Aprilia RSV1000R s přední kyvnou vidlicí

K téhle přestavbě jsme se dostali tak trochu díky našemu seriálu odborných článků Teorie odpružení, jehož poslední díl byl zveřejněn teprve před pár dny. V závěru padla mimo jiné zmínka o řízení rejdovým čepem, a jak je vidět, tohle netradiční řešení není jen výsadou několika málo značek jako Bimota nebo Vyrus. Britský hobby-stavitel Shaun ukazuje, že se přední kyvka dá vyrobit i v domácích podmínkách.

Aprilia RSV1000R s přední kyvnou vidlicí

Nejdřív je ale třeba uvést na pravou míru informaci z titulku. To na co se díváte, má z Aprilie RSV 1000 R jenom motor. Všechno ostatní si autor přestavby buď sám vyrobil, nebo nakoupil na aukcích a upravil podle potřeby. Pod jeho rukama vznikl také dominantní prvek celé motorky - přední vidlice s rejdovým čepem. A to se skutečně jedná o chlapíka, který se úpravami motocyklů jenom baví ve volném čase. Důvod, který ho vedl k tak odvážnému kroku, je prostý: "Nikdy jsem nejel na motorce s tímto typem řízení, a nikdo mi ji nechtěl půjčit", vysvětluje Shaun. "Hodně jsem o této konstrukci četl, a chtěl jsem zjistit jak to vlastně celé funguje. A také rád vyrábím věci."

Některé z postupů, které Shaun při práci používá, se mohou zdát neobvyklé, ale i to má celkem racionální důvody. Musí pracovat s takovým vybavením, jaké je doma v garáži  - což jsou staré repasované nebo upravené stroje. Shaunova filozofie zní: co nejvíc dílů si vyrobit, a když něco vyrobit nejde, udělat si na to nářadí. A že své předsevzetí bere skutečně vážně, dokazují například ručně vyrobené hlavní brzdové válce nebo chladiče.

Při navrhování přední (a také zadní) vidlice byl Shaunovou inspirací guru rejdového čepu Jack Difazio. Svařence z oválných a kulatých trubek jsou na obou stranách zakončeny držáky osy, vyfrézovanými z hliníku. Tyto držáky se dají snadno vyměnit, čímž se změní rozvor a rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo. Nastavení podvozku ještě není definitivní, a pořád se zkouší další možnosti.

Jednou z mála věcí, které Shaun nevyráběl sám doma, jsou tlumiče. Ty na zakázku vyrobil Mike Capon z firmy M Shock. Kola pochází z Yamahy R1, přičemž přední ráfek má upravený střed, a původní třmeny Tokico z R1 byly nahrazeny brzdami Brembo. Drobné problémy se objevily v souvislosti s navrhováním a výrobou vlastních ovladačů a brzdových válců, ale všechno se nakonec podařilo vyřešit. Nějaké úpravy si vyžádal také vidlicový dvouválec, který je kvůli snazšímu ladění vybaven elektronikou z předcozí první generace RSV. Nádrž a zadní krovku Shaun vyrobil z hliníku, a následně opatřil imitací karbonu. Celý projekt trval od začátku do konce tři roky, ale čistá doba práce je zhruba poloviční. 18měsíční pauzu si vyžádalo stěhování domu a dílny.

A jak to celé pohromadě jezdí? Po první zkušební jízdě se prý žádné překvapení nekonalo. Kromě toho, že se předek při brzdění nepotápí, se motorka chová naprosto neutrálně. Jenom zadní tlumič byl zpočátku příliš tvrdý, ale to spravila drobná úprava v nastavení. Teď má přestavba najeto zhruba pět tisíc kilometrů, a stále se vychatávají drobné nedostatky. S jízdními vlastnostmi je však její majitel nadmíru spokojen.

Autor článku obdržel prémii 5 Kč od 5 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.26
Známkováno: 35x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist