journeyman_brezen




Před 45 lety vznikla italská firma Dainese

Přední výrobce ochranných obleků pro motorkáře, mountain bikery a závodníky ve sjezdovém lyžování, firma Dainese, slaví své pětačtyřicáté výročí. Od doby svého vzniku prošla obrovským vývojem, při kterém jí pomáhali kupředu hlavně jezdci silničních motocyklů. Především na jejich ochranu se totiž zpočátku specializovala.

Kapitoly článku

Historie zrodu firmy Dainese se začala psát v roce 1967, když dvacetiletý mladík Lino Dainese vyrazil se svými přáteli na motocyklovou jízdu Londýnem. „Tam jsem uviděl poprvé v životě anglické superbiky – Nortony, BSA a spoustu dalších krásek. Jejich řidiči byli oblečení do černých kožených Lewisek, vypadali tak trochu jako kavalíři.“

A právě tehdy se v Italově hlavě zrodil nápad na založení vlastní firmy, jež bude závodnické kombinézy sama vyrábět. Neměl však žádné zkušenosti a příliš velkou oporu nenašel ani u svých rodičů – otec z něj chtěl mít bankovního úředníka, ne byznysmena. Lino Dainese se však svého snu nevzdal a vyrazil do města Molvena v provincii Vicenza, kde se od krejčích učil, jak kombinézy vyrábět.

1970 - 1979

Ještě před založením samotné firmy navrhl Dainese v roce 1971 její první logo. To zdánlivě připomíná ďábla, Lino však opravuje. „Jde ve skutečnosti o nymfu, velmi drzou postavu. Je jako motorkář, stejně jako on zkouší něco nového, hledá svobodu a touží po zábavě.“ O rok později se tento znak objevil na úplně prvních kožených kalhotách pro motokrosové jezdce, krátce na to pak i na těch pro milovníky silničnch strojů. Později pak byla značka prezentována také na show v Miláně. „Představili jsme novou řadu kombinéz, které se odlišovaly svou barevností. Použili jsme tehdy hlavně žlutou, modrou a zelenou barvu, aby byli jezdci na silnicích snadno rozpoznatelní. Při výrobě jsme se soustředili především na jejich bezpečnost,“ svěřil se Lino Dainese novináři Jonu Urrymu.

V roce 1974 se prvním oficiálně podporovaným závodníkem mistrovství světa Dainese stává Dieter Braun, v témže období navíc firma přichází s kompletně novými střihy a s revolučním použitím pružných strečových panelů, jež přináší řidiči během jízdy mnohem větší komfort. O dvě léta později začíná v kombinézách italské firmy závodit také legendární Giacomo Agostini. Na konci sedmdesátek se k němu přidává i Barry Sheen a na jeho popud dochází k zavedení zcela nových prvků ochrany – kluzných elementů na kombinézách a chrániči páteře. Především ten byl ve světě úplnou novinkou. O jeho vznik se postaral proslulý návrhář Marc Sadler, jež se při výrobě inspiroval pásovcem – zvířetem, které když spadne, otřepe se a nic se mu nestane. Došlo tak k vytvoření ohebného, ale zároveň pevného krunýře, jež je dnes součástí sbírky designu v galerii umění MOMA v New Yorku. Chránič byl na trh uveden v roce 1987.

Za další zásadní inovací firmy Dainese stojí Kenny Roberts, kterého zná motocyklový svět možná lépe pod přezdívkami „Marťan“ nebo „Kanárek“. Americký pilot byl ve své době známý obrovskými náklony na motorce – zatímco ostatní jezdci se asfaltu dotkli sem tam, Kenny drhnul o zem téměř neustále a jeho kombinéza dostávala v oblasti kolene pořádně zabrat. Zkoušel ji ochránit nastříhanými pásky z plexiskla své helmy, či si k ní textilní lepící páskou přidělat plastové láhve od oleje. Nic však nefungovalo, a tak se po závodě na 200 mil v Daytoně svěřil se svým problémem Linu Dainesovi. A tak vznikl úplně první profesionální slider nazývaný „dikobraz“, který dneska najdeme v inovované podobě na všech kombinézách.

1980 - 1989

V roce 1980 doplňují vybavení pro motorkáře rukavice nazvané „King Kenny“, a to na počest amerického jezdce Robertse, který se stává trojnásobným mistrem světa do 500 ccm. Následně testuje pilot Freddie Spencer na okruhu v Kyalami komplexní chránič zad. Při děsivé havárii neutrpí žádné vážné zranění. Testována je také nové kombinéza Dainese, která byla navržena přímo na postavu sedícího člověka, a nejlépe tak odpovídá pozici závodníka. V průběhu 80. let jsou navíc do ochranných obleků pro motorkáře vkládány tvarované chrániče tvořené měkkou vnitřní výstelkou a pevnou vnější částí. Mají za úkol rozdělit sílu nárazu na co největší plochu.

V roce 1983 se v kombinézách od Dainese poprvé vydávají na trať také účastníci pouštní rallye Paříz-Dakar, o další dvě léta později dochází k použití nových materiálů, jež výrazně zvětšují ochranu poskytovanou chrániči zad. Definitivní podobu dostávají taktéž kolenní slidery. Na konci osmdesátých let pak dochází k představení prvních motocyklových bot a nového aerodynamického hrbu na kombinézách profesionálních závodníků.

„Ve výrobě jsme se soustředili také na jezdcův krk. Motorka totiž na rovinkách kolísá a piloti často neví, kam jedou. Do límce bundy jsme tedy zabudovali chránič, který odporuje tlaku větru a závodníci mohou jezdit více stabilně,“ vzpomíná Lino Dainese. Chránič krku poskytuje jezdci nejen ochranu při pádu, ale umožňuje mu během jízdy uvolnit krční svaly.

1990-1999

Od roku 1992 jsou motorkářské chrániče od firmy Dainese vidět také u jezdců MTB. Do závodů horských kol je zavádí průkopník downhillu Philippe Perakis.

O léto později dochází k otevření výzkumného a vývojového centra D-Tec, ve kterém ti nejlepší inženýři za pomoci špičkové technologie zdokonalují jak kožené kombinézy, tak také rukavice, boty a helmy. Na trh jsou uvedeny také nové kolenní slidery, které se na oblečení závodníka připevňují suchým zipem, a na kolena kombinéz umisťuje navíc Dainese kovové chrániče.

S první motocyklovou přilbou přichází značka v roce 1994. V témže období začíná používat chrániče zad Lina Daineseho také kompletní italská národní reprezentace v alpském lyžování, později se dostávají také mezi snowboardisty a mountainbikery. V polovině devadesátých let testuje Max Biaggi prototypové rukavice Dainese Full Pro s chrániči z uhlíkových vláken a kevlaru a následně Dainese zavádí nový systém ochrany – nošení kombinézy přes boty. Nový D-Axail systém navíc omezuje zkroucení kotníku.

V roce 1999 je veřejnosti představena řada kombinéz T-Age, která s sebou přináší mnoho významných inovací a nastupuje také druhá řada chráničů páteře, které jsou integrované přímo do bund. Barvy Dainese se navíc začínají objevovat i na stupních vítězů v horských kolech, kde se stává mistrem světa Francouz Nicolas Vouilloz.

2000 - doposud

Na počátku 21. století přichází firma Dainese se zcela novou koncepcí airbagů nazvanou D-air. Kombinéza má nafukovací vak včleněný do její zadní části, který je aktivován ve chvíli, kdy vnitřní mikroprocesor zjistí náraz. Mimo jiné je také ve spolupráci s profesorem Cossalterem z Fakulty strojního inženýrství Univerzity v Padově zahájen program „Safety Research Projekt“. V první fázi projektu dochází k nasimulování nejčastějších situací, jež způsobují nehody, ve druhé jsou jezdci vybaveni senzory, které za jízdy monitorují jejich interakci se strojem.

Počátkem roku 2006 zahajuje Dainese projekt nazvaný BetaZone, který má za cíl vyvinout revoluční „jet“ helmu. Výsledkem je Jet Stream Tourer, koncepční přilba se zvýšenou aerodynamickou účinností a se zcela novými metodami odvádění tepla z vnitřku helmy.

Ve španělské Valencii je v listopadu 2007 poprvé aktivován D-air, když v posezónních testech padá Ital Simone Grotzky. Taktéž dochází k zahájení kampaně „I Dainese Me“, jejímiž hlavními tvářemi jsou Valentino Rossi a Carolina Costner. V dalším roce se firma stává oficiálním partnerem Tourist Trophy na ostrově Man.

Za neuvěřitelnou částku 163 000 000 amerických dolarů si v létě 2015 společnost Dainese kupuje bahrajnská investiční skupina Investcorp, která zároveň při příležitosti tisícího spuštění systému D-air uvádí na trh airbagovou bundu Misano 1000. V současnosti firma spolupracuje s NASA na vývoji skafandru pro kosmonauty k připravované misi na Mars.

Informace o redaktorovi

Andrea Štipčáková - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
puffybodie přispěl 1 Kč
masi přispěl 1 Kč
kubas_zn přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):



TOPlist