husqvarna_svartpilen_801_2




Spark Plug Motorcycles: do Davle na café

Česká custom scéna zatím není tak rozjetá jako třeba v sousedním Německu nebo jiných evropských či zámořských stavitelských velmocech - řekněme spíš, že se tu teprve začíná tvořit podhoubí. Hodně staveb vzniká podomácku a prakticky na koleni, a většinou jde o café racery (scramblery atd.) pro vlastní potřebu. Znamená to, že když někdo chce motorku postavenou podle vlastní fantazie a má od přírody obě ruce levé a, je odkázaný na zahraniční úpravce? Ne tak docela. Pár customérských dílniček už funguje i u nás. V jedné z nich jsme se cestou na Slapy zastavili v Davli.

Kapitoly článku

Lidová tvořivost u nás má zakořeněnou tradici ještě z dob, kdy se některé věci prostě nedaly jen tak koupit - ať už za to mohla centrálně plánovaná ekonomika, nebo nedostatek financí v omezených rodinných rozpočtech. Pamětníci určitě vzpomenou na podomácku laminované kapotáže, kufry ze splachovacích nádržek, ozdoby bowdenů z hadic od sprchy a další tuningové specialitky. Poměry se ale změnily už před čtvrt stoletím, a za peníze se dneska dá pořídit prakticky jakákoli motorka včetně zakázkově postaveného "kafáče" z produkce renomované custom dílny, jakých funguje po světě celá řada. 
Na našem trhu je ale situace trochu jiná, a možná za to může právě ona česká vynalézavost. Hodně café racerů, scrablerů, flat-trackerů a podobných old-school motorek vzniká v domácích podmínkách, a těch pár zavedených specializovaných firem se pořád věnuje víc stavbám typu chopper a cruiser. Ale co, každý byznys se řídí pravidlem poptávky, a zakázkové stavění motorek asi nebude výjimkou.
Náznaky určité generační výměny tu ale cítit jsou. Čas od času přijde do redakce pozvánka na návštěvu nově vznikající dílny, která se chce věnovat stavbám typu café racer, scrambler nebo tracker na trochu komerčnější bázi. Naposled jsme se byli podívat v Davli, kde dva kluci rozhodli plnit sny nejen sobě, ale chtějí pomáhat i ostatním podobně založeným motorkářům. V pronajaté garáži už mají kompletní vybavení, a nadšení pro věc jim rozhodně nechybí. Jak sami říkají, není to byznys který by z nich přes noc udělal boháče, ale o to tady evidentně nejde. 
Berou svou práci prostě spíš jako koníčka a nejvíc je na téhle kultuře baví, že se tady žádné meze nekladou. Stačí získát dobrý základ; rám, motor a nádrž, a máte před sebou skoro neomezené možnosti. To dělá custom motocykly jedinečnými. Tohle kluci berou jako výzvu do budoucna - chtějí se odlišovat a stavět originální motorky.
Johan a Oliver by ze svých zákazníků raději vytvořili komunitu lidí, kteří si z dílny odvezou kromě svojí vysněné motorky také nějaké zkušenosti, a budou se rádi vracet jen tak na kafe. Proto třeba na svém webu rozjíždí sekci instruktážních videí, kde zadarmo předávají svoje know-how dál do světa. Jak říkají, sami takhle začínali a sbírali první poznatky o customérské práci ze zahraničních webů. Jejich představa ideálního kšeftu je taková, že se zákazník bude sám co nejvíc na stavbě podílet, a tím získá k výsledné motorce mnohem silnější vztah, než když si jí nechá postavit z katalogových dílů. No uznejte sami: když se budete na celém procesu osobně podílet od výběru dílů až po seřizování karburace, získáte k vysněné motorce silnější vztah. A navíc při práci na motorce posbíráce řadu cenných zkušeností, takže pro vás motorka už nikdy nebude obyčejným dopravním prostředkem.
Jenom z původních dílů se ale většinou stavět nedá, a tak se ve Spark Plug Motorcycles kromě samotné tvůrčí činnosti věnují i dovozu nejrůznějších doplňků, od světel a tachometrů přes ráfky a blatníky až po stylové přilby. Díky kontaktům na šikovné řemeslníky dokážou zařídit i zakázkovou výrobu sedla nebo nádrže na míru, a spoustu věcí samozřejmě umí udělat přímo na místě. Časem chtějí dokonce rozjet výrobu vlastního oblečení.
Život v dílně Spark Plug Motorcycles se nezastaví ani přes zimu, takže až pojedete směrem na Slapy, nezapomeňte se za klukama v dílně zastavit. A jestli jste zdaleka, mrkněte aspoň na jejich web.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (19x):



TOPlist