yamaha_demo_tour




Představení pneumatik Dunlop SportSmart mk3: asfaltový univerzál

Pokud patříte mezi milovníky silničních motorek, většinu kilometrů najezdíte v provozu, ale občas vyrazíte i na okruh a právě přemýšlíte nad tím, jaké obutí letos pro svého miláčka zvolit, přinášíme vám jeden tip. Správnou volbou by pro vás mohly být pneumatiky Dunlop Sportsmart mk3, které jsou sice určeny především pro silniční provoz, ale jejich špičkové technologie umožňují skvělé vyřádění i při mnohem větším zatížení na uzavřených autodromech.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Ježdění na okruhu je čím dál populárnější a není se čemu divit – nejenže se na mašině vyřádíte daleko víc, nežli v běžném provozu, ale jízda na uzavřené trati je i daleko bezpečnější jak pro vás, tak všechny kolem, nehledě na to, že nemáte problémy se zvídavými radary, policejními hlídkami či tenčícím se bodovým kontem. Proto čím dál víc lidí střídá ježdění na běžné silnici s adrenalinem na uzavřených okruzích. Vloni jsme vám představili pneumatiku Dunlop SportSmart TT, která je určena pilotům, jenž svoje kilometry ujeté v provozu a na okruhu dělí rovným dílem, a nebojí se ani hobby závodů či agenturních ježdění. Častější případ je však ten, kdy motorkáři jezdí většinu kilometrů v běžném provozu, a na uzavřenou trať vyrazí jen občas. Nejenom že neřeší nahříváky či speciálně nastavené odpružení, ale i na autodrom vyrazí tzv. po ose. Těm byla v portfoliu Dunlopu do loňského roku určena pneumatika SportSmart 2 MAX, ale protože vývoj jde neustále dopředu (a v oblasti pneumatik to platí dvojnásob), tak žluto-černí svým zákazníkům připravili novou pneumatiku s označením Dunlop SportSmart mk3. Ta je v dunlopácké nabídce zařazena na začátku „asfaltového“ čtyřlístku – ne však v kvalitě či ceně, ale právě při pohledu určení provoz/okruh. Poměr kilometrů, které byste měli takto dělit, je totiž 90/10, zatímco SportSmart TT má poměr 50/50, GP Racer D210 tenhle podíl ještě násobí ve prospěch uzavřených tratí možností využívání nahříváků, týmového zajištění či nastavení podvozku a pneumatiky nejvyšší třídy D213 GP Pro jsou již určeny profesionálním závodníkům s tím, že jsou navíc homologované pro běžný provoz.

V první řadě je potřeba uvést, na jaké motocykly je „trojka“ určena. Jsou jimi jak sportovní stroje, tak naháče, ale i motocykly spadající do kategorie tourer. Rozměry, ve kterých se vyrábí, jsou 120/70 pro přední kolo, pro zadní pak 180/55, 180/60, 190/50, 190/55 a 200/55. V žebříčku nejpočetněji registrovaných motocyklů v Evropě cíli na pět modelů z první desítky (Yamaha MT-07, Kawasaki Z900, Yamaha MT-09 Tracer/Tracer900), ale i další stroje, kterým je tenhle typ určen (Suzuki GSX-S750, BMW S1000XR, Triumph Speed Triple 765) ukazují, které motocykly jsou její hlavní cílovou skupinou. Jejich majitelům pak nabízí skvělý výkon a možnost užít si doslova hypersportovní zážitek jak na suchém, tak mokrém povrchu, rychlý warm-up bez nutnosti dlouhého zahřívání a také schopnost podávat výkon ve velkém teplotním rozsahu, ale zároveň i velkou životnost, kdy „nájezd“ by se měl pohybovat nad hranicí pěti tisíc kilometrů.

Tyto (často protichůdné) požadavky pomáhají plnit nejmodernější technologie, které vycházejí ze sportovnějších modelů a jsou tak průběžně ověřovány na mnohých sportovních kolbištích, protože například D213 GP Pro je využívána při mistrovství světa vytrvalostních motocyklů Endurance. Těmito technologiemi je například tzv. MultiTread, tedy dvojí směs zadní pneumatiky, kdy střední část běhounu je pro vyšší nájezd vytvořena z odolnější pryže, zatímco boční část je měkčí z důvodu vyššího gripu v zatáčkách. Inženýři využili také nový tvar přední pneumatiky, nazvaný Dynamic Front Formula či technologii speciálního vrstvení pneumatik Rayon Ply Casing zvyšující schopnost rychlejšího zahřátí, který zajišťuje to, že pneumatiky budou schopné odevzdávat špičkový výkon už po pár projetých zatáčkách.

Novinářská prezentace Barcelona/Parcmotor

Dunlopáci vždy měli testování svých produktů skvěle zmáknuté a nejinak tomu bylo i při představení téhle novinky. Místo akce situovali naprosto dokonale a musím říct, že španělským silničářům tyhle možnosti hodně závidím – dát si ráno espreso na mořském pobřeží, vzápětí vyrazit po silnicích, kde není snad sto metrů rovných na odlehlý autodrom Parcmotor, připomínající svým šedesátimetrovým převýšením divokou horskou dráhu, tam ztenčit kolenní slidery a po adrenalinovém výplachu opět vyrazit luxusními klikaticemi zpět do Barcelony, to je prostě pecka! Dunlop SportSmart mk3 ale určitě využijete i v tuzemských podmínkách, vždyť zakroucených silnic máme také dost a s možnostmi volných či agenturních jízd na velkých autodromech či motokárových tratích se v poslední době doslova roztrhl pytel. Pro přesun z hotelu na autodrom byla určená celá plejáda rozličných motorek, od naháčů BMW S1000R, Yamaha MT-07, XSR 900, MT-10, přes tourery Yamaha 900 Tracer, BMW S1000XR, až po BMW R nineT Racer – všechny tyhle kousky ukazují na to, jak pestré je paleta, na kterou „trojka“ pasuje. Vyráželi jsme kolem osmé ranní a horské silnice byly sice většinou suché, ale na pár místech v lesních úsecích dost vlhkých míst, občas kamínky či prach a asfalt rozhodně nebyl nijak rozpálený. Právě pro tyhle rozdílné podmínky jsou k vylepšení jízdních vlastností pneumatik určeny technologie Fine Carbon (s využitím jemných částí uhlíku promísených s polymery pro schopnost rychlejšího zahřívání a vyšší přilnavost za tepla), zatímco Hi Silica zajišťuje naopak lepší přilnavost za mokra a chladných podmínek. Oproti jejímu předchůdci SportSmart 2 MAX jsou parametry přilnavosti vyšší o osm, respektive dvacet procent a zatímco pneumatiky určené na uzavřenou trať vyžadují zahřátí na vyšší provozní teploty, tak „trojky“ jsou schopné podávat stejný výkon při daleko širším spektru, a to mezi 35 a 90 stupni. Po příjezdu na autodrom byly pneumatiky na 40 – 45 stupních, ale svoji práci odevzdávaly na jedničku.

Na autodrom byly určené dva typy Kawasaki a to naháč Z900 a supersport Kawasaki Ninja ZX-6R. Pokud patříte k pilotům, kteří na okruhu už mají něco najezděno, tak víte, že je výhodné snížit tlak pneumatik oproti tomu, který se využívá v provozu. Přestože Dunlop SportSmart mk3 narozdíl od modelu SportSmart TT nedisponuje technologií NTEC, tak můžete jejich tlak snížit až na ("chladných") 2,2 - 2,4 baru vepředu, respektive 2,5 - 2,7 baru vzadu. Všichni testeři, kteří se na okruhu sešli, doslova kroutili hlavami nad tím, kam se současné pneumatiky posunuly! Dalo se předpokládat, že se šestková Ninja na okruhu bude i při jarních teplotách cítit jak ryba ve vodě, ale to, s jakou lehkostí a jistotou se na trati vodil i devítkový „Zed“ (který rozhodně primárně na podobné ježdění není určený), to protáhlo obličeje všem přítomným. Univerzálnost „trojek“ byla dokreslena hned vzápětí, když nás po okruhovém ježdění vytáhli ještě na mokrý asfalt, kde jsme na promočené silnici mezi kužely točili hodně utažený slalom, zkoušeli krizové brzdění až na samotnou hranici ABS – vše „trojky“ zvládly na jedničku, a k asfaltu byly doslova přilepené i přes to, že byly naprosto studené. Pro návrat zpátky na hotel jsem si vybral Yamahu MT-07 a i když jsem měl plné ruce práce s tím, abych svoje kolegy na litrových BMW moc nezdržoval, tak to rozhodně nebyly pneumatiky, co mě při jízdě limitovalo.

Pneumatiky SportSmart mk3 při barcelonském představení jasně ukázaly, že se neleknou běžného provozu ani autodromu a v obou jízdních režimech nabídnou skvělé výkony. Mezi jejich největší přednosti bych řadil to, že obují hodně širokou paletu motocyklů poměrně rozdílného zaměření, dovedou makat při velkém teplotním rozdílu a spolu perfektní přilnavostí na rozdílných površích nabídnou i vekou trvanlivost. Budou tak skvělou volbou pro motorkáře, kteří se rozhodně nechtějí vzdát mašiny jako běžného dopravního prostředku, ale zároveň uvažují nad tím, že si za adrenalinovým zážitkem radši občas vyrazí na uzavřené tratě.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
JardaKTM přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
Davcoun přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist