yamaha_leto_cerven




Ogar znovu žije!

Je to tak, kdysi slavný výrobce motocyklů z pražských Strašnic hlásí návrat, který bude podle tiskové zprávy ve velkém stylu. Taky aby ne, když za projektem stojí silný partner v podobě mladoboleslavské automobilky Škoda.

Příběh o návratu české značky trochu připomíná okolnosti, za kterých se na výsluní motocyklového nebe vrátil začátkem devadesátých let britský Triumph. I ten vývoj svých modelů před oficiální prezentací pečlivě tajil a nejinak tomu bylo v případě nových Ogarů. Ty se budou stejně jako předchůdci vyrábět ve Strašnicích, ovšem za nitky se bude minimálně zpočátku tahat z Mladé Boleslavi.

Pozadí překvapivého spojení nám odtajnil tiskový mluvčí Škodovky Ondřej Blekota: „O výrobě motorek jsme přemýšleli dlouho, zejména proto, že značka Škoda, dříve Laurin & Klement, motorkám vděčí za svou historii. Naše továrna je už ale se dvěma stopami spojena tak silně, že pro motorky jsme hledali nějaké jiné jméno s historickým odkazem. Nejdřív nás napadla Jawa, ale ta má modelovou nabídku a technický vývoj na takové úrovni, že bychom hráli druhé housle. Potom přišla řada na Čezetu, ale ta je dnes synonymem pro pistole, tak jsme pátrali dál a narazili jsme na Ogar.“ Mimoto Blekota poznamenal, že utajovaná spolupráce již přinesla výstavbu moderní továrny, 666 nových pracovních míst a tři hotové modely.

Jejich oficiální prezentace proběhne v sídle europarlamentu a je naplánovaná k příležitosti českého předsednictví Evropské unie. „Dlouho jsme si říkali, kde by mělo představení proběhnout, ale protože půjde o elektromotorky, které běžní motorkáři nesnáší, rozhodli jsme se udělat představení v europarlamentu. Ten nám může s jejich prosazením výrazně pomoci a máme již připraven balíček opatření, který by měl užívání motorek se spalovacím motorem tak znechutit, že budou motorkáři za nové Ogary ještě rádi,“ dodal svérázně ředitel strašnické továrny Hans Wolt, dosazený přímo z centrály koncernu VW we Wolfsburgu.

Jaké tedy budou nové české motorky? Slova Hanse Wolta napověděla, že půjde o stroje na elektrický pohon, které budou ovšem designově vycházet z modelu 250 Elán z konce třicátých let. „Oblibu retro designu jsme nemohli přehlédnout, a zatímco většina značek se vrací do šedesátých let, my jsme šli ještě dál, a tak se pohledem na naše modely můžete vrátit až do první republiky,“ vysvětlil odkaz na předválečný vzhled strojů Blekota.

Po zhlédnutí tajných fotek můžeme říct, že nové Ogary vypadají do puntíku stejně a člověk by ani nepoznal, že je v dobových karterech usazen elektromotor. Ogar přichází s novinkou nejen v podobě modelů, ale i co se týče elektromobility obecně, protože všechny tři nové stroje budou poháněny pouze z obnovitelných zdrojů. Blíže nás o tom informoval vedoucí marketingového oddělení Ogaru Petr Neprodal: „Odkaz na spojení se značkou Škoda jsme chtěli nějakým způsobem zachovat, a tak všechny tři názvy používají podle strategie Škody písmeno Q na konci. Jak říká Mladá Boleslav, když už se nepovede auto, ať je hezký aspoň název, a tak můžeme s hrdostí představit tři nové mašiny Slamáq, Šlapáq a Prďáq.“ Dlužno dodat, že typicky české názvy, které se jistě dobře chytí i v zahraničí, odkazují na způsob výroby energie, což je hlavní rozdíl mezi jednotlivými stroji.

Slamáq vsadil na výrobu udržitelné energie tím, že majitel dostane k motorce slamák s fotovoltaickými panely, který uchovává elektrickou energii v powerbance, kterou nosí motorkář v designové ledvince. Po dvou dnech nošení klobouku je nabito na padesátikilometrový dojezd, zasunete powerbanku do válce v místě, kde v přežitých časech bývala svíčka, a svištíte.

Šlapáq je určen pro příznivce rychlonabíjení, tedy zejména sportovce a mladou generaci. Model je dodáván s rotopedem, který opět ukládá energii do powerbanky a zkušební jezdec Karel Zabloudil udává, že elekřinu na padesátikilometrový dojezd zvládne bežný člověk vyrobit po necelých třech hodinách usilovného šlapání. „Člověk se sice zapotí, v prvních dnech na mě šly až mrákoty, ale z padesáti kilometrů dojezdu si pak užívám každý metr!“ vychvaluje motorku Zabloudil.

Třetí do party je Prďáq, který je asi nejodvážnější alternativou, co se týče výroby elektrické energie. Součástí balení je zásobník, který si majitel napojí na zadní část těla a jde o zařízení, které je odvozeno od systému, jakým chodí na toaletu kosmonauti na ISS. Do tohoto zásobníku je kompletně jímán obsah střev a po napojení anatomické nádrže na miniaturní stanici dojde k přeměně bioplynu a biomasy na elektrickou energii. Ta se opět uchová v powerbance a v tomto případě jde o řešení, které je unikátní ve smyslu výroby energie obecně. „Prvních pár dní jsem si při výrobě energie pro Prďáq připadal nekomfortně, zejména při spaní. Ale stejně jako u Šlapáqu, ten zážitek, když máte energii vyrobenou a jedete, je prostě k nezaplacení,“ dodává Zabloudil. Musíme uznat, že myšlenka nezávislosti na dobíjecích stanicích je opravdu revoluční, zároveň chválíme vzhled, který vás vrací do třicátých let a malou rezervu vidíme v relativně krátkém dojezdu. Ovšem i na tom se průběžně pracuje a Ogar bude brzy nabízet v rámci originálního příslušenství kompaktní systém Honíq.

Jeho součástí je powerbanka, ebonitová tyč a liščí ohon a když motorce dojdou volty, žádný problém. Zastavíte, „nahoníte“, kolik potřebujete a tradá do cíle. Je vidět, že Ogar myslí opravdu na vše. Ze zákulisních informací tušíme, že modely budou mít prodejní úspěch, což na závěr našeho setkání potvrdil i ředitel Hans Wolt: „O odbyt se nebojím, v plánu máme prosadit zvýšení DPH na palivo tak, že na něj nebude mít skoro nikdo, a jak se přejde na elektromobilitu, plánujeme prosadit neúnosné DPH i na proud. To by potom bylo, aby si lidi k našim motorkám nenašli cestu. Ale samozřejmě, kromě biče musí lid dostat i trochu cukru, a tak plánujeme řadu zajímavých akcí. Po absolvování 1000 km dostane například každý majitel plakát s podpisem Sagvana Tofiho a po deseti tisících pak lístek na koncert Heleny Vondráčkové. Obojí jasně ukazuje, že našim zákazníkům rozumíme a doufáme, že se motorkáři těší na budoucnost stejně jako my.“

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (24x):



TOPlist