globalmoto_duben_nolan




450GP aneb s kroskou přes dvě kila

Snaha dostat motokrosové motocykly na silnici začíná nabírat otáčky. Zatím nejdál to dotáhlo supermoto, ale vývoj šel ještě dál, a dneska si můžete na vaší krosku přišroubovat celou okruhovou motorku.

Nápad předělat krosku na okruhové závodění se před časem zrodil v hlavě nadmíru povolané, v hlavě vynálezce supermota. Jméno Gavin Trippe vám asi moc říkat nebude, ale vězte, že právě tenhle týpek – poté, co založil známý americký Motor Cycle Weekly - vynalezl disciplínu zvanou supermoto. Je to tak, Gavin Trippe je skutečným vynálezcem supermota a také jeho prvním promotérem. A za to (ale nejen za to), se ve Státech dokonce dostal do motocyklové Síně slávy.

Jak na to

Recept na předělání krosky na okruhovku je nadmíru jednoduchý. Vemte krosku, a sundejte z ní úplně všechno kromě rámu, kyvky, podsedláku a motoru. Na tenhle základ navěste silniční komponenty: kompletní předek – třeba z R-šestky (i s jedním kotoučem, přední brzdou a řídítky), pomocí kitových dílů si nechte upravit zadní péro, pak přimontujte 17“ kola, stupačky a celokapotáž, a vyjde vám z toho překvapivě lehká, obratná, rychlá, sexy a hlavně hodně levná okruhovka. A jak se ukazuje, Trippeho nápad zas tak úplně pitomej nebyl, protože se přišlo na to, že geometrie krosek je zatraceně podobná geometrii dnešních Moto3.

Asi nejdál jsou v tom Australani, kde se tyhle motorky jezdí jako samostatná třída 450GP při jejich superbikovém mistráku. A časy prý jezděj na úrovni bývalých GP125 (!). Z čehož mě mimochodem vychází, že by 450GP měly tudíž být rychlejší než Moto3…

Nová třída 450GP si postupně získává popularitu. Základ motorky je totiž extrémně levný. Pro začátek postačí stará kroska (jen udělat motor a přepákování), a také vlastní úprava není nijak složitá. Ve snaze vytvořit co nejlepší podmínky pro vznik nenáročné vstupní silniční třídy vyvinula Yamaha Motor Australia ve spolupráci se španělskou firmou BeOn kompletní přestavbový kit.
Kit obsahuje 43mm USD vidlice Marzocchi, přední brzdu Brembo, kapotáž, silniční stupačky a další věci, prostě všechno potřebné. V Austrálii se prodává za 4500 australských leva, ve Španělsku za 4 450 eurodolarů, a australská Yamaha dokonce pro letos připravila omezený počet kompletních „Race Ready“ motorek, předělaných pomocí tohoto kitu z nových YZ450F. Klokani dokonce společně s motorkou dostanou i původní zbylé motokrosové díly, které se dají prodat, nebo se s nimi může majitel nechat vyfotit, anebo si je může nechat, protože když po čase přijde na lámání chleba, tak ty díly lze zase zpátky vrátit a postavit si znovu krosku. Tenhle kit totiž nevyžaduje vůbec žádné zásahy do původního rámu a podvozku. Další peckou je, že jako mezistupeň si z kitových dílů můžete udělat ještě i motárda, takže máte tři motorky v jedné. Když to funguje u šampónů, tak to přece musí fungovat i v motorkách, žejo. Podívejte se sami na video, jak jednoduše vzniká z krosky motárd nebo okruhovka:

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Když na to přijde, tak si můžete střihnout víkend v Mostě nebo v Brně, příští víkend si dát motokros v Chlístově, a další víkend si zazávodit v supermotu. A to všechno na jedný jediný motorce… Další půvab tohohle závodního kitu je v tom, že se dá použít na jakýkoli základ - od Yamahy, Hondy, Kawasaki, KTM nebo Suzuki, prostě na jakoukoli krosku.
Okruhovky z krosek se ukazují jako překvapivě dobré motorky. Dokonce ani jejich motory nemají žádné vážné problémy s životností ani s tím, že valí plnej na dlouhých rovinkách. Jediné, na co si snad hardcore milovníci „velkých“ silnic budou trochu zvykat, to je zvuk jednoválcového motoru, ale to je jen otázka času a počtu shlédnutých závodů Moto3.
Dosavadní zkušenosti tedy ukazují, že 450GP by jednou mohla být reálná cesta pro silniční závodění za přijatelné peníze. A pokud by se udržely povolené úpravy na uzdě, mohla by to být třída i hodně vyrovnaná.

Španělský BeOn 450GP, postavený na základě Gas Gase, byl vystavený v listopadu na EICMA v Miláně. Stál hned vedle závodní motorky pro třídu Moto3.

Okruhové krosky před časem zaujaly také známého amerického stavitele kultovních přestaveb, excentrika Rolanda Sandse, který jednu velice rychlou a pěknou 450GP vytvořil z Yamahy YZ450F.

Motokrosy v silničním balení jsou docela sexy motorky. Tohle je ovšem dvěpade.

Takhle vypadá silniční závoďák postavený z nové vstřikované Yamahy YZ450F. Ani originální sání neruší celkově zdařilý design.


Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (47x):
Motokatalog.cz



TOPlist