 mm, zadní tlumič je tentokrát od firmy Mupo s drahou 278 mm. Basic a Travel poháněla sedmsetpadesátka se 70 koni na zadním kole, nejvyšší rallyová specifikace pak dostala motor o objemu 890 a výkonu 80 koní na kole. Všechny motorky byly vybavené dvěma 22 litrovými nádržemi vpředu, verze Rallye k tomu přidala 2x6 litrů v zadní části a povinnou 3 litrovou nádrž na vodu pod motorem. K tomu nesměl chybět ani roadbook, tripmaster a kompas, stejný jako používal na Dakaru tovární tým. Civilnější verze místo toho dostaly digitální panel, Travel byl navíc obohacen o padací rám s mlhovkami a dva 38 litrové hliníkové kufry. Vzhled motorky opět jakoby z oka vypadl továrním speciálům té doby.

Tím se pomalu dostává na prozatímní konec tohohle příběhu. Píše se rok 2015 a Honda konečně představuje CRF1000L Africa Twin. Fanoušci se dočkali nástupce a pro African Queens to znamenalo vyhrnout si rukávy a rychle se pustit do práce. Hned rok po oficiálním představení se pochlubili s CRF1000R – rallyovou verzí současné Afriky. Zapomeňte na Adventure Sports, tohle je pravá offroadová Afrika. Představte si mejdan, kde to dá dohromady tovární speciál CRF450 Rallye s novou Africou Twin, a vyjde vám výsledek. Jenže oproti předchozím přestavbám se tady nemusely dělat tak radikální úpravy. Motor dostal jenom K&N filtr, upravené výfukové svody a koncovku Termignoni. Podvozek už taky nebylo třeba tolik upravovat, vpředu se měnily jenom cartridge, i když slovíčko jenom patří do uvozovek. Přidávají 40 mm zdvihu a mají samozřejmě závodní specifikaci. Zadní kolo krotí v rozsahu 220 mm Öhlins TTX-Race. Nová kapotáž nejenže připomíná dakarský závoďák, ale taky snižuje váhu a dává prostor pro všechno nutné vybavení v kokpitu. Pak už je tu jenom spousta drobností, třeba širší stupačky, endurový přední blatník, velké zadní madlo, a protože máme co dočinění s rallye závoďákem, tak nechybí možnost namontovat dvě zadní šestilitrové nádrže, a tím se dostat na celkových 30 litrů.

Slušně nabroušené nářadí. Výčet úprav u ani jedné motorky ale není konečný, protože jak už se sluší a patří, můžete si nadiktovat ještě další drobnosti podle svého gusta. A samozřejmě můžete zabrousit také do eshopu firmy a individuálně si naobjednat jednotlivé díly, pokud by se vám něco zalíbilo a nechtěli byste to pojmout rovnou takhle radikálně.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 30 Kč od 11 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist